مجمع جهانی صلح اسلامی: تنها راه مقابله با تحریم، مقاومت است
مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح همایشی تحت عنوان «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی» برگزار کرد.

مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح همایشی تحت عنوان «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی» برگزار کرد.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی «علم در خدمت صلح» با همکاری دستگاههای علمی- فرهنگی کشور، همایش «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی» را امروز (یکشنبه 19 آبان) برگزار کرد.
در ابتدای این همایش «داود عامری» دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در خصوص آپارتاید و عدالت علمی در جهان گفت: عدالت علمی یکی از آرمانهای بزرگ بشری است.
بیعدالتی در توسعه علمی و انتقال علم یک معضل بزرگ و از مصادیق آپارتاید در جهان کنونی است.
آپارتاید علمی و تحریم فناوری ملتها آسیب بزرگی در حوزه صلح، عدالت و امنیت جهانی است.
وی افزود: ما در تلاشیم تا در این همایش، پرتو بعضی گفتوگوهای علمی را دنبال کنیم.
این نشست مقدمهای برای برگزاری کنفرانس بینالمللی سال آینده است.
ما قصد داریم، در سال آینده با دعوت از مراکز علمی دنیا جلسهای را در تهران برگزار کنیم تا موضوع آپارتاید علمی، در یک ائتلاف نخبگی در جهان مورد بازخوانی و بررسی قرار گیرد.
عامری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و به خصوص گفتمان انقلاب اسلامی، همواره تلاش کرده تا مبتنی بر عدالت باشد.
یکی از چالشها میان ایران اسلامی و قدرتهای بزرگ، موضوع خاص عدالت در جهان است.
یکی از مفاهیم و مولفههای مورد توجه در حوزه عدالت، عدالت علمی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان حوزه بیعدالتی و تبعیض علمی است، گفت: اگرچه تحریمهای علمی برای ایران محدودیتهایی به همراه داشته اما فرصتهای فراوانی را نیز ایجاد کرده است.
امروز ایران توانسته در لبههای علم در دنیا حرکت کند.
ما در جریان آزاد علم یک کشور مورد رجوع هستیم نه یک کشور نیازمند.
البته جریان آزاد علم یک جریان تبادلی است بدان معنا که هم ما به آنها نیاز داریم و هم آنها به ما نیاز دارند.
وی ادامه داد: ایران پیگیریکننده عدالت علمی در جهان است.
در بسیاری از فرمایشات مقام معظم رهبری و بنیانگذار انقلاب اسلامی این مفهوم نهفته است و ما هم این موضوع را مورد توجه و دقت لازم قرار میدهیم.
راه حل آپارتاید علمی، اعلام بیعدالتی است
در ادامه نشست مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع این همایش گفت: امروزه بلا و مصیبت بزرگ حاکم بر دنیا، آپارتاید و تبعیض در همه عرصهها است.
اگر ما هرم قدرت حاکم را در دنیا تجزیه و تحلیل کنیم، تبعیض و بیعدالتی در آن کاملا هویدا و آشکار است.
وی ادامه داد: ساختار مجامع بینالمللی و توزیع قدرت در دنیا به شکلی است که نشانی از عدالت در آن پیدا نمیشود.
ما شاهدیم، در مورد کشورهایی که به دنبال استقلال هستند و مایل نیستند ابزار نظام سلطه باشند، این آپارتاید در همه زمینهها به شدت به اجرا گذاشته میشود.
نمونه آن کشورها، خودمان هستیم.
امروز شما شاهدید که ما در تحریم جدی علم، تکنولوژی و صنعت قرار داریم و دانشمندان ما در زمینههای مختلف در دنیا مورد تهدید و دستگیری هستند، حتی از انتشار مقالههای آنها در مجلات علمی معتبر دنیا نیز جلوگیری میشود زیرا دنیا از حرکت نسل جوان ما در عرصههای علمی به عنوان شتاب ، پرش و خیزش علمی یاد میکند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اجرای تحریمها در زمینههای مختلف گفت: امروزه در زمینه های تجهیزات پزشکی، کشتیرانی، هواپیمایی، صنعت نفت و گاز، خودروسازی ما شاهد اعمال این بیعدالتی و تحریم جدی هستیم، این کار نه تنها بیعدالتی بلکه در حقیقت راهزنی و سرقت علمی است.
آنها سعی دارند با فشار بر کشورها فضایی را ایجاد کنند تا این کشورها بر اثر مشکلات اقتصادی نتوانند مغزها را پرورش دهند.
کشورهایی مانند ما را که به مرزهای بالایی از تولید علم رسیدند، تحت فشار قرار میدهند تا نتوانیم علم را وارد عرصه اجرا کنیم و مردم ما نتیجه آن رشد علمی را در زندگی خودشان ببینند.
ذوالنور در خصوص مقوله فرار مغزها اظهار داشت: آنها سعی دارند تا با فرار مغزها، سرمایههای کشورهای مختلف را به سرقت ببرند و به انحصار خودشان درآوردند و با آنچه که از این اقدام به دست میآورند، کشورهای صاحب مغز را در فشار قرار دهند.
این کار فراتر از بیعدالتی علمی در دنیا است.
وی ادامه داد: راه درمان این مشکل، اعلام بیعدالتی است که همایشهایی از این دست میتواند این بیداری را ایجاد کنند.
اقدام دوم نیز به دست آوردن علم است به طوری که کسانی که علمی دارند، آن را به اشتراک بگذارند.
سیاست جمهوری اسلامی حبس علم نیست، ما با هر کشوری که ارتباط داریم، داشتههایمان را به اشتراک میگذاریم و یکدیگر را سهیم میکنیم.
همچنین در روایات نیز آمده که بدترین بخل، بخل علم است و زکات علم نشر آن است.
امروزه کشورهای سلطهگر حبس علم را در اختیار دارند و این کار را به اجرا گذاشتند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: اکنون 11 کشور دنیا توان غنیسازی و 7 کشور توان تولید چرخه کامل سوخت هستهای را دارند و یکی از آن یازده و هفت کشور، جمهوری اسلامی ایران است.
همچنین اکنون ما در زمینه نانو، بیو، سلولهای بنیادی و شبیه سازی ژنتیکی تقریبا در ردیف کشورهای اول دنیا قرار داریم.
وی گفت: آخرین بودجهای که برای اعزام بیمار به خارج کشور در سال 83 تعیین شد، 800 میلیون دلار بود اما امروزه نه تنها این رقم در سبد بودجه شما نیست بلکه سیر اعزام بیمار معکوس شده است به طوری که بیماران کشورهای مختلف برای درمان به ایران میآیند.
ذوالنور در پایان سخنان خود گفت: یکی از مشکلات جدی کشور ما بیکاری پزشکان متخصص ما است.
پیش از انقلاب تمام مراکز پزشکی ما در تسخیر 5 هزار پزشک هندی، بنگلادشی و پاکستانی بود، در صورتی که اکنون ما پزشک به کشورهای دیگر صادر میکنیم.
این بدان معنا است که ما در مقابل بیعدالتی و آپارتاید علمی ایستادهایم.
با سازش و اقدام نکردن نمیشود راهی به جایی برد، از همین رو این اقدام دانشمندان ما میتواند الگویی برای کشورهای دیگر باشد.
سند جامع مقابله با آپارتاید در عرصههای بینالمللی خالی است
از طرفی محمد رضا مجیدی دبیر کل مجمع مجالس آسیایی نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: واژه آپارتاید عنوان جدیدی است و متاسفانه ادبیات این حوزه از ادبیات غنی برخودار نیست.
باید بتوانیم از منظر تولید اسناد، به یک سند جامع در حوزه کنوانسیون تبعیض علمی و مقابله با آپارتاید دست پیدا کنیم که جای آن درعرصه های بین المللی خالی است.
وی افزود: سه ربع قرن از نظم ملل متحدی می گذرد، سال (2020) هفتاد و پنج سال از تاسیس سازمان ملل خواهد گذشت و همچنان این نظم ملل متحدی از فقدان عدالت در حوزههای مختلف رنج میبرد.
بسیاری از آژانسها و موسسات و نهادهای وابسته به این نظم با بیانیههایی بر روی کاغذ تلاش کردند که این نقیصه را جبران کنند اما گفتمان سلطهطلبی حاکم و مسلط اجازه نمیدهد که این سازمانها از چنبره موجود خارج شوند و برخی سازمانها نیز با رویکرد خود تحریمی و یا تحریم آژانسهای دیگر روبرو میشوند.
مجیدی ادامه داد: فلسفه پیدایش بسیاری از سازمانهای تخصصی و آژانسهای بینالمللی مانند سازمان یونسکو که تامین صلح و امنیت از رهگذر دانش، آموزش و فرهنگ بوده است امروز با تبعیضاتی روبرو است.
حتی این سازمان نیز با تمام اشکالاتی که دارد به دلیل ورود به این موضوع، از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تحریم شده و بودجه سازمانی آن به یک سوم و شاید کمتر تقلیل پیدا کرده است.
دبیر کل مجمع مجالس آسیایی افزود: سازمان ملل تلاش کرد که با تولید اسنادی مانند MDG و STG بتواند حداقل در سطح اعلامی و شعاری بخشی از این نقیصه ها را جبران کند ولی حتی وفاداربه آنچه که در هشت بند MDG و در هفده بند STG نوشتند هم نبودند که یکی از مصادیق آن حوزه تبعیض علمی است.
وی با طرح این سوال که در مقابله با آپارتاید چه باید کرد؟
تصریح کرد: انتظار داریم برگزاری چنین نشستهای علمی راهی برای رفع تبیعض علمی در جهان باشد.
در واقع از خروجی یک نشست علمی و یک جمع دانشگاهی انتظار میرود که این گونه همایشها بتواند مدخلی برای تولید یک سند بینالمللی جامع در زمینه مقابله با آپارتاید، باشد.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی اظهار داشت: ما باید افکار عمومی جهان را که مخالف عمده این نوع رویکرد است، با دیپلماسی عمومی همراه کنیم.
نشستهای علمی نقطه عزیمت و موج مخالفت با آپارتاید است، همچنان که رژیم آفریقای جنوبی با موج افکار عمومی جهان فرو پاشید و رژیم باقیمانده آپارتاید یعنی رژیم صهیونیستی نیز بزودی فرو خواهد پاشید، در این همایش نیز باید این رویکرد را در عرصه جهانی داشته باشیم و به محافل علمی و آکادمیک بسنده نکنیم.
وی بیان کرد: از طرفی حضور موثرو تاثیرگذار در نهادهای بینالمللی با دیپلماسی علم و فن آوری و جنجال بحث آپارتاید توسط اساتید، نخبگان، پژوهشگران، استفاده از ظرفیت های نوین و بلا استفاده در عرصه دیپلماسی است که از آن به دپیلماسی مکمل یاد میکنیم، می تواند به در رفع تبعیض علمی کمک کنند.
به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، چهل سال در گام اول از ظرفیت دولتی در دیپلماسی استفاده کردیم ولی امروزه ما ساعتهایی به عنوان دیپلماسی مکمل چه در حوزه حاکمیتی و چه در حوزه دیپلماسی قضایی موازی داریم.
وی در ادامه گفت: واژه «آپارتاید علمی» یکی از مناسبترین واژهها برای مفهوم تبعیض علمی است و در مسیر تحقق عدالت و صلح که مقدمه تامین امنیت جهانی است، اخلال ایجاد میکند.
آپارتاید یعنی محروم ساختن بخشی از جامعه جهانی از کلیه حقوق اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و علمی، برای اینکه نظام سلطه بتواند مطامع نا مشروع خود را تامین نماید.
مجیدی اعلام کرد: تحریم علمی کشورهای مخالف استکبار از جمله جمهوری اسلامی ایران، یکی از مصادیق اعمال آپارتاید علمی توسط نظام سلطه است.
تحریمهای علمی جزو تحریمهای نسبتاً جامعی است که علیه کشورهای مستقل از جمله ایران وضع و حوزههای مختلف علمی را مورد تاثیر قرار میدهد.
بخشی از این تحریمها برای جلوگیری از کسب دانش است.
محدودیتهایی که برای دانشجویان ایرانی برای تحصیل در برخی رشتهها اعمال شده ، نوعی آپارتاید علمی است.
بلوکه کردن حساب های بانکی دانشجویان نظیر آنچه اخیرا در مالزی و با اعمال نفوذ بان های آمریکائی رخ داد، نیز از همین مقوله است.
ایجاد محدودیت برای اساتید و دانشجویان نخبه ایرانی برای دریافت گواهینامههای علمی بینالمللی یا جلوگیری از انتشار مقالات علمی این افراد در مجلات مهم علمی جهان نیز از اقدامات تبعیض آمیز در حوزه علم و فناوری تلقی میگردد.
تنها راه مقابله با تحریمها، ایستادگی و مقاومت در مقابل آنهاست
پروفسور «تیم اندرسون» استاد دانشگاه سیاسی سیدنی و مدیر مرکز مبارزه با امپریالیسم جهانی در این همایش گفت:کشورهای سلطه گر و امپریالیسم به دنبال این هستند که علم و فناوری را در انحصار خود بگیرند و این ناشی از روحیه یکجانبهگرایانه آنهاست.
وی افزود: کشورهای غربی از جمله آمریکا بدین طریق میخواهند کشورهای دیگر از علم و فناوری محروم و نیازمند آنها باشند.
آنها شعار لیبرال دموکراسی و آزادی را سر میدهند اما از آزادی علم و اندیشه جلوگیری میکنند که این نوعی آپارتاید علمی است.
اندرسون در ادامه تصریح کرد: کشورهای غربی در قالب آپارتاید علمی، بحث تحریم علم، دانش و فناوری را مطرح میکنند.
آنها با تحریمهایی که علیه کشورهای مختلف از جمله ایران، کوبا و ونزوئلا اعمال میکنند به دنبال فقیر کردن و عدم توسعه مردم این کشورها و در نهایت تغییر نظامها هستند.
این استاد دانشگاه گفت: هدف اصلی تحریم در حوزههای مختلف از جمله علم و فناوری و تضعیف کشورها این است که نظام کشور مخالفشان را تغییر دهند.
وی در پایان سخنرانی خود اظهار داشت: تنها راه مقابله با تحریمها و تغییر در نظامها ایستادگی و مقاومت در مقابل آنهاست.
در پایان این نشست، «محسن پاک آیین» معاون بینالملل موسسه انقلاب اسلامی در خصوص راههای مقابله با آپارتاید علمی گفت: آپارتاید علمی ناقض عدالت علمی است و در مقابل صلح میایستد.
بومیسازی علم و فناوری یکی از راه های مقابله با آپارتاید علمی است.
انتهای پیام/ص