ارتقای مشارکت اجتماعی نیازمند فرهنگ سازی پایدار است
اراک- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: مشارکت اجتماعی پدیده عامی، دستوری و اجباری نیست بلکه فرهنگی است که نیازمند فرهنگ سازی پایدار است.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا فرجی روز یکشنبه در نشست مشورتی شورای دانش آموزی استان مرکزی تحت عنوان مشارکت دختران، موانع و چالش های آن در اراک، اظهار داشت: مشارکت اجتماعی گروه های مختلف جامعه یکی از ضرورت های امروز است، چرا که اگر همه تکالیف به دولت ها واگذار شود، عملا اتفاق خاص و مثبتی را در بخش های مختلف جامعه مشاهده نخواهیم کرد بنابراین هر تصمیم و اقدام اجتماعی باید با مشارکت عمومی صورت گیرد.
وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی پدیده عامی، دستوری و اجباری نیست، بلکه فرهنگی است که نیازمند فرهنگ سازی پایدار است.
مشارکت در اشکال و زوایای مختلف مانند تعاون، همیاری، همبستگی، پذیرش مطرح می شود.
فرجی با بیان اینکه نقش های اجتماعی و انجام وظایفی که با این نقش ها ملازمت دارند مبین مشارکت معمولی در حیات اجتماعی است، گفت: این ایفای نقش ها تجلی اراده انسان ها جهت تعلق به جمع و یکپارچگی آن ها می باشد پس همکاری و مشارکت میان انسان ها مهمترین عواملی است که به تداوم حیات آن ها کمک می کند.
وی عنوان کرد: مشارکت از منظر جامعه شناسی به عنوان فرایندی چند سویه مطرح میشود که با نظارت، دخالت مردم و قابلیت سیاسی اجتماعی نظام، دست یابی به توسعه همراه با عدالت اجتماعی را به همراه می آورد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استاندار مرکزی بیان داشت: بنیادی ترین اندیشه زیرساخت مشارکت اجتماعی پذیرش اصل برابری مردم در مشارکت است و هدف از آن هم همفکری، همکاری افراد در جهت بهبود کمیت و کیفیت زندگی در تمامی زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه است.
وی عنوان کرد: مشارکت اجتماعی به دو صورت رسمی و غیر رسمی است به طوری که در مشارکت رسمی در برگیرنده فعالیت موسسات، سازمان ها، انجمن ها و...
در زمان و مکان مشخص است اما مشارکت غیر رسمی مشارکتی خاص با فواصل نامنظم انجام میشود
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استاندار مرکزی گفت: میزان مشارکت اجتماعی جوانان به عنوان سرمایه های اجتماعی کشور مهم محسوب می شود و باید بررسی کرد دختران با چه عواملی مواجه هستند که مانع مشارکت عمومی آن ها است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استاندار مرکزی افزود: شورای دانش آموزی شروع مشارکت اجتماعی و تمرین و ممارست برای مشارکت های آینده است و نهادهای متولی باید زمینه را برای مشارکت اجتماعی گروه های مختلف جامعه فراهم سازند.