خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 18 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رشته ای که به همراه استادش دفن شد/ ناگفته هایی از وضعیت نظام آموزشی ایران در بین کشور های منطقه

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 19 آبان 1398 - 04:30
معدن دار گفت:بعد از فوت آن استاد هرگز کلاس های رشته آموزش و پروش تطبیقی برگزار نشد.
آموزش،كشور،تطبيقي،ايران،پرورش،رشته،نظام،مقاطع،دانشجو،رتبه،مع ...

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد:
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،امروزه توسعه آموزش و پرورش کشور ما دریکی از مراحل مهم و حساس خود به سر مي برد.
به موازات رشد اين نهاد ، ميبايست به مطالعات تطبيقي به طور ويژه توجه كرد ،آموزش پرورش تطبيقي يعنى مطالعه ى نظام آموزش و پرورش كشور هاى ديگر و بررسي روش هايي كه آنان براى اصلاح رويكردشان اتخاذ كردند.
این تحقيقات و مطالعات ، بسترى را برای رفع مشکلات نظام آموزش و پرورش فراهم می کند و مسئولان را دستگاهی را در يافتن و حل مسائل تربیتی كمك مي كند.
اين شناسايي ما را در مسير بنيادِ يك نظام آموزشي نوين و صحيح يارى مي دهد.
عباس معدن دار رئیس انجمن آموزش و‌پروش تطبیقی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمى و پزشكى باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه رشته آموزش و‌پروش تطبیقی در نظام آموزش ایران به دست فراموشی سپرده شده است، اظهار کرد: مقطع کارشناسی این رشته در تمام دنیا دانشجویی ندارد و تنها در مقاطع تحصیلی بالاتر دانشجو می پذیرد.
وی افزود: اما این رشته در ایران با درگذشت آخرین استاد مدرس آن دیگر دانشجو نپذیرفت و بعد از فوت آن استاد هرگز کلاس های رشته آموزش و پروش تطبیقی برگزار نشد.
وی ادامه داد: البته دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاهی بود که در رشته آموزش و‌پروش تطبیقی دانشجو میپذیرفت، هرچند بی رغبتی روسای این دانشگاه به پذیرش استاد جدید، دلیل دیگر تعطیل شدن این رشته در دانشگاه بود.
رئیس انجمن آموزش و‌پروش تطبیقی ایران بااشاره به اینکه در تازه ترین تحقیقات این انجمن، نظام آموزشی کشور ایران در بین ۱۴ کشور منطقه رتبه ۷ را دارد، افزود: کشور های عربی به علت جمعیت کمتر دانش آموزان و بودجه های فراوان در رتبه های یکم تا هفتم قرار دارند.
وی افزود:میزان با سوادی در این کشور ها ۹۹ درصد است ، اما در کشور ما این آمار به ۸۵ درصد می رسد.
وی با اشاره به اینکه کشور هایی مانند پاکستان، ارمنستان ، عراق، افغانستان و آذربایجان در رتبه های پایین تری از ایران قرار دارند، افزود:
‌در تحقیقات انجام شده ،موفقیت های تحصیلی و توانایی دانش آموزان برای رسیدن به مقاطع بالاتر در کشور ما دارای نمره قابل قبولی است، اما در کشور های دیگر، دانش آموزان اندکی موفق به طی کردن مقاطع تحصیلی می شوند.
‌وی در پایان با بیان اینکه حقوق معلمان در کشور ه‍ای آذربایجان و ارمنستان از حقوق معلمان ایرانی کمتر است، افزود: بااین وجوود این معلمان هرگز با مسائلی همچون تورم دست و پنجه نرم نمیکنند.
حقایقی جالب درباره جایگاه نظام آموزشی ایران در بین کشورهای منطقه
انتهای پیام/