ساخت ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی در طول ۴۰ سال گذشته/ ۱۰۱ هزار و ۲۶۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته شدند
پیش از انقلاب هیچ راه اصلی در کشور وجود نداشت، اما هم اکنون میزان راههای اصلی به ۲۲۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد بخش های مختلف کشور است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای آینده داشته باشیم.
ساخت راههای اصلی، راههای روستایی، بزرگراهها و آزادراهها از مهمترین برنامههای توسعه زیر ساختها و زیر بناهای حمل و نقل کشور در ۴۰ سال گذشته است.
ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل همواره یکی از اولویتها توسعه کشور به شمار می رود.
ساخت راههای روستایی، توجه به توسعه راههای مناطق محروم، تکمیل کریدورهای ترانزیتی و بینالمللی، توسعه راهآهن و اتصال مراکز استانها به شبکههای ریلی از مهمترین برنامههایی است که در طول ۴۰ سال از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار وزرات راه و شهرسازی قرار گرفته است.
بدون تردید، در بخشهای متعدد اقتصادی، حوزه راهها و محورهای مواصلاتی از حوزه های است که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، از پیش نیازها و الزامات اساسی توسعه پایدار کشور به شمار میرود.
به تعبیر دیگر در صورت نارسایی و چالش در این عرصه، فرآیند توسعه اقتصادی به معنای واقعی و صحیح کلمه طی نخواهد شد.
افزایش راههای کشور از ۳۶ هزار به ۱ میلیون کیلومتر/ارتقای طول محورهای روستایی به ۲۰۵ هزار کیلومتر
توسعه و شکوفایی راهها و محورهای مواصلاتی، زمینه ساز توسعه و رونق حمل و نقل کشور است و این دو بخش عنصر و مکمل یکدیگر هستند.
هدف از توسعه محورهای مواصلاتی در هر کشوری به شکوفایی حمل و نقل آن خلاصه میشود و رشد حمل و نقل هر کشوری، بدون توسعه راهها و محورهای مواصلاتی آن، امکان پذیر نخواهد بود.
توسعه راهها به محورهای ریلی و جادهای کشور معطوف میشود، زیرا گسترش راههای آبی یا هوایی، مفاهیم دیگری، چون کشورگشایی را در پی دارد که اساس این موضوع با نفس آرمانهای انقلاب اسلامی در تضاد است.
طول راههای کشور (اعم از فرعی و اصلی) در چهل سال اخیر، از ۳۶ هزار کیلومتر به ۱ میلیون کیلومتر افزایش داشته است که این میزان در طول تنها ۴۰ سال اخیر، بسیار قابل توجه و کم نظیر است.
در حوزه روستایی طول محورهای موجود از ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰۵ هزار کیلومتر رشد یافته که این میزان از پیشرفت حاکی از توجه ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مولفه محرومیت زدایی و توجه ویژه به مناطق روستایی است.
افزایش تعداد آزادراه و بزرگراههای کشور از ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر
محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی چندی پیش درباره دستاوردهای حوزه راه در چهل سال گذشته بیان کرد: با مرور این دستاوردها مشخص میشود که بعد از پیروزی انقلاب توسعه و پیشرفت چشمگیری در حوزههای حمل و نقلی و مسکن داشتهایم و با خوداتکایی به نیروهای داخلی توانسته ایم میزان وابستگی خود را به نیروهای خارجی کم کنیم.