از رد مصوبه حذف تنوع مدارس تا ورود آموزش و پرورش به تجاری شدن مدارس
آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره علت رد شدن مصوبه تنوع حذف مدارس و مقابله با تبلیغات در این فضا سپری شد.

آموزش و پرورش در هفتهای که گذشت؛
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون « مصوبه تنوع مدارس رد شد»، «واکنش وزیر آموزش و پرورش به ایجاد فضای تبلیغاتی مدارس» و «آموزش مقابله با حوادث و بلایا به دانشآموزان» سپری شد.
مصوبه تنوع مدارس رد شد
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره برگشت مصوبه تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش از شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان به بندهایی، چون اختصاص یک درصد درآمد شرکت ها، اجاره دادن واحدهای آموزشی، اعمال مدرک دوم فرهنگیان و کاهش تنوع مدارس ایراد گرفته است.
او با اشاره به اینکه در ماجرای تنوع مدارس رویه بین شورای نگهبان و مجلسی قرار است، تصریح کرد: طبق این رویه در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شده است مانند مدارس سمپاد تصمیم گیری با شوراست.
علی رمضانی مدیرکل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از برنامه جدید آموزش و پرورش برای آموزش دانشآموزان در مقابله با حوادث و بلایا خبر داد و اظهار کرد: در راهکار ۸-۸ سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را مکلف کرده بود که در مورد شرایط سخت و آسیبها بتواند نیروی ویژهای تربیت کند.
او ادامه داد: بر همین اساس کارگروهی در اداره کل فرهنگی- هنری وزارت آموزش و پرورش با حضور معاونت تربیت بدنی، وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر، پدافند غیر عامل و پلیس راه تشکیل دادیم و در ۶ سرفصل محتوا تهیه کردیم و جمعیت هدفاین دوره هم دانشآموزان متوسط دوره دوم هستند.
واکنش وزیر آموزش و پرورش به ایجاد فضای تبلیغاتی مدارس
برخی شرکتهای تبلیغاتی برای پیشبرد بهتر فعالیت خود، مدارس و دانشآموزان را هدف قرار دادند و برنامههای تبلیغاتی در این فضا ساخته شد که این فعالیتها در فضای مجازی بازتاب گستردهای اعم از مثبت و منفی به همراه داشت، به دنبال این موضوع چهارشنبه هفته گذشته گزارشی مبنی بر مقابله با تبلیغات انحصاری مدارس را منعکس کردیم.
به دنبال این موضوع امروز آموزش و پرورش طی اطلاعیهای از ممنوعیت این فعالیتها خبر داد و محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در حساب شخصی توییتر خود نوشت:
«نقد خیرخواهانه خبرنگاران و فعالان فضای مجازی درباره تبلیغات شرکتهای تجاری در مدارس را دیدم.
پنجشنبه دستور بررسی فوری دادم.
متاسفانه مشخص شد قرارداد واگذاری فضای مدارس به موسسات تبلیغاتی در گذشته امضا شده بود.
امروز آن قرارداد را لغو کردم.
اجازه #تجاریسازی فضای مدرسه را نمیدهم.»
مصوبه حذف تنوع مدارس با اسناد بالادستی تناقض دارد
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان با تأکید بر اینکه مدارس سمپاد یک شبه ایجاد نشدهاند، گفت: سابقه کاری برخی معلمان سمپادی به دهه ۴۰ میرسد از طرفی دیگر این مصوبه تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد که به سند ملی راهبردی نخبگان اشاره کرد اگر قرار به تلفیق است حتما نباید مدرسه مجزا داشته باشیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: ۲ درصد از مردم جامعه مخاطب مدارس سمپاد هستند و معاونت ابتدایی باید برای ما تأیید کند چه دانشآموزانی میتوانند وارد این مدارس شوند.
مجتمعسازی رویکردی جدید در تامین فضای آموزشی
مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره رویکرد این سازمان برای ساخت فضاهای جدید آموزشی اظهار کرد: به دنبال ساخت فضاهایی به شکل مجتمعهای آموزشی هستیم که علاوه بر کلاس درس مشاعاتی از قبیل سالن اجتماعات، حیاط بزرگ، سایت و استخر دارند.
او ادامه داد: در شهر تهران هم در مناطقی که زمین کافی در اختیار ما قرار گیرد چنین رویکردی را دنبال میکنیم و مجتمعهای بزرگ یا حیات طیبه کلاسهای کمتر اما مشاعات زیادی دارند بنابراین ساخت آن نیازمند اعتبار است.
رخشانیمهر در ادامه به موضوع کمبود فضای آموزشی در شهر تهران به ویژه منطقه ۲۲ اشاره و بیان کرد: برای حل مشکل فضای آموزشی در این منطقه اداره کل نوسازی مدارس تهران پیگیر موضوع است تا امکانات لازم از سوی نهادهایی همچون شورای شهر و شهرداری ارائه شود چرا که در روند ساخت و ساز این منطقه، زمین با کاربری آموزشی در نظر گرفته نشده است.
اعلام نتایج آزمون اصلح/ بیش از ۹۵ درصد گواهی صلاحیت میگیرند
رضا کچوئیان، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان مجموع مشمولان آزمون اصلح ورودی سالهای ۹۶ و ۹۷ و افراد باقیمانده از سال ۹۵ را ۱۵ هزار و ۹۰۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد شرکت کننده نزدیک به ۹۵/۴ درصد موفق به کسب گواهی صلاحیتهای حرفه معلمی شدند.
او با اشاره به موفق نشدن تعداد ۶/۴ درصد از مهارت آموزان برای کسب گواهی صلاحیتهای حرفه معلمی گفت: دهه سوم آذر امسال زمان برگزاری آزمون جبرانی برای این تعداد مهارت آموز است.
این مقام مسئول، با تاکید بر پایش و رصد صلاحیت حرفهای افراد برای ورود به دستگاه آموزش و پرورش افزود: سنجش و اندازه گیری دانش، مهارت و نگرش افراد برای ورود به سیستم آموزش و پرورش کشور ضروری است.
کچوئیان، تصریح کرد: در راستای جبران نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش وفق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، فارغ التحصیلان علاقمند به حرفه معلمی از سایر دانشگاههای کشور پس از گذر از مراحل آزمون استخدامی، مصاحبه و گزینش با ورود به دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دورههای مهارت آموزی میتوانند وارد این حرفه شوند.
انتهای پیام/