خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تکمیل خط‌آهن میانه

فارس | اقتصادی | سه شنبه، 14 آبان 1398 - 10:54
معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: خط‌آهن میانه-بستان‌آباد در 6 قطعه با اعتبار 1414 میلیارد تومان در آستانه تکمیل است.
توسعه،ساخت،ريلي،كاهش،حمل،نقل،ايستگاه،ريال،زيربناهاي،شركت،مزا ...

معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: خط‌آهن میانه-بستان‌آباد در 6 قطعه با اعتبار 1414 میلیارد تومان در آستانه تکمیل است.
‌عباس خطیبی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ‌‌طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز به طول 203 کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وی ادامه داد: مسیر ریلی میانه-بستان آباد به طول 132 کیلومتر بخشی از طرح فوق است که در 6 قطعه و بخشی از قطعه هفتم‌، از ایستگاه موجود راه‌آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش عبور کرده و به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.
معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: این پروژه در شرایط جغرافیایی 20 درصد دشت، 30 درصد تپه ماهور و 50 درصد کوهستانی واقع شده است.
خطیبی ادامه داد: این خط ریلی در آینده نزدیک از ایستگاه بستان‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن تبریز امتداد خواهد یافت.
معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور‌، کاهش 114 کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمال‌ غرب کشور به شبکه ریلی سراسری را از مزایای خط‌آهن میانه-بستان آباد-تبریز برشمرد و گفت: ‌کاهش‌ 5.5 ساعت زمان سفر با قطار، افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی‌ حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی حاصل از سوانح رانندگی از مزایای این خط‌آهن است.
وی همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، ‌کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی از دیگر مزایای این خط ریلی است.
‌معاون ساخت و توسعه راه آهن بیان کرد: با احداث این خط‌آهن صرفه جویی سالانه 16 میلیون لیتر در مصرف سوخت محقق می‌شود‌ و اشتغال‌زایی مستقیم 200 نفر دارد.
وی اظهار کرد: با تکمیل خط‌آهن میانه-بستان‌آباد کاهش خسارت سوانح رانندگی به میزان ‌سالانه 285 میلیارد ریال‌ و جابه‌جایی 7 میلیون تن کالا در سال، افق طرح‌ محقق می‌شود.
‌خطیبی در تشریح اعتبار اعتبار هزینه شده برای این خط‌آهن گفت: مبلغ 7500 میلیارد ریال در زیرسازی‌، 5970 میلیارد ریال در روسازی و علائم و 670 میلیارد ریال در ایستگاه، جمعاً 14‌ هزار و 140 میلیارد ریال در این‌ خط‌آهن هزینه شده است.
معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ارزش روز پروژه را در حال حاضر بیش از 50‌‌ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
انتهای پیام/