عقبماندگی گیلان در ساماندهی آببندانها/ فقدان لیست مشخصی از پروژههای قابلواگذاری به بخش خصوصی در گیلان
گفته میشود 88 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی آببندانها در گیلان اختصاصیافته اما علیرغم اقدامات انجامشده این استان در اجرای ساماندهی آنها از تقویم اجرایی عقب است.

گفته میشود 88 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی آببندانها در گیلان اختصاصیافته اما علیرغم اقدامات انجامشده این استان در اجرای ساماندهی آنها از تقویم اجرایی عقب است.
عقبماندگی گیلان در ساماندهی آببندانها/ فقدان لیست مشخصی از پروژههای قابلواگذاری به بخش خصوصی در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هفتمین شورای برنامهریزی استان در سال جاری پیش از ظهر امروز در سالن شهید انصاری استانداری با دو دستور کار بررسی آخرین وضعیت شیوهنامه آببند آنها و تالابها و همچنین واگذاری طرحهای دولتی به بخش خصوصی تشکیل جلسه داد.
تدوین شیوهنامهای در گیلان، دستوری برای احیای آببندآنهای شمال
ساماندهی آببند آنها و استخرهای گیلان یکی از برنامههایی بود که ساعتها وقت مسؤولین استان را در دوران استاندار سابق گیلان گرفت و نهایتاً منجر به نوشتن شیوهنامهای شد که ماحصل آن امروز قرار است در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان اجرایی شود.
لزوم مشارکت مردم در ساماندهی آببندآنهای گیلان
به گفته ارسالان زارع، استاندار گیلان، استانهای شمالی به سبب بهرهمندی از منابع خدادادی همیشه بهعنوان یک ظرفیت اشتغال و معیشت مردم در مقوله کشاورزی بودهاند و همیشه مردم بر اساس رسم همهساله آببند آنها را ساماندهی میکردند.
به گفته نماینده عالی دولت در گیلان 9000 هکتار آببندان در گیلان وجود دارد که میتوان از ظرفیت آنها در فرصت سازی گردشگری، آبزیپروری و سایر مشاغل استفاده و بهصورت مستقیم و غیرمستقیم نیز سودآوری ایجاد کرد.
استاندار تأکید کرد که باید 15 درصد توزیع اعتبارات ساماندهی آببند آنها با شمارکت مردم انجام شود و در این راستا باید از ظرفیت دهیاران، شوراها و تعاونیهای روستاها بهره گرفت.
تخصیص 88 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی آببندآنهای استان
طی توافقی که بر اساس شیوهنامه ساماندهی آببند آنها با سازمان برنامهریزی و استانهای شمالی برقرارشده، مجموعاً 88 میلیارد تومان برای ساماندهی آببند آنها اختصاص پیداکرده که در راستای آن قرار است 50 درصد اعتبارات ساماندهیها از بخش ملی و نیمی دیگر از منابع استانی به آن اختصاص پیدا کند.
بنا بر گفته محمدعلی محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان 44 میلیارد تومان از این اعتبار از سوی وزارت جهاد کشاورزی و 44 میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات استانی تخصیص پیداکرده است و همه شهرستانها نیز از این اعتبارات بهرهمند خواهند بود.
25 درصد باران استان در فصل پرباران رقم میخورد
از اهداف مهم ساماندهی آببندآنهای استانهای شمالی، جمعآوری آبهای سطحی در فصول پرباران است.
به گفته علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان حدود 25 درصد کل باران در فصل پرباران و 75 درصد باران در فصول کم باران در استان میبارد.
وجود 877 پهنه آببندان در گیلان
بر اساس مطالعات میدانی 877 پهنه آببندان در استان وجود دارد که دو هزار و 750 هکتار از آببندآنهای استان طی ابلاغنامه دولت باید ساماندهی شود که در راستای آن بیش از 40 هزار هکتار شالیزار میتواند از آنها بهره بگیرند.
افزایش 300 میلیون مترمکعبی ذخیره آب گیلان با ساماندهی آببندانها
بیشترین آببندان موجود در استان گیلان در سطح شهرستان آستانهاشرفیه با 24 درصد و کمترین مساحت آببند آنها در شهرستان رودبار با 0.4 درصد است و در صورت ساماندهی آببند آنها در سطح استان 300 میلیون مترمکعب به ذخیره آبی گیلان اضافه میشود که بسیار قابلتوجه است.
گیلان در ساماندهی آببند آنها از تقویم اجرایی عقب است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عمده مشکلات آببندانهای گیلان را انباشت رسوبات در کف، عدم کنترل آبهای خروجی و رشد بیرویه درخت در حاشیه آببند آنها میداند و معتقد است هر چه سریعتر باید اقدامات در راستای ساماندهی آببند آنها را در دستور کار قرارداد.
به گفته درجانی از ابتدای نیمه دوم سال عملیات اجرای لایه روبی آببند آنها در استان آغازشده و از تقویم اجرایی 40 روز عقب هستیم و بیش از 100 روز دیگر نیز فرصت باقی نمانده است؛ البته ناگفته نماند که برای 132 میلیارد تومان پروژه، اسناد مناقصه انجامشده و در صورت موافقت مدیران استان فرایند مناقصه برگزار میشود.
ضرورت واگذاری ساماندهی تالابها به مردم
جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست تأکید میکند که باید ساماندهی تالابها با محوریت مردم انجام شود.
به گفته این نماینده مردم همه آببند آنها سود ده هستند و از خاک کف تالاب و آببند آنها گرفته تا آبهای آنها مثمرِ فایده هستند و بهتر است همچون سالهای گذشته دهیارها، شوراها، تعاونیها، بخش خصوصی مدیریت آببند آنها را بر عهده بگیرند و اگر قرار است اعتباری برای ساماندهی پرداخت شود، مردم خود مسؤولیت آن را بر عهده بگیرند.
آب منطقهای، مسؤول ساماندهی آببندانها است
اما حسن خسته بند، نماینده دیگر گیلان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که ساماندهی آببند آنها بر اساس قانون بر عهده سازمان آب و منطقهای است.
به گفته نماینده مردم انزلی باید در ساماندهی و لایه روبی آببند آنها تسریع شود، چون وی معتقد است نباید در فصل زراعت آب کف آببند آنها را بر هم زد و مردم را با مشکل مواجه ساخت.
شرکتهای توسعه عمران، آماده ساماندهی آببندانهای گیلان
ناگفته نماند که عباس علیزاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه پیشنهاد کرد که ساماندهی آببندانهای استان به شرکت توسعه عمران که در هفت شهرستان تشکیلشدهاند واگذار شود تا سوددهی و سرعت عمل در امر احیا تالابها را شاهد باشیم.
در ادامه نشست شورای برنامهریزی گیلان وارد دستور دوم شد و تبصره 19 قانون بودجه سال 98 و آییننامه اجرای آن را موردبررسی قرارداد.
اجرای قانون واگذاری پروژههای دولتی نیمهتمام بر اساس آنچه وکلای مردم در مجلس تدوین کردهاند باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود و به گفته محمدعلی محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان برای اجرای این قانون در کشور بالغبر چهار هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیداکرده است.
ضرورت واگذاری پروژههای نیمهتمام دولتی به بخش خصوصی
به گفته استاندار گیلان نمیتوان همه پروژههای نیمهتمام دولت را که شرایط اقتصادی بدی دارد را تمام کرد و تنها راه موجود واگذاری پروژهها با سود یارانه به بخش خصوصی است.
زارع میگوید بالغبر 30 میلیارد تومان اعتبار بخش واگذاری پروژههای نیمهتمام باید در روستاها و با مشارکت مردم انجام شود و چهار شهرستان دیگری که نتوانستهاند پروژهای را برای واگذاری آماده کنند بجنبند.
نماینده عالی دولت در استان گیلان همچنین توصیهای به مسؤولین شهرستان شفت کرد و گفت که با توجه به اینکه این شهرستان جز 31 شهرستان کم برخوردار کشور است میتواند از این فرصت ایجادشده نهایت استفاده را ببرد.
تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای تبصره 19
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان، 30 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای واگذاری پروژههای نیمهتمام دولتی در گیلان اختصاصیافته است که خرید تضمینی، عدم محدودسازی قیمت برای واگذاری پروژهها، مشوقهای مالیاتی از ابعادی است که اجرای این قانون را برای بخش خصوصی توجیهپذیر کرده است.
نکته قابلتوجه در اجرای این مادهقانونی معیار توزیع اعتبارات تخصیصیافته است که در جلسه امروز بر روی اینکه توزیع آن بر اساس جمعیت شهرستانها باشد و یا نسبت محرومیت جمعیت در شهرستانها ملاک توزیع قرار بگیرد، موردبررسی قرار گرفت.
در گیلان 23 پروژه در 12 شهرستان به جهت اجرای تبصره 19 قانون بودجه (واگذاری پروژههای دولتی به بخش خصوصی) مشخصشده که املش، ماسال، صومعهسرا و رضوانشهر جز آنها نیستند.
دولت لیست مشخصی از پروژههای نیمهتمام به بخش خصوصی معرفی کند
به گفته کوچکی نژاد بر اساس قانون دولت باید پروژههای نیمهتمام را به بخش خصوصی واگذار کند اما علیرغم اینکه پروژههای بزرگ عمرانی و نیمهتمام در استان پرسود هستند، لیستی از آنها در دسترس نیست درحالیکه باید سازمان برنامهریزی لیست مشخصی از پروژههای بزرگ نیمهتمام در دستگاههای اجرایی مثل دانشگاه علوم پزشکی، آموزشوپرورش، راه و شهرسازی و سایر ارائه دهد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نسبت به نحوه توزیع نامتقارن و نامتناسب اعتبارات اجرایی تبصره 19 هشدار داد و گفت نباید منابع تخصیصیافته همچون اعتبارات ساماندهی دو رودخانه رشت مثل گوشت قربانی توزیع شود که به عدهای برسد و نتیجهای در برنداشته باشد.
انتهای پیام/84008/ق