سایه چینیها بر بازار صنایعدستی کردستان / دل پر فعالان صنایع دستی از مسئولان
ورود چینیها به بازار محصولات دستی استان کردستان لطمه زیادی به بخش صنایعدستی کردستان وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، صنایع دستی در هر کشور، نمادی از فرهنگ و هویت آن به شمار میرود و در سنندج نیز صنایع دستی با پیشینهای غنی و پرقدمت، سالیان سال است که چشم خریداران و دوستداران هنرهای اصیل را به خود خیره کرده و در این عرصه نیز هنرمندان زیادی وجود دارند; «یدالله صادقی» متولد سال 56 و 25 سال سابقه حرفهای در عرصه صنایعدستی را در کارنامه خود دارد.
در ادامه گفتوگوی خبرنگار تسنیم با این هنرمند خوشذوق سنندجی را بخوانید:
تسنیم: از چه سالی در این صنعت فعالیت دارید و به چه دلیلی به آن روی آوردید؟
صادقی: علاقه، میل و کشش درونی به هنر میتواند به صورت فطری در انسان وجود داشته باشد و علاوهبر آن انسان جمال و زیبایی را دوست دارد و هنر صنایعدستی از این امر مستثنی نیست.
من نیز طالب این حس و زیبایی هستم و برای پاسخ به نیازهای درونی به نازککاری و صنایعدستی که شاخهای از هنر است و در ابعاد مختلف معنا و تشابهات زیادی دارد، روی آوردم.
از کودکی علاقه فراوانی به این هنر بهخصوص نازککاری داشتم.
حقیقتا هیچ وقت انتخاب نکردهام که نازک کار شوم و دلیلی برای کارهایم پیدا نمیکنم.
من فقط به حسی که در وجودم است اجازه میدهم نقشآفرینی کند.
از سال 72 بهصورت حرفهای آغاز به کار کرده و به دلیل علاقه, پیشرفت خوبی داشتم.
تسنیم: در ابتدا کمی درباره جایگاه صنایع دستی سنندج در عرصه هنر صحبت بفرمایید.
صادقی: صنایع دستی، حاصل روح ملتها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است.
بنابراین، صنایع دستی تنها کالائی برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگیهای قومی، از طریق این کالا مبادله میشود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعهها پدید میآورد.
متاسفانه صنایع دستی در سنندج ارزش زیادی برای مردم ندارد در حالیکه اهل صنعت, فعالیت زیادی در این عرصه دارند.
تسنیم: از آنجا که سایه سنگین حضور چینیها بر اغلب تولیدات داخلی ما سایه افکنده آیا در عرصه صنایعدستی سنندج هم آثار چینی وجود دارد؟
صادقی: صنایع دستی تجلی ویژگیهای فرهنگی و مظهر تمدن کشور است که باید زمینه برای توسعه این بخش فراهم شود.
هماکنون بخش صنایع دستی کشور یکی از مهمترین ظرفیتها و پتانسیلهایی به شمار میرود که میتواند در توسعه و پیشرفت کشور و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری ایفا کند.
متاسفانه بخش صنایع دستی با وجود علم آن، مواد اولیه ارزان قیمت در مناطق و نیروی جویای کار هنوز نتوانسته جایگاه اصلی خود ر ا پیدا کند و جدا از آن مشکلات و آسیبهای جدید امروزی, به این بخش صدمه وارد میکند.
تسنیم: حضور هنرمندان سنندجی در عرصه تولیدات صنایع سنتی ایرانی چگونه است; و چگونه میتوان از این امکان و ظریفت بیشتر استفاده کرد؟
صادقی: هنرمندان سنندجی نظیر بسیاری از هنرمندان دیگر در عرصه صنایع دستی بهصورت حرفهای فعالیت دارند ولی به مرور زمان و با رونق هرچه بیشتر بازار چین، کارهایشان کمرنگ میشود, بنابراین سختی کار و درآمد کم موجب شده که گرایش بسیاری از مردم به شغل, هنر و صنایع کاهش یابد.
تسنیم: صنایع دستی سفیر فرهنگی هر استان است، توجه مسئولان به آن چگونه است؟
صادقی: ورود چینیها به تولیدات و بازار محصولات دستی ایران و استان کردستان, لطمه زیادی به بخش صنایع دستی وارد کرده, صنایعدستی نماد فرهنگ و سفیر فرهنگی هر استانیست که راه دور و درازی را تاکنون طی کرده اما با ورود بازار چین و در دست گرفتنن تولیدات مختلف تشخیص یک کالای دستی واقعی ایرانی از کالاهای چینی برای برخی مردم سخت است و این در حالیست که قیمت پایین, احتمال خرید کالای چینی را افزایش میدهد.
تسنیم: شناخت هنری عامل مهمی در خرید صنایعدستی است, بهنظر شما این عامل چه میزان در خرید صنایعدستی موثر است?
صادقی: خیلی مهم است که مردم نسبت به فرهنگ خود شناخت پیدا کنند.
شناخت هنری باعث میشود که قدرت تشخیص پیدا کنند.
به این صورت هست که قادرند تشخیص دهند که نقوش اصلا صحیح هستند یا نه.
ایرانی هستند یا نه.
در موردشان فکر شده یا نه.
درست اجرا شده یا نه.
متاسفانه امروز، مردم با فرهنگ، هنر و گذشته خود آمیختهنیستند.
باید آشناتر شوند و فرهنگ خود را بشناسند تا بتوانند از نقوش سر در آورند.
تسنیم: بهنظر شما برای بهحداقل رساندن مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر هنر میناکاری هست, چه اقداماتی باید صورت گیرد?
صادقی: مشکل زیادی در حوزه هنر هست و میناکاری بخشی از کلیت هنر ایران است.
وارد بحثهای تخصصی هنر نشویم چراکه بیشتر به عهده خود هنرمندان هست و ارتباط و همکاری بیشتر هنرمندان به حل این نوع از مشکلات کمک میکند.
به نظر من مهمترین مشکلی که گریبانگیر هنر ماست، عدم شناخت است; عدم شناخت نسبت به فرهنگ و خاک میتواند یک مملکت را نابود کند.
مردم ما از تاریخ، زبان، فرهنگ، هنر و موسیقی خود آنگونه که شایسته است مطلع نیستند.
ما باید تمام تلاش خود را از طریق رسانه انجام دهیم و به شکلهای مختلف سعی کنیم که مردم را به فکر واداریم.
مردم را به شناخت هنر و فرهنگ تشویق کنیم.
مردم تشویق شوند در مورد هنر و فرهنگ خود، مطالعه کنند، بشنوند و ببینند.
انتهای پیام/ش