خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 21 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ناگفته‌هایی از معماری 1200 ساله آستان قدس رضوی

فارس | برگزیده | چهارشنبه، 08 آبان 1398 - 06:23
آستان علی‎بن موسی‎الرضا (ع) همان‎قدر که آشنای تمام ایرانیان است، برای بیشتر آنها ناشناخته است، چون کمتر درباره ابعاد تاریخی، فرهنگی و هنری‎اش فکر می‎کنند در حالی که حال آستان قدس رضوی تاریخی ۱۲۰۰ ساله دارد.
گنبد،ايوان،آستان،طلا،مناره،كتيبه،هجري،رضا،امام،نادرشاه،سقاخا ...

آستان علی‎بن موسی‎الرضا (ع) همان‎قدر که آشنای تمام ایرانیان است، برای بیشتر آنها ناشناخته است، چون کمتر درباره ابعاد تاریخی، فرهنگی و هنری‎اش فکر می‎کنند در حالی که حال آستان قدس رضوی تاریخی ۱۲۰۰ ساله دارد.
گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: آستان علی‎بن موسی‎الرضا (ع) همان‎قدر که آشنای تمام ایرانیان است، برای بیشتر آنها ناشناخته است، چون کمتر درباره ابعاد تاریخی، فرهنگی و هنری‎اش فکر می‎کنند در حالی که حال آستان قدس رضوی تاریخی ۱۲۰۰ ساله دارد و مثل یک موزه بزرگ، تجلی فرهنگ و مذهب ماست، به همین بهانه و همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) به معرفی بخشی از شاهکارهای هنر و معماری در این آستان اشاره می‌کنیم.
گنبد طلای امام رضا(ع)
حرم امام رضا(ع) در واقع دو گنبد دارد، یکی گنبد زیرین است که شاید حدود هزار سال از ساخت آن می‌گذرد و از کف حرم تا زیر سقف 8.18 متر ارتفاع دارد.
دیگری گنبدی است که روی این گنبد قرار داده شده و از آثار دوره شاه عباس اول صفوی است.
این گنبد همان گنبد طلاست که از بیرون حرم دیده می‌شود و از کف حرم 20.31 متر ارتفاع دارد.
شاه عباس وقتی در سال 1009 هجری قمری پیاده از اصفهان به مشهد رفت، این گنبد را ساخت و با 777 خشت طلایی زینت داد.
داستان این واقعه بر کتیبه طوق مانند دور گنبد که به خط علیرضا عباسی است، درج شده است.
گنبد طلا در پایان دوره صفویه بر اثر زلزله آسیب دید و شاه سلیمان به مرمت آن همت کرد، زیر کتیبه نواری شکل علیرضا عباسی، چهار کتیبه ترنج مانند دیده می‌شود که چگونگی این بازسازی را شرح می‌دهد، این کتیبه‌ها دربردارنده تاریخ 1080 هجری قمری هستند.
مناره‌های حرم امام رضا(ع)
مناره‌ای که کنار گنبد طلا و برفراز ایوان طلا به چشم می‌آید، با 40.5 متر ارتفاع از کف صحن، احتمالاً از ساخته‌های دوره غزنویان یا سلجوقیان است و هزار سال یا بیش از آن قدمت دارد.
روایت شده که این مناره یک بار در زمان شاه تهماسب اول صفوی طلاکاری شد، اما چون طلاهای آن هنگام یورش ازبک‌ها به خراسان به سرقت رفت، بار دیگر به وسیله نادرشاه افشار طلاکاری شد.
دومین مناره که آن هم از طلاست، مقابل مناره اول و بر فراز ایوان شمالی صحن عتیق (انقلاب) افراشته شده است.
این مناره در سال 1136 هجری قمری به دستور نادرشاه بنا شده و جاگیری‌اش به گونه‌ای است که هر کس از سمت جنوب وارد مشهد می‌شود، گنبد رضوی را درست بین دو مناره طلا می‌بیند.
روشن نیست که بانی مناره دوم، این کار را با قصد قبلی و محاسبه دقیق انجام داده یا تقارن موجود، اتفاقی رخ داده است.
ایوان طلای آستان امام رضا(ع)
ایوان جنوبی صحن عتیق (انقلاب) در آستان امام رضا (ع) که «ایوان طلا» یا «ایوان نادری» خوانده می‌شود، با 21.4 متر بلندی، یادگار امیر علیشیر نوایی، وزیر دانشمند و کاردان سلسله تیموری است و حدود ششصد600 سال قدمت دارد.
این ایوان در زمان شاه تهماسب صفوی تذهیب شد و سپس در سال 1146 هجری قمری به دستور نادرشاه طلاکاری شد..
کتیبه پیشانی ایوان طلا که حاوی نام سلطان حسین بایقراست و نیز کتیبه حاشیه ایوان که مشتمل بر سوره مریم است، هر دو به وسیله «محمدرضا امامی» خوشنویس بزرگ عصر صفوی و در سال 1085 هجری قمری نگاشته شده‌اند.
البته کتیبه پیشانی پیش از دوره صفوی وجود داشته، اما گویا به علت خرابی ایوان بر اثر زلزله، به وسیله محمدرضا امامی بازنویسی شده است.
سقاخانه «اسمال طلا»
محبوب‌ترین و خاطره انگیزترین بنای صحن عتیق (انقلاب)، سقاخانه اسماعیل طلایی یا بهتر بگوییم اسمال طلاست، این سقاخانه زیبا به امر نادرشاه به وسیله شخصی بنام اسماعیل طلایی ساخته شد و نام خود را نه از دستوردهنده که از سازنده گرفت.
سنگاب مرمر و شش ضلعی سقاخانه را از هرات به مشهد آوردند و گفته‌اند که نادرشاه برای این کار مسابقه گذارد.
حداکثر زمان حمل سنگاب 12 روز تعیین شد اما داوطلب این مسابقه یک نفره، سنگاب را در مدت 9 روز با طی 360 کیلومتر راه به مشهد آورد.
سقاخانه اسماعیل طلایی که به مرور زمان فرسوده شده بود، در سال 1345 هجری شمسی خراب و از نو به شکل کنونی ساخته شد.
*منبع: کتاب «راهنمای سفر به استان خراسان رضوی» - حمیدرضا حسینی
انتهای پیام/