ؚعؾه ŘŘśŮˆŘą Ů…ŮˆŘłŘłŘ§ŘŞ ŘŽŘľŮˆŘľŰŒ ŘŻŘą مداعس ŘŞŮ†ÚŻâ€ŒŘŞŘą Ř´ŘŻ
تسنیم
|
اجتماعی و حوادث
|
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 22:39
عرصه فعالیت موسسات خصوصی در مدارس برای ارائه کتابهای کمک آموزشی و برگزاری آزمونهای آزمایشی با بخشنامه جدید آموزشوپرورش تنگتر شد در همین موضوع مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی معتقد است که 30 درصد کتابهای موجود در بازار استاندارد است.

خلاصه خبر
معاونین و مشاوران وزیر، روسای سازمانهای تابعه و معاونان آنها.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از آفاتی که کتابهای کمک درسی در جامعه برجای گذاشته این است که لذت کتابخوانی و مطالعه آزاد را از بچهها گرفته، ساختار محتوایی کتابهای درسی در حد متوسط است و اگر بخواهند غنیتر باشد کتابهایی مکمل هم وجود دارد اما باید توجه داشت که بخشی از فعالیت تاثیرگذار دانش آموز مطالعه آزاد است.
وی درباره اینکه چرا آموزشوپرورش ورود کتابهای کمک درسی را به دبستانها ممنوع کرد، گفت: دانشآموز دبستانی باید کتاب داستانی، علمی و تاریخی را به اختیار خود انتخاب و مطالعه کند و این فعالیت لذت ببرد.سیاست آموزشوپرورش باز کردن فضای مطالعه آزاد است و دانش آموز نباید تصور کند مطالعه فقط با هدف پاسخگویی به سوالات درسی است.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره متوسطه دوم چون داستان کنکور را داریم و دانشآموزان به مهارتهای تست زدن نیاز دارند که کتابهای کمک درسی آنها را آموزش داده است، گفت: دانشآموزان برای کنکور نیاز به آموزشهای بیشتری دارند بنابراین باید این دوره را از بحث کتابهای کمک درسی استثناء کنیم اما در دوره ابتدایی کتابهای کمک درسی آسیبزا است چون یکی از سرگرمی بچهها مطالعه کتاب است و کتاب کمک درسی دانشآموز را از این لذت دور میکند و بر رقابت بین آنها میافزاید.بخش زیادی از کتابهای کمک درسی که خوانده میشود به سرعت فراموش و به تفهیم کمک نمیکنند در حقیقت تاثیر دوپینگی و کوتاه مدت دارند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: اگر مدرسهای در دوره ابتدایی به معرفی کتابهای کمک درسی اقدام کند این کار تخلف است و خانوادهها میتوانند به آموزشوپرورش مناطق گزارش دهند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از آفاتی که کتابهای کمک درسی در جامعه برجای گذاشته این است که لذت کتابخوانی و مطالعه آزاد را از بچهها گرفته، ساختار محتوایی کتابهای درسی در حد متوسط است و اگر بخواهند غنیتر باشد کتابهایی مکمل هم وجود دارد اما باید توجه داشت که بخشی از فعالیت تاثیرگذار دانش آموز مطالعه آزاد است.
وی درباره اینکه چرا آموزشوپرورش ورود کتابهای کمک درسی را به دبستانها ممنوع کرد، گفت: دانشآموز دبستانی باید کتاب داستانی، علمی و تاریخی را به اختیار خود انتخاب و مطالعه کند و این فعالیت لذت ببرد.سیاست آموزشوپرورش باز کردن فضای مطالعه آزاد است و دانش آموز نباید تصور کند مطالعه فقط با هدف پاسخگویی به سوالات درسی است.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره متوسطه دوم چون داستان کنکور را داریم و دانشآموزان به مهارتهای تست زدن نیاز دارند که کتابهای کمک درسی آنها را آموزش داده است، گفت: دانشآموزان برای کنکور نیاز به آموزشهای بیشتری دارند بنابراین باید این دوره را از بحث کتابهای کمک درسی استثناء کنیم اما در دوره ابتدایی کتابهای کمک درسی آسیبزا است چون یکی از سرگرمی بچهها مطالعه کتاب است و کتاب کمک درسی دانشآموز را از این لذت دور میکند و بر رقابت بین آنها میافزاید.بخش زیادی از کتابهای کمک درسی که خوانده میشود به سرعت فراموش و به تفهیم کمک نمیکنند در حقیقت تاثیر دوپینگی و کوتاه مدت دارند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: اگر مدرسهای در دوره ابتدایی به معرفی کتابهای کمک درسی اقدام کند این کار تخلف است و خانوادهها میتوانند به آموزشوپرورش مناطق گزارش دهند.