260 آموزشگاه خراسان جنوبی؛ مجری طرح نماد
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان در 260 آموزشگاه شهرستان و منطقه استان برگزار میشود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان در 260 آموزشگاه شهرستان و منطقه استان برگزار میشود.
به گزارش ایسنا، محمد علی واقعی، امروز دوم آبان ماه، در اولین جلسه کمیته تخصصی، اجرایی نماد اظهار کرد: امسال این طرح تمامی مدارس شهرستان درمیان، 13 آموزشگاه شهرستان بیرجند و 10 شهرستان دیگر، هرکدام شش آموزشگاه، از هردوره تحصیلی دو مدرسه به تفکیک جنسیت برگزار میشود.
وی از طرح نماد، به عنوان مجموعه نظام یافتهای از خدمات و برنامهها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایتهای روانی- اجتماعی به منظور مراقبت از دانشآموزان در برابر رفتارهای پر خطر، آسیبهای اجتماعی و جرائم از طریق مداخله یاد کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه همیشه پیشگیری عاقلانهتر، آسانتر و کم هزینهتر از پیگیری و درمان است، تصریح کرد: غربالگری، آموزشهای ارتقایی، سامانه ارجاع و ارائه خدمت، چهار بخش مهم در طرح «نماد» است.
واقعی با بیان اینکه سامانه جامع نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان، طراحی و راهاندازی شده است، اظهار کرد: در این سامانه، تمام عملیات شبکهسازی مراکز ارائه خدمت، انجام غربالگری، آموزشهای ارتقایی و نیز ارجاع برای مداخلات تخصصی و مددکاری، یکپارچه شده و به صورت نرم افزاری، هدایت و پیگیری میشود.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به تهیه و تدوین غربالگری در دو بخش «غربالگری اختلالات روانی و رفتاری» و «غربالگری رفتارهای پرخطر» شده، یادآور شد: راهبردی، بلندمدت بودن و با دوام بودن، فراگیری، اثربخشی، ترکیبی بودن و تعامل و همکاری بین بخشی پنج عنصر و ویژگی مهم طرح نماد هستند.
وی با بیان اینکه در طرح نماد هم ابعاد پیشگیری و هم ابعاد امدادی پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: مشارکت، تعامل و همکاری بیش از ۱۰ نهاد و وزارتخانه در اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان زمینهساز دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و گام بلندی در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی در استان خراسان جنوبی است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر پیشگیری رشدمدار در اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان تأکید کرد و یادآور شد: پیشگیری رشدمدار شامل پیشگیری رشدمدار خانوادهمحور، رشدمدار معلممحور و رشدمدار مدرسهمحور است که نماد به عنوان یک نظام مراقبتی از جنس مراقبتهای اجتماعی و روانی برای تحقق پیشگیری رشدمدار مدرسهمحور ایفای نقش میکند.
انتهای پیام