خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 04 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

راه‌آهن کردستان؛ از وعده تا عمل/ قطار همدان ـ سنندج سوار بر ریل وعده‌های متناقض مسوولان

فارس | برگزیده، استان‌ها | پنجشنبه، 02 آبان 1398 - 15:30
اگرچه ساخت راه‌آهن کردستان از اوایل دهه هفتاد مطرح و از سال 83 وارد فاز اجرایی شد اما اکنون 15 سال است که هر ساله اتمام آن به سال آینده موکول می‌شود.
پروژه،كردستان،سنندج،همدان،استان،ريلي،كشور،آهن،دولت،كيلومتر،ق ...

اگرچه ساخت راه‌آهن کردستان از اوایل دهه هفتاد مطرح و از سال 83 وارد فاز اجرایی شد اما اکنون 15 سال است که هر ساله اتمام آن به سال آینده موکول می‌شود.
خبرگزاری فارس کردستان؛ شیرین مرادی: کردستان یکی از غربی‌ترین استان‌های کشور است که به لحاظ برخورداری از آزادراه و بزرگراه و همچنین راه‌های اصلی و روستایی جز استان‌های آخر کشور است ضمن اینکه در زمینه حمل ونقل هوایی هم نیاز استان را پاسخگو نیست و همین موارد دلیل خوبی برای نیاز اساسی استان به وجود شبکه حمل و نقل ریلی است و اگرچه مسوولان در ادوار مختلف بر این موضوع صحه می‌گذارند اما در عمل آنچه که مشاهده می‌شود با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد.
وضعیت توپوگرافی و شرایط منطقه بهانه‌ای برای مجریان و دولتمردان شده است که آن را دستاویزی برای عدم تحقق وعده‌های خود قرار دهند بلکه با این دلایل از زیر بار مسوولیت و تعهدات شانه خالی کنند.
گذر 15 ساله از عمر یک پروژه
از آغاز عملیات اجرایی اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور 15 سال می‌گذرد و تاکنون چندین وزیر راه، استاندار، نماینده مجلس و مدیران اجرایی پروژه عوض شده‌اند اما با این رفت و آمدها پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج همچنان در نیمه راه است و با اعتبارات قطره چکانی به عنوان یک پروژه نیمه‌تمام در سطح استانی و ملی مطرح است.
بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در جریان سفر به کردستان اعلام کرده بود که مردم این استان تا سال 90 از شبکه حمل ونقل ریلی بهره‌مند خواهند شد.
در دولت نهم پروژه اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور در مصوبات سفر هیئت دولت به استان قرار گرفت که باید تا پایان دولت اجرایی می‌شد اما متاسفانه آن هم هیچ گونه نتیجه و عایدی برای کردستان به دنبال نداشت.
عبدالمحمد زاهدی، استاندار وقت دولت اول آقای روحانی در کردستان هم در سال 93 و با گذشت یک دهه از تاریخ شروع پروژه راه‌آهن کردستان، از عقد یک قرارداد جدید با چینی‌ها در این پروژه خبر داده بود که قرار است در سال 96 به بهره‌برداری برسد.
با وجودی که دو سال از آن تاریخ می‌گذرد اما افتتاح پروژه راه‌آهن کردستان محقق نشد و باز هم وعده دیگری به مردم کردستان داده شد اینکه سال 99 صدای سوت قطار در سنندج شنیده خواهد شد.
آنچه مسوولان اعلام می‌کنند و نمایندگان مجلس به آن معترض هستند، راه‌های نامناسب کردستان است که گاها به عنوان قتلگاه از آن نام می‌برند که هر ساله تعداد زیادی از شهروندان در تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی این استان جان خود را از دست می‌دهند و خسارت‌های مادی و جانی را به مردم این استان وارد می‌کند.
افتتاح راه آهن سنندج ـ همدان 10 سال دیگر زمان می برد!
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در مورد آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن همدان - سنندج به خبرنگار فارس در سنندج گفت: این پروژه در دولت نهم کلنگ‌زنی شد تا زیرساخت‌های حمل و نقل کردستان توسعه یابد.
سیداحسن علوی اضافه کرد: اوایل تابستان سال 96 راه‌آهن تهران ـ همدان به طول 260 کیلومتر رسما افتتاح شد تا علاوه بر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر استان‌ همدان، در آینده کردستان را نیز به شبکه راه‌آهن سراسری متصل کند تا بخشی از مشکلات مردم استان در حوزه راه را برطرف کند.
وی ادامه داد: تسریع در روند احداث این پروژه و اختصاص اعتبارات مورد نیاز یکی از مطالبات جدی مردم کردستان است.
علوی خاطرنشان کرد: برای ساخت هر یک کیلومتر از پروژه راه آهن همدان به سنندج 6 تا 7 میلیارد تومان هزینه دارد.
رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به لحاظ زیرسازی پروژه در حال حاضر 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: از ایستگاه همدان به سمت قروه در مسیر طولانی تعداد زیادی معارض وجود دارد که باید زمین‌های این قسمت خریداری شود تا بتوانند ایستگاه صلوات‌آباد را شروع کنند که این مهم نیاز به اعتبار زیادی دارد که در صورت تامین اعتبار، این قسمت تا پایان سال آینده تمام می‌شود.
علوی عنوان کرد:‌ بر اساس برآوردهای فعلی، اتمام پروژه راه آهن کردستان نیازمند یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که امسال تنها ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است و با این روند باید منتظر بود این پروژه ۱۰ سال دیگر نیز به اتمام نرسد.
خط ریلی کردستان تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد
قائم‌مقام ساخت و توسعه راه آهن کشور در مورد وضعیت راه آهن همدان ـ سنندج به خبرنگار فارس گفت: نزدیک به دو دهه از طرح و آغاز پروژه احداث راه آهن همدان به سنندج به طول 150 کیلومتر می‌گذرد.
عباس خطیبی افزود: این پروژه در سه قطعه تقسیم‌بندی شده که قطعه نخست آن ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۳۰ کیلومتر است که در حال حاضر تنها زیرسازی قطعه سوم آن انجام شده است.
وی گفت: در مسیر راه‌آهن همدان به سنندج ۷ ایستگاه پیش‌بینی شده است که در فاصله ۱۵۰ کیلومتری این خط ریلی شهرهای ایستگاه‌هایی در همدان، بهار، قروه، دهگلان و روستاهای آغ بلاغ، آونگان و نایسر احداث خواهد شد.
قائم مقام ساخت و توسعه راه آهن کشور در مورد این پروژه ریلی غرب کشور گفت: در این پروژه ۲۱۷ نیروی کار و ده‌ها ماشین‌آلات سبک و سنگین در حال فعالیت هستند که در مدت ۲ سال گذشته، زیرسازی قطعه سوم پروژه راه آهن همدان به سنندج انجام شده است.
قائم مقام ساخت و توسعه راه‌آهن کشور در مورد مشکلات ریل‌گذاری در پروژه راه‌آهن کردستان هم گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، بیش از ۵۰ کیلومتر آن از مناطق کوهستانی استان می‌گذرد که کار را کمی با مشکل مواجه می‌سازد.
وی اذعان کرد: در ۲ سال اخیر به اندازه ۲۶ سال طرح‌های راه‌سازی و ریلی در کشور و کردستان صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود خط ریلی همدان ـ کردستان تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.
راه‌آهن تا داخل شهر سنندج می‌رسد
وزیر راه و شهرسازی هم در سفر اخیر به سنندج و در بازدید از گردنه صلوات آباد سنندج اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان کردستان را موضوع راه‌آهن دانست و اضافه کرد: در برخی قطعات مشکل تملک وجود دارد که امیدواریم با همکاری مردم این طرح مهم و حیاتی سرعت بیشتری به خود بگیرد.
محمد اسلامی ادامه داد: در بررسی‌های گذشته راه‌آهن تا ابتدای گردنه صلوات آباد در نظر گرفته شده بود و در این سفر در خصوص ادامه آن تا داخل شهر تصمیم‌گیری خواهد شد.
راه‌آهن سنندج ـ همدان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار استان است
استاندار کردستان در جریان بازدید معاون وزیر راه وشهرسازی از پروژه راه‌آهن سنندج ـ همدان به خبرنگار فارس گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار استان است که مقداری از مشکلات اعتباری آن حل شده و امیدواریم طی دو سال آینده ریل قطار حداقل به گردنه صلوات‌آباد سنندج برسد.
بهمن مرادنیا این پروژه را یک پروژه مهم و استراتژیک برای استان عنوان کرد و گفت: در جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی و همچنین آقای نوبخت داشته‌ام رایزنی‌های خوبی برای حمایت از این پروژه را انجام داده‌ام که امیدواریم به تحقق بپیوندد.
مرادنیا خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن سنندج ـ همدان را به صورت جدی پیگیری می‌کنم چرا که این پروژه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار استان است.
داستان اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور به سرنوشت شمار زیادی از پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و اقتصادی دولت در این استان پیوند خورده و به نظر می‌رسد دولت دوم آقای روحانی هم به پایان می‌رسد اما افتتاح پروژه راه آهن سنندج ـ همدان همچنان رویای مردم کردستان خواهد ماند.
حال باید منتظر بود و دید که آیا وعده مسوولان کشوری و استانی دولت آقای روحانی در خصوص افتتاح این پروژه در سال آینده محقق خواهد شد یا نه؟
انتهای پیام/2330/71/