خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آیا تجاوز نظامی ترکیه به سوریه برای اروپا مهم است؟

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | پنجشنبه، 25 مهر 1398 - 09:46
با توجه به موضوعاتی که قرار است در دو روز نشست سران اروپا در بروکسل مطرح شود، این امکان وجود دارد که موضوع حمله ترکیه به سوریه در درجه دوم اهمیت قرار گیرد.
اروپا،اتحاديه،توافق،انگليس،بروكسل،اعلام،ايرلند،سران،لندن،سور ...

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه فرانس ۲۴ با اعلام این خبر که نشست سران اروپا در بروکسل پنجشنبه آغاز به کار خواهد کرد، گزارش داد بحث برکسیت ممکن است حمله ترکیه به سوریه را در درجه دوم اهمیت قرار دهد.
مذاکره‌کنندگان اروپایی و انگلیسی با این امید که در نشست سران اروپا ارائه دهنده توافق بر سر برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) باشند، شب گذشته تا آخرین دقایق کار کردند و این امکان وجود دارد که در این نشست، موضوع داغ حمله ترکیه به سوریه در درجه دوم اهمیت قرار گیرد.
ساعاتی پیش از برگزاری نشست، لندن و بروکسل همچنان در تلاش برای دستیابی به توافق بودند تا از جدایی سخت انگلیس از اتحادیه اروپا در پایان ماه جلوگیری کنند.
در حاشیه یک گفت‌وگوی طولانی جدید، «میشل بارنیه» مذاکره کننده اتحادیه اروپا چهارشنبه شب از «پیشرفت‌های خوبی» در این زمینه خبر داد، اما اعلام کرد «مذاکرات همچنان ادامه دارد».
به گفته یک منبع اروپایی، تلاش‌های انجام شده، امید بخش است.
بسیاری از منابع دیپلماتیک اروپایی چهارشنبه شب اعلام کردند منتظر چراغ سبز لندن هستند، زیرا به نظر می‌رسد حساس‌ترین موضوعات حل و فصل شده است.
یکی از همین منابع اعلام کرد البته در این زمینه یک استثنا وجود دارد و آن، مالیات بر ارزش افزوده در ایرلند شمالی است که موضوعی «غیرقابل مذاکره» به شمار می‌رود.
یک منبع وابسته به دفتر نخست وزیری لندن نیز اعلام کرد: «مذاکرات همزمان در لندن و بروکسل ادامه دارد؛ زیرا موانعی همچنان در بروکسل وجود دارد».
اجلاس روز‌های پنجشنبه و جمعه به لحاظ نظری، آخرین اجلاس میان لندن و بروکسل پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.
قرار است سی و یکم اکتبر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود.
مذاکرات امروز سران اتحادیه اروپا موضوعات دشوار بسیاری را در بر می‌گیرد: چگونگی جلوگیری از بازگشت مرز فیزیکی میان ایرلند، عضو اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی، بخشی از انگلیس به منظور حفظ صلح در این جزیره و همزمان با آن، امکان کنترل گمرکی، نگاهی که به مقامات ایرلند شمالی در خصوص توافق برکسیت می‌شود و نیز روابط آتی آن‌ها از جمله موضوعات مورد بحث امروز به شمار می‌رود.
اروپایی‌ها که توافق بدست آمده با ترزا می‌، نخست وزیر سابق انگلیس و رد آن در پارلمان این کشور را تجربه کردند، نگرانند که آیا بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس می‌تواند حمایت اکثریت سیاسی از جمله حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی (DUP) را کسب کند یا خیر.
اروپایی‌ها شب گذشته انتظار نداشتند این توافق نهایی شود.
بنابر اعلام یک منبع دیپلماتیک، برخی در بروکسل در مورد اینکه امکان ارائه متن قانونی توافق به سران اتحادیه وجود داشته باشد، تردید داشتند.
این امکان وجود دارد که سران اروپا برای اینکه در هفته‌های آینده این توافق نهایی شود، با یک توافق سیاسی موافقت کنند.
به گفته منابع دیپلماتیک، رؤسای جمهور و نخست وزیران کشور‌های عضو اتحادیه اروپا قرار است علاوه بر برکسیت، موضوع حمله ترکیه به سوریه را نیز مطرح و درباره پاسخ اروپا به این مسئله گفت‌وگو کنند.
اروپایی‌ها آنکارا را متهم می‌کنند و می‌گویند ترکیه با حفاری‌های غیرقانونی، حقوق بین المللی و حاکمیت قبرس را نقض می‌کند و با عملیات نظامی خود ضد شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه، موجب خطر برای امنیت اتحادیه اروپا می‌شود.
آن‌ها بر این باورند که حملات ترکیه به سوریه ممکن است به بحران مهاجرت تازه‌ای منجر شود.
با این حال اروپایی‌ها موفق نمی‌شوند رجب طیب اردوغان را به زانو درآورند.
انتهای پیام/