اربعین مقیاسی از جامعه زمان ظهور است/هندوهایی که به برکت نذری امام حسین(ع) دکتر به خود ندیده اند/پیاده روی اربعین، زیارت خاص اباعبدالله است
سید حسین آقا میری خطیب و کارشناس مذهبی در برنامه «مثبت اشک» حضور پیدا کرد.

گفت و گوی باشگاه خبرنگاران جوان با حجت الاسلام والمسلمین آقا میری؛
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت دیگری از برنامه گفتوگومحور «مثبت اشک» با حضور سید حسین آقا میری خطیب و کارشناس مذهبی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین آقامیری در این برنامه در مورد موضوعات متعددی از جمله چرایی خیر محض بودن امام حسین (ع)، جهانی شدن ارادت به امام حسین (ع) و تاخیر در ظهور امام زمان (ع) صحبت کرده است.
برنامه «مثبت اشک» یک گفتوگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای مذهبی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در این حوزه را با حضور یک میهمان شاخص، به صورت صریح بررسی کند.
مشروح این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید قاسمی تولید میشود، در ماه صفر ساعت ۹ صبح روی سایت این مجموعه قرار میگیرد؛ لذا مخاطبان میتوانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای فیلم و بازخوانی متن آن بنشینند.
برای تماشای ویدئوی این قسمت از مجموعه «مثبت اشک» اینجا را کلیک کنید؛ در غیر اینصورت میتوانید متن کامل این گفت و گو را در ادامه بخوانید.
مجری: بسم الله نور، خانمها آقایان سلام، وقت بخیر، عزاداریها قبول باشد، قسمت دیگری از برنامه «مثبت اشک» را تقدیم حضور شما میکنیم، در خدمت میهمان بزرگواری هستیم، خطیب ارجمند سید حسین آقا میری، حاج آقا خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام آقامیری: بزرگوارید، بسم الله الرحمن الرحیم، عرض سلام و ادب خدمت حضرت عالی و ببیندگان بزرگواری که به هر حال صدا و تصویر ما را میبینند و میشنوند.
در خدمتیم.
خدا را باید ازطریق ولی خدا بشناسیم
مجری: حاج آقا بگذارید اولین سوالی که از شما میپرسم این باشد؛ از چه جنبهای میتوانیم اربعین نگاه کنیم؟
که هر سال هم باشکوهتر برگزار میشود.
حجت الاسلام آقامیری:بحث پیاده روی اربعین اتفاقی است که ما الان مشاهده میکنیم و هر سال هم به برکت وجود اباعبدالله باشکوهتر از سال قبل برگزارمی شود هم از جنبه فردی و هم از جنبه اجتماعی قابل بررسی است اما جنبه اجتماعی اش به جنبه فردی اش تقدم دارد و آن هم بحث این است که زیارت اربعین قرار است چه نتیجهای را برای بشریت داشته باشد نه فقط برای امتهای اسلامی که اینجا بحث زمینه سازی ظهورحضرت (عج) مطرح میشود که خود در جایی به طور مفصل باید به آن پرداخته شود.
مجری: سوال هم درباره آن داریم
حجت الاسلام آقامیری: بله، باید در این باره صحبت هم کنیم، اما درباره جنبه فردی اش بگویم: بحث زیارت، بحث مهمی است و چرا مردم اینگونه به زیارت آقا ابا عبدالله (ع) میروند؟
این جاذبه چه جاذبهای است؟
ما اگر بخواهیم این را توضیح بدهیم باید اول بگوییم امام کیست؟
امام تجلی توحید بر روی زمین است یعنی وقتی میخواهیم خداوند را بشناسیم به اندازه فهم مان؛ ما باید خدا را از طریق، ولی خدا بشناسیم، به ما میگویند: خداوند ستار العیوب است، شما این تجلی ستار العیوبی را میتوانید در سیره اهل بیت (ع) ببینید نسبت به آدمهایی که گناهی از آنها سرزده بود و حضرت و اهل بیت (ع) چشم پوشی میکردند.
خدا ارحم الراحمین استف شما تجلی این ارحم الراحمین بودن را میتوانید در نوع برخورد اهل بیت (ع) با مردم ببینید حتی با دشمنانشان، برخوردی که حضرت (ع) با حر داشت که حر توبه کرد و برگشت و آمد؛ پس امام تجلی توحید بر روی زمین است، ما امام را نمیتوانیم بشناسیم و به اندازه خودمان امام را میفهمیم؛ لسان ما قاصر از وصف امام است.
ما وقتی مخلوق را نمیتوانیم وصف کنیم یعنی زبان ما قاصر از وصف او به معنای کلمه است وقتی نمیتوانیم به صورت کامل این مخلوق را بشناسیم یعنی طبیعی است این مخلوق، خالقی هم دارد لذا امام تجلی توحید بر روی زمین است.
امام حسین (ع) خیر محض است
حجت الاسلام آقامیری: نکته بعدی این است که امام خیر محض است و جزء خیرهم از او صادر نمیشود.
این مهم است.
شما وقتی زیارت میروید؛ زیارت خیر محض میروید در زیارت اربعین؛ ۱۲۴ هزار پیغمبر،زحمتشان خلاصه شد در بعثت نبی اکرم (ص)، زحمتی که پیغمبر (ص) در این سالها کشید و خود ایشان فرمود: هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد و در نهایت ختم شد به ولایت علی بن ابی طالب (ع) در روز غدیر و این ولایت علی بن ابی طالب (ع) و جریان ولایت بیمه شد و باقی ماند و خواهد ماند با عاشورای سید الشهدا (ع).
لذا شما در ذکر السلام علیک یا ثارالله در زیارت عاشورا می بینید که به امام حسین (ع) میگویند خون خدا؛ در ابتدای زیارت گفته میشود السلام علیک یا ثارالله و بن ثاره ،یعنی هم امیرالمومنین (ع) و سید الشهدا (ع) را شامل می شود اما حسین بن علی (ع) ثارالله ،خون خداست، در شرح زیارت عاشورا در برخی جاها گفته شده نسبت خون به بدن انسان این است که خون ماده حیات بخش بدن انسان است .فردی که تصادف میکند ۱۰ نقطه از بدنش میشکند وقتی او را به اتاق عمل میبرند پزشک ابتدا میگوید باید خونریزی داخلی او متوقف شود و بعد به شکستی بدنش رسیدگی میشود، چون اگر خون در یک سطحی از بدن خارج شود، موجب ایست قلبی میشود یعنی انسان از دنیا میرود، وقتی به امام حسین (ع) میگویند خون خدا یعنی اسلام حیاتش را مدیون حسین بن علی (ع) است؛ اسلامی که یکی از هزینههای آن علی بن ابی طالب (ع) است، اسلامی که یکی هزینه هایش حضرت زهرا (س) است، بنابراین امام حسین (ع) خیر محض است، وجود او اسلام را بیمه کرد اصلا امروز ما بندگی که برای خدا میکنیم.
صدقه سر اباعبدالله (ع) است.
امامی که خیر محض است این را بدانید؛ خیر محض با فطرت انسان مطابقت دارد.
این که میبینید مسیحی امام حسین (ع) را دوست دارد و حاجت میگیرد تعجبی ندارد خداوند به همه انسانها فطرت داده است اگر خدا به شما فطرت پاک میداد و به من نمیداد من میتوانستم روز قیامت بگویم خدایا فطرت پاکی که به آقای قاسمی دادی اگر به من میدادی من هم مثل این امام، حسینی میشدم.
مجری: از عدالت خدا هم به دور میشد
حجت الاسلام آقامیری: خدا زمینه هدایت را به همه بندگانش با این فطرت عنایت کرده لذا نگاه می میکنیم ادواردو آنیولی پسر یکی از بزرگترین مولیتی میلیاردرهای ایتالیا با آن ثروت نجومی پدرش میآید مسلمان و شیعه میشود و به نقل قوی او را به شهادت میرسانند، در طول تاریخ نگاه میکنیم.
در طول تاریخ انسانهایی که غرق در فساد بودند، ولی بر میگردند این بازگشتشان به خاطر توجه شان به فطرت پاکشان است.
مجری: این غبار کنار میرود
حجت الاسلام آقامیری: بله، استاد ما میگوید: احترام حر به حضرت زهرا (س) زمینه ساز شد تا توجه اش به فطرت پاکش جلب شود آن غباری که روی این فطرت پاک قرار گرفته بود کنار رفت و فطرت پاک نمایان شد.
وقتی میبینیم یک مسیحی امام (ع) را دوست دارد حاجت میگیرد.
من در یکی از مستندها دیدم؛ یک خانم زرتشتی ظهر عاشورا درهیئت کار میکرد با او مصاحبه کردند و از او پرسیدند:خانم به ما گفته اند شما زرتشتی هستید اینجا چکار میکنید؟
پاسخ داد: حسین شما باب المراد است من هر وقت حاجت میخواهم به من حاجت میدهد، محبت او به اباعبدالله (ع) یک امر فطری است.
امام حسین (ع) خیر محض است جنبه فردی آن از یک منظر این است که سیدالشهدا (ع) جاذبه دارد به خاطر این است که حسینی که خیر محض دارد این خیر محض با فطرت مردم همخوانی دارد از این رو مردم او را دوست دارند.
مجری: حاج آقا در خیر محض بودت حضرت سیدالشهدا (ع) شکی نیست، ولی این جلوه...
مثلا بیست سال گذشته راهپیمایی اربعین این شکوه را نداشت انگار این جلوه به گونهای نمایان میشود که باشکوه تر مردم به آن میپیوندند.
حجت الاسلام آقامیری: بیست سال گذشته، کمی هم عقبتر که برویم پنجاه سال گذشته کمونیست در دنیا حکومت می کرد، یعنی خدایی در کار نبود چه عاملی شد دشمنی که با تفکر کمونیستی حکومت میکرد؛ اونی که تا دیروز میگفت: خدایی وجود ندارد حالا میگوید خدا هست با معنویت به جنگ معنویت میآید.
امروز ما با جریان شیطان پرستی مواجه هستیم
حجت الاسلام آقامیری: امروز ما با جریان شیطان پرستی مواجه هستیم یعنی قبول داریم یکی را باید در این عالم بپرستیم حالا جلوه کسی که باید بپرسیم این است، چه اتفاقی به نظرتان افتاد؟
من اینطوری سوال کنم؛ دشمنی که تا پنجاه سال گذشته با تفکری کمونیستی در دنیا حکومت میکرد امروز با جنگ معنویت با معنویت جلو میآید؟
داعشی را درست میکند که با شعار الله اکبر و لا اله الاالله دختر بچه سه ساله را به پنجره میبندند و پدر، مادر و برادرش را سر می برند و با بهترین کیفیت رسانه در دنیا منتشر می کنند، چرا؟
دشمنی که یک اتفاقی در این مملکت میافتد صدها شبکه هایش زوم میکنند و آن را تحلیل میکنند، اما نسبت به پیاده روی اربعین چنین پوشش رسانهای قوی ندارند برای چی؟
استبکارسال ۶۱ هجری قمری و استکبار جهانی امروز در یک جریان قرار دارند
مجری: دوسه سالی هم است که دسیسه چینی میکنند
حجت الاسلام آقامیری: اینها دقیقا در استعمار همان جریان هستند، حجاج هم زوار حضرت (ع) را قتل عام و غارت میکردند؛ برجهایی در آن زمان ساخته بودند کاروانهایی که به سمت کربلا میرفتند را غارت میکردند.
چندین بار حرم امام حسین (ع) خراب شد هم حرم و هم خانههای اطراف را شخم زدند، آب انداختند که حرم حضرت (ع) به زیر آب برود که به حول و قوه الهی این اتفاق رخ نداد.
مجری: یا آن ماجرای دست قطع کردنها
حجت الاسلام آقامیری: بله، میخواهم بگویم این مخالفتها با دستگاه اباعبدالله (ع) امری طبیعی است یعنی این امر از زمانی که سیدالشهدا (ع) در کربلا دفن شد تا به امروز وجود داشته و دارد جریان استکبار؛ چه استکبار ۶۱ هجری قمری و چه استکبار جهان امروز همیشگی است و همه اینها در یک خط قرار دارند.
آنها با اینکه مردم امام حسین (ع) را بشناسند و بفهمند و امام حسین (ع) را در زندگی خود الگو قرار دهند مشکل داشتند، اما ما در عصری زندگی میکنیم که این پیاده روی، بزرگترین پیاده روی در طول تاریخ بشر است.
این فهم امروز مردم از اسلام و امام حسین (ع) به نظر من و شما به برکت چیست؟
به قول شما چرا سی سال گذشته، پنجاه سال گذشته، این فهم نبود؟
چه اتفاقی افتاد که امروز در پیاده روی اربعین فقط ایرانی و عراقی نمیبینید آنهایی که رفتند میدانند امر واضحی است؛ کانادا، سوئیس، سوئد، آمریکا، کشورهای اروپایی، کشورهای آفریقایی، دونفر، ده نفر بیست نفر پنجاه نفر صد نفر با سرپرستی پیشوایشان...
پیاده روی اربعین حسینی یک گردهمایی جهانی است
مجری:پیاده روی اربعین حسینی تبدیل به یک گردهمایی جهانی شده؛ از قارههای مختلف و ادیان مختلف حضور دارند
حجت الاسلام آقامیری: بله.
این اتفاق بزرگ چه اتفاقی است؟
چه اتفاقی است که باعث شد امروز برخی از کشیشان مسیحی در این پیاده روی حضور دارند؟
مجری: من دیدم
حجت الاسلام آقامیری: بله، برخی از آنها را در فردوگاه نجف آورده بودند و می خواستند ببرند کربلا پیاده کنند یکی از بزرگانشان گفته بود؛ خیر، ما میخواهیم پیاده برویم، ما میخواهیم بفهمیم چرا مردم در پیاده روی اربعین اینگونه راه میروند؟
چرا؟
آمده ایم بفهمیم، چه اتفاقی میافتدکه برخی از بزرگان مسیحی در این گردهمایی شرکت میکنند؟
به نظر من این اتفاقی که باعث شد این اتفاق بزرگ در جهان رقم بخورد و این اتفاق بزرگ کلید بخورد و روز به روز هم بر این عظمت افزوده میشود انقلاب اسلامی است؛ انقلاب یعنی دگرگونی بنیادین، انقلاب یعنی ایجاد یک گفتمان توحیدی، آن جریانی که بشریت را بیدار میکند جریان انقلاب است، ولی متاسفانه در اربعین زیاد به این موضوع پرداخته نمیشود ما باید مغز و ریشه جریان بزرگ اربعین حسینی را بررسی کنیم، موکب خوبه، پیگیری ایاب و ذهاب پیاده روی مردم باید باشد پیگیری وضعیت معیشت مردم باید بررسی شود، ولی همه اربعین موکب واتوبوس و سه وعده غذایی نیست.
مجری: چیست؟
حجت الاسلام و المسلمین آقا میری:مسائل بنیادین.
گریه یک پیام عمومی در دنیاست
حجت الاسلام آقامیری: بله، ما برای چه پیاده روی میرویم؟
چرا این جمعیت برای ما مهم است؟
چرا جهانی شدن این جریان برای ما مهم است؟
من از شما سوال میکنم؛ شما وقتی مینشینید یک جا گریه میکنید!
یک آدمی فیلم شما را از آن طرف دنیا ببیند برایش علامت سوال میشود که چرا گریه میکنید یا نه؟!
گریه یک پیام عمومی در دنیاست، درسته؟
مجری: بله
حجت الاسلام آقامیری: یعنی کسی که گریه میکند، دنیا میفهمد که این آدم یک حزنی دارد یک غصهای دارد به هر حال یک دلیلی دارد.
مجری: نشانهای از غصه است.
حجت الاسلام آقامیری: نشانهای از حزن و غصه است یعنی علامت سوال ایجاد میشود، بکاء،گریه یکی از عاطفیترین ابراز علاقهای است که ما میتوانیم نسبت به اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشیم.
ما اگر جریان اربعین را یک جریان بشری ببینیم باید به سمت عزاداری جهانی برویم.
یک جلوه آن این است؛ عزاداری جهانی بعد اصلی و جهانی بکائش برای آقا اباعبدالله (ع) است،آقایی که بیست میلیون نفر پای پیاده از شهر حرکت میکنند به شهری به نام کربلا، این کربلا همه میروند به دور یک حرم، این آقا کیست؟
که مردم به خاطر او اینگونه غصه میخورند و اینگونه ابراز علاقه میکنند برای او بیست میلیون آدم گریه میکنند، ما باید در پیاده روی اربعین باید برای بشریت ایجاد سوال می کنیم، در همه دنیا انسانهایی هستند که جویای حقیقت هستند دوست دارند حقیقت را بدانند.
مجری: بله
جهانی شدن امام حسین (ع) همه را هدایت میکند
حجت الاسلام آقامیری: ما اگر بتوانیم امام حسین (ع) را جهانی کنیم یعنی توانستیم زمینه هدایت را برای آنها مهیا کنیم، زیرا آن کسی که امام حسین (ع) را بشناسد فطرت او به امام حسین (ع) علاقه مند میشود و کششی کاملا فطری است به شرط اینکه بداند در این عالم امام حسین (ع) وجود دارد یکی از دغدغههای ما معرفی امام حسین (ع) به جهانیان است حالا کمترین حد آن همین پیاده روی است؛ بیست میلیون بشود، بیست میلیون و یک نفر باز یک نفر جلوتر هستیم.
وجود این جمعیت یک سوال در ذهن بشریت درست میکند، بکاء این جمعیت برای اباعبدالله الحسین (ع) یک علامت سوال درست میکند.
مجری: این وظیفه رسانه هاست به نظر من.
حجت الاسلام آقامیری:قطعا همینه، بله، همین که این گردهمایی را از کشورهای مختلف برگزار میکنند و آدمها میآیند شما بتوانید رسانهای کنید.
ما باید شبکهای برای جریان سازی پیاده روی اربعین در کشورهای مختلف جهانی داشته باشیم
حجت الاسلام آقامیری: ما باید شبکهای برای جریان سازی پیاده روی اربعین در کشورهای مختلف جهانی داشته باشیم تا به همه زبانها بتوانند این حرکت بزرگ را جریان سازی کند .
ما شبکه ای داشته باشیم که به زبان چین گزارش کند تا به زبان آنها پیاده روی را جریان سازی کند، به زبان اردو گزارش کند، به زبان انگلیسی گزارش کند، اینها مهم است اینکه من ده تا شبکه فارسی زبان دارم که تمام آنها به زبان فارسی گزارش میدهند کافی نیست البته این امر خیلی خوب است، اما جهانی شدن اربعین این نیست.
مجری: یک نبوغ هنری میخواهیم.
حجت الاسلام آقامیری: من الان از یک شما یک سوال کنم؛ شما الان یک کلیپ با زیرنویس چینی در فضای مجازی پیدا میکنید؟
مجری:نهایتا عربی و انگلیسی.
حجت الاسلام آقامیری: به زبان روسی پیدا میکنید؟
ما در روس شیعه نداریم؟
در ژاپن شیعه نداریم؟
کره و چین شیعه نداریم؟
حجت الاسلام آقامیری: جهانی شدن امام حسین (ع) یعنی اینکه دنیا امام حسین (ع) را بفهمد و با کرامات ایشان آشنا شود که نمونه آن را میتوان در ادیان دیگر مانند ارادت هندوها به امام حسین (ع) دید اگر امام حسین (ع) جهانی شود.
من الان یک داستانی را تعریف می کنم که خودم دیده ام.چند سال پیش یعنی قبل از انتفاضه، من اربعین بحرین بودم.
در بحرین به حسینیه، ماتم می گویند.
مردم به این ماتم ها ارادت دارند و حاجت می گیرند.
من دیدم جمعیتی هندو پلاستیک به دست آمده بودند..من به مسئول ماتم گفتم چه می خواهند گفت غذا می خواهند،گفتم صف غذا آن طرف هست گفت نه ما به اینها غذای دست خورده می دهیم.
من یک قضاوتی کردم و با شدید ترین لحن به زبان آوردم و گفتم خجالت بکشید.
هندو مهمان ارباب است خوب هزار تا غذا می دهی بشود دو هزار تا؛ به آشپز گفت یک دیگ غذا بده با کفگیر دست سید حسین، برو اگر یک کفگیر غذا قبول کردند من اسمم را عوض می کنم .گفت اینها دو بار اینجا می آیند ظهر عاشورا و ظهر اربعین؛ از اینجا به بعد را این سید گریه می کرد و می گفت:آنها می گویند ما غذای سالم نمی خواهیم .شمایی که برای امام حسین (ع) گریه می کنی عزاداری می کنی قاشق دست می گیرید ته مانده غذایتان رو بدهید.
آنهااین غذا را در فریزر نگهداری می کنند، زمانی که بچه آنها مریض می شود به او می دهند و خوب می شود.بعدسید گریه می کرد خیلی از اینها تا حالا دکتر به خودشون ندیده اند.شمابا این قدرت،دنیاروفتح میکنی.
چون امام (ع) خیر محض است و انسانها دارای فطرت پاک هستد و چون در معرض انس با امام حسین (ع) قرار میگیرند این فطرت پاک در آنهاکشش به امام حسین (ع) ایجاد می کند و ما وظیفه داریم امام حسین (ع) را جهانی معرفی کنیم.
چرا امام زمان (عج) ظهور نمیکند؟
مجری: حاج آقا بحث جهانی شدن پیاده روی اربعین بود بخشی از پیامها و دستاوردهای اربعین را در حوزه انتظار و زمینه سازی ظهور تبیین میکند درباره این پیامهای آخرزمانی قدر بگویید.
حجت الاسلام آقامیری: اگر بخواهیم جواب سوال شما را بدهیم اول باید یک مقدمه کوتاه بگوییم؛ به نظر شما امام حسین (ع) چه زمانی ظهور میکند؟
هر وقت خودش بخواهد؟
مجری: یا هر وقت خداوند مقدر بفرماید.
حجت الاسلام آقامیری:خودش بخواهد یعنی همان خداوند است دیگر، چرا برخی فکر میکنند آخر الزمان بعد از ظهور و قیام امام زمان (عج) است؟
هر موقعی که اسم آخر زمان میآید شما یا یاد کشت و کشتار میافتید یا یاد فساد...، یاد بدبختی، بیچارگی.
مجری: یا سختی شیعیان
حجت الاسلام آقامیری: یعنی تا حالا ندیدی اسم آخرالزمان بیاید چهارتا اسم خوب از کنارش دربیاید چه کسی گفته آخر زمان بد است؟
آخر الزمان هنگام ظهور حضرت (عج) است چرا بد است؟
امام زمان (عج) وقتی نمیآید که خودش بخواهد، امام زمان (عج) هنگامی میآید که ما بخواهیم یعنی چی؟، جامعه باید به قابلیت برسد تا ظهور در آن اتفاق بیفتد همه فکر میکنند قبل از اینکه امام زمان (عج) ظهور کند همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا امام زمان (عج) آمد به یک چشم به هم زدنی همه چیز را درست میکند؛ سوال اول؛ امام زمان (عج) میتواند به یک چشم به هم زدن همه چیز را درست کند؟؛ بله او یدالله است، هیچ کس بدون اراده او به رزق، روزی و خواسته اش نمیرسد؛ واسطه فیض است، هنگامی که قرار است امام زمان (عج) بر یک چشم بر هم زدن همه چیز را درست کند یعنی این قدرت را دارد اگر امام زمان (عج) دارد یعنی همه اهل بیت (ع) این قدرت را دارند؛ اگر قرار است امام زمان (عج) این کار را انجام دهد چرا ظهور نمیکند؟
این همه گریه این همه شبهای جمعه همه قرآن بر سر میگذارند در مساجد بک یا الله میگویند این همه در عاشورا و اربعین عزاداری و گریه میکنند این همه دعا میکنند چرا آقا نمیآید؟
آقا بیا ۳۱۳ یار هم لازم نیست اگر هم بخواهید به یک چشم بر هم زدن همه چیز را رفع میکنی.نکته دوم اگر قرار است امام زمان (عج) این کار را انجام دهد چرا پدر گرامی شان امام حسن عسکری (ع) این کار را انجام نداد؟
موسی بن جعفر یه نگاهی می کرد به هارون، متحول می شد این همه سال در سیاه چال نمی ماند.ارباب ما سیدالشهدا یک نگاهی می کرد به عمر بن سعد و لشگر در یک چشم به هم زدنی متحول می شدند که دیگر این همه شهادت و اسارت اتفاق نمی افتاد.
علی ابن ابی طالب یک نگاه به مردم می کرد تا آن اتفاقات برای مادرمان حضرت زهرا (س) نیفتد.
نکته مهمتر اینکه اگر قرار است امام زمان (عج) با یک چشم بر هم زدن آدمها را متحول کند مگر خدا ما را آزاد نیافریده؟
مجری: بحث اختیار زیر سوال میرود.
حجت الاسلام آقامیری: خدا خیرت بدهد.یعنی امام زمان (عج) میخواهد با سلب اختیار و آزادی ما را هدایت کند، این هدایت به چه درد میخورد.
ببخشید این را میگویم نگاه برخی به ظهور نگاه هری پاتری و « اجی مجی لا ترجی » است.
اینگونه نگاه درست نیست.
نگاه بشریت به ظهور امام زمان (عج) حل مشکلات و پایان مشقت هاست
حجت الاسلام آقامیری: مردم قبل از ظهور حضرت (ع)، او را دوست دارند، می گویند امام زمان (عج) بیاید مشکلات ما حل میشود.
مسیحی امام زمان (عج) را دوست دارد.
چون الان امام حسین (ع) را دوست دارد، ندارند؟
شما تا حالا مسیحی را ندیدید که امام حسین (ع) را دوست داشته باشد؟
مجری: چرا، چند خاطره هم در قسمتهای قبلی هم گفتم
پیاده روی اربعین یک همزیستی بزرگ برای انسانیت و آزادگی است
حجت الاسلام آقامیری: بله.
نمونه آن نذری پختن ارمنیهای تهران ظهر تاسوعا است که ارادت خاصی به حضرت عباس (ع) دارند و به او گفته بودند چرا نذری می دهی، گفته بود عباس شما آنقدر کریم است که جواب ما ارمنی ها را هم می دهد یعنی غیر از شیعه ارادت از کسی ندیدید؟
من جوانی سنی را دیدم که در محراب مسجد جمکران نماز امام زمان (عج) میخواند.
اگر در حرم امام حسین (ع) دقت کنید و گشتی در حرم بزنید میبینید که جوانان سنی در حال نماز خواندن هستند ما باید امام زمان (عج) را به دنیا معرفی کنیم و نه اینکه فقط معرفی زبانی کنیم.دنیا میگوید امام زمان(عج) شما منجی است؛ بله، من میخواهم این منجی بودنش را در زندگی تو ببینم، ببینم تو چطوری زندگی میکنی؟
زبان و پیام پیاده روی این است که این پیام را به جهانیان منتقل کند.
ما مردمی داریم که در این هوای سرد در سالهای قبل که سردتر هم بود، چون هرسال با گردشی که دارد به سمت گرما میرود زن و بچه اش را در چادری در پشت بام میبُرد و اتاق گرم و نرم اش را برای زائر امام حسسین (ع) نگه میداشت.
مجری: این تمرین آن همزیستی مسالمت آمیز است
حجت الاسلام آقامیری: احسنت، اربعین مقیاسی از جامعه زمان ظهور است.
ببینید مردم چگونه فدای هم میشوند؟
در دنیایی که آدمها به هم رحم نمیکنند این انسانها مبنای ایثار را دارند و نمیخواهم بگویم دنیا ایثار نمیکند و فقط ما اهل ایثاریم.
مجری: دنیا تمرین میکند به سمت دهکده جهانی که محورش انسان است، ولی ما در اینجا داریم میبینیم که نه بحث نژاد است نه بحث قومیت است نه بحث مذهب است فقط امام حسین (ع) زنده است و مردم یک رنگ هستند.
حجت الاسلام آقامیری: بله، جنبههای دینی و اخلاقی ما ویژگی اش نسبت به همه جریانهایی که در دنیا شاهدش هستیم اتصال این جریان به ولی خداست واین نکته مهم است که بشر محتاج این امر است.
پیاده روی در زیارت خاص امام حسین (ع) است
مجری: حاج آقا، یک سوال دارم؟
این پیاده روی اربعین آداب روایی و معرفتی دارد؟
حجت الاسلام آقامیری: تنها امامی که امر به پیاده روی برای زیارت دارد، اباعبدالله است یعنی ما برای معصوم دیگری نداریم، بله؛ ما داشتیم بزرگان و امامان ما حتی پیاده به حج رفتند، اما درمورد بحث پیاده روی، در زیارت خاص امام حسین (ع) است.
نکات پیاده روی یعنی اینکه سه روز همه وجودت را در محضر امام حسین (ع) قرار دهی، خیلی سخت پیدا میشود کسی بخواهد در این پیاده روی گناه کند نمیخواهم بگویم نمیشود، اما خیلی سخت است چرا که این پیاده روی و قدم و به قدم راه رفتن انسان مدام این حضور را تلقین میکند و خود را در محضر، ولی خدا میبیند لذا ابلیس در آنجا زیاد نمیتواند جولان دهد.
از استخدام کلمات در پیاده روی اربعین مخالف هستم ...چای ایرانی و عراقی معنا ندارد بلکه مهم است تا کنار هم باشند و در موکب عراقی ها باشند؛از جلوه های اربعین نوع پذیرایی مردم عراق است.
یکی از رفقا تعریف می کرد رفته بودند در یکی از قبایل، در آن زمانی که داعش بود.تیراندازی مفصلی شد رنگ از رخسارمون پرید.یکی از جوانان گفت نگران نباشید.
یک اختلاف کوچکی بین ما و یکی از قبیله ها است؛ یکی از جوانان قبیله ما، جوان قبیله آنها را کشته و فرار هم کرده است.
رئیس قبیله آنها(پدر مقتول) آمده.پیش رئیس قبیله ما و گفته امشب ما مهمان نتونستیم بیاوریم.
اگر این دو تا مهمانتان را بدهید من از خون پسرم می گذرم.
حجت الاسلام آقامیری: روایت داریم بزرگان ما میفرمایند: هر جا که روضه برای امام حسین (ع) خوانده شود آنجا خیمه امام حسین (ع) و محل استجابت است جایی که روضه خوانده شود، محل استجابت است، امام صادق (ع) میفرماید: هنگامی که به زیارت جد بزرگوار ما سیدالشهدا (ع) میروید گرسنه، تشنه و خاک آلود بروید.
مجری: این زیارت یک زیارت خاص است.
حجت الاسلام آقامیری: درحالیکه در زیارت امامان دیگر میگویند ابتدا غسل زیارت کنید حداقل در زیارت اول اباعبدالله (ع) این مطلب است که با همان لباس برو، عدهای از امام صادق (ع) پرسیدند چرا؟
امام (ع) فرمود: چون هنگامی که جدمان را به شهادت رساندند چهره اش خاک آلود بود هم تشنه و هم گرسنه بود.
من به رفقا گفتم که یک شب وقتی که بلندگوها خاموش است حرکت کنید.
در این بیابان تاریک پیاده روی کنید روضه بخوانید.هر کاری که بتوان خود را به امام حسین (ع) نزدیکتر کند.
بهتر است انجام دهیم مانند دائم الوضو بودن، دائم الذکر بودن، درست است آدم از خدمات موکبها استفاده کند، ولی تنها نباید به محض تشنگی خود را سیراب کند مقداری عطش در عاشورا را تمرین کند یعنی این کند حرکت کردن خیلی در زیارت تاثیرگذار است.
انسان قدم به قدم متوجه میشود، کجا میرود!
مجری: در آن آهستگی رفتن هم یک پخته شدن است.
حجت الاسلام آقامیری: بله.
مجری: اصلا تعجیل نیست.
حجت الاسلام آقامیری: آن برکتی که در آهستگی است در سرعت نیست، ما باید از وابستگیهای دنیایی خود بگذریم تا به امام حسین (ع) برسیم و بزرگترین مشکل امروز ما دل نکندن از این وابستگی هاست بهترین ارتباط را مدافعان حرم با امام حسین (ع) داشتند که به معنای واقعی از وابستگیهای خود دل کندند من بهترین اربعینی که داشتم با مدافعان حرم بود که حقیقت زیادی در آن نهفته است.
مجری: حاج آقا خیلی ممنونم خیلی لذت بردم گپ و گفت خیلی گرم و صمیمی و پر از حال و پر از اشک بود ان شاءالله با هم اربعین بین الحرمین باشیم.
دعا کنید خیلی ببینندگان ما هم تا حالا توفیق زیارت امام حسین (ع) نصیبشان نشده است.
ان شاءاالله در کنار شما کربلا باشند.
حجت الاسلام آقامیری: ان شاءالله، خداوند به شما خیردهد.
مجری: خیلی هم عالی.
ممنونم برای قبول دعوت خدا شما را برای ما نگه دارد.
حجت الاسلام آقامیری: بزرگوارید.
مجری: بینندگان عزیز سپاسگزار همراهی تان هستیم.
تا برنامه دیگر همه شما را به خداوند متعال میسپاریم، در پناه اهل بیت (ع) باشید، التماس دعا یا علی مدد.
انتهای پیام/