خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خاکی‌صدیق: باید در داخل کشور به نیاز نخبگان توجه شود

فارس | دانش و فناوری | پنجشنبه، 25 مهر 1398 - 00:39
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: متأسفانه داخل کشور مجموعه‌هایی هستند که با اطلاع یا با بی اطلاعی شرایط خروج نخبگان از مهیا می کنند که این کار به ضرر منافع ملی است چراکه در این زمینه باید خودمان در داخل کشور به نیاز نخبگان توجه کنیم.
كشور،نخبگان،علمي،دانشگاهي،نخبه،فناوري،پيشرفت،داخل،دانشجويان، ...

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت نخبگان دانشگاهی در پیشرفت علمی، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد این مسأله است که در بعضی از قسمت ها در پروژه ها و کارهای تحقیقاتی از ظرفیت و توانایی‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده نمی کنیم و در واقع اهمیت نخبگان را در پیشبرد فعالیت های علمی نمی دانیم.
* آمریکا بسیاری از نخبگان کشور را جذب می کند
وی با تأکید بر دشمنی کشور آمریکا علیه پیشرفت های علمی ایران افزود: اکنون شاهد آن هستیم که آمریکا وزیر امور خارجه را تحریم می کند و در سفر رئیس جمهور به این کشور آن را محدود کرده و در سفر وی اختلال ایجاد می کند، اما از طرف دیگر نیز بسیاری از دانشجویان نخبه کشور را به راحتی و با دادن تسهیلات زیاد آنها را جذب می کند.
* باید در داخل کشور به نیاز نخبگان توجه شود
خاکی صدیق با اشاره به اینکه نخبگان قشر ارزشمند و مهم کشور ایران هستند ، تصریح کرد: متأسفانه داخل کشور مجموعه هایی هستند که با اطلاع یا با بی اطلاعی شرایط خروج نخبگان از مهیا می کنند که این کار به ضرر منافع ملی است چراکه در این زمینه باید در داخل کشور به نیاز نخبگان توجه شود.
* باید برای دانشجویان نخبه سرمایه گذاری انجام شود
وی ادامه داد: در حال حاضر اعضای هیأت علمی دانشگاه ها بخشی از نخبگان کشور را تشکیل می دهند که به طور مثال به معیشت آنها توجه نمی شود از طرفی از آنجایی که باید برای دانشجویان نخبه سرمایه گذاری انجام شود اما تنها دانشگاه ها بودجه هزینه های جاری فعالیت های علمی را در یافت می کنند و هیچ گونه سرمایه گذاری در عمل اتفاق نمی افتد.
* باید شرایط مورد نیاز دانشگاهیان فراهم شود
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروز برای سرعت بخشیدن به پیشرفت علم و فناوری و رشد دستاوردهای دانشگاهی باید شرایط مورد نیاز دانشگاهیان را مانند تجهیز آزمایشگاه ها و تسهیل فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی فراهم شود که به طور کلی روز رسانی مراکز پژوهشی از جمله این اقدامات است.
انتهای پیام/