خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رابطه نوسانات قیمت دلار و صادرات ورق آهن و ناودانی چگونه است؟

ایسنا | بازار | چهارشنبه، 24 مهر 1398 - 18:29
تاثیرات قیمت دلار روی صادرات ورق آهن و ناودانی به خصوص در این چند سال اخیر بر هیچکس پوشیده نیست. علاوه بر اینکه تغییرات نرخ ارز در قیمت‌های داخلی فولاد اثر می‌گذارد، می‌تواند تاثیر بسزایی نیز در قیمت‌های صادراتی داشته باشد.
ورق،صادرات،قيمت،آهن،ناوداني،كشور،ايران،صادراتي،سياه،دلار،نوس ...

تاثیرات قیمت دلار روی صادرات ورق آهن و ناودانی به خصوص در این چند سال اخیر بر هیچکس پوشیده نیست.
علاوه بر اینکه تغییرات نرخ ارز در قیمت‌های داخلی فولاد اثر می‌گذارد، می‌تواند تاثیر بسزایی نیز در قیمت‌های صادراتی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام آهن آنلاین، صادرات ورق‌های فولادی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، زیرا بقای بسیاری از تولیدکنندگان این محصولات وابسته به بازارهای خارج از مرزهای کشور است.
در این میان کشورهای زیادی نیز وجود دارند که به دلیل توان پایین در تولید فولاد و لزوم تأمین نیازهای صنعتی خود بازار مناسبی برای این محصولات به حساب می‌آیند.
ورق سیاه، یکی از مهمترین دسته‌های آهن آلات است که به طور گسترده در بخش‌های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ورق‌ها از طریق نورد گرم و استانداردهای گوناگون تولید و به دو دسته معمولی و صنعتی تقسیم می‌شوند.
قیمت این ورق‌ها، در مقایسه با قیمت ورق‌های سرد معمولاً کمتر است و علت آن را در عملیاتی که به منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی روی ورق سرد انجام می‌شود، می‌توان جستجو کرد.
از سویی دیگر صادرات ناودانی نیز متقاضیان خاص خود را دارد، هر چند در این میان مشکلات خاصی وجود دارد که در روند صادرات تاثیرگذار است.
ناودانی یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که سطح مقطع آن به شکل U انگلیسی بوده و به سه صورت پرسی، نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شود.
دو نوع شناخته شده این محصول عبارتند از نوع ساده و مشبک که در جنس‌های مختلفی مانند گالوانیزه، آلومینیوم و استیل در بازار موجود هستند.
در این متن قصد داریم به بررسی کشورهایی بپردازیم که صادرات ورق و ناودانی به آنها صورت می‌گیرد، سپس تاثیرات نوسانات قیمت دلار بر هر یک از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
Alt Tag: صادرات ورق آهن و ناودانی به کشورهایی مانند ازبکستان، عراق، ترکیه و گرجستان صورت می‌گیرد.
کاربرد ورق آهن در صنایع مختلف
ورق سیاه از اهمیت ویژه‌ای در میان ورق‌های فولادی برخوردار است، که در صنایع مختلف، کاربرد خاص خود را دارد؛ صنایع خودرو سازی، ساختمان سازی، کشتی سازی و تانکر سازی بزرگترین مشتریان این ورق فولادی هستند.
همچنین پر کاربردترین ورق سیاه، ST ۳۷ است، که در سوله سازی، اسکلت سازی و ساخت سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نگاهی به صادرات ورق آهنی در ایران
قبل از اینکه تحریم‌ها شدت یابند، ایران بیشترین میزان ورق سیاه را به کشورهای اروپایی صادر می‌کرد، اما پس از آن مقاصدی که صادرات به آنها صورت می‌گرفت تغییر یافتند.
جالب است بدانید که از بین کل صادراتی که ایران انجام می‌دهد، ۱۰ درصد (حدود ۱۷۰ هزار تن) آن مختص ورق گرم است.
صادرات ورق آهن و نوسانات دلار
طبق بررسی‌های صورت گرفته ورق صادراتی تقاضای بالایی دارد، از سویی این روزها شاهد نوسانات قیمت ارز و دلار هستیم که روی قیمت‌ صادراتی ورق تاثیر داشته است.
با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت محصولات صادراتی از جمله قیمت ورق آهن صادراتی نیز خواهیم بود و بالعکس.
اما توجه داشته باشید که عوامل دیگری نیز می‌تواند بر نوسانات قیمتی صادرات ورق تاثیر بسزایی داشته باشند که می‌توان به قوانین لحظه‌ای گمرک و مواد اولیه تولید کننده ورق (سنگ آهن، آهن اسفنجی و اسلب) اشاره کرد.
صادرات ورق آهنی به چه کشورهایی صورت می‌گیرد؟
در این بخش قصد داریم صادرات ورق به کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.
· صادرات ورق به ازبکستان، با گذر زمان افزایش یافته و علت آن نیز بهبود رابطه ایران با کشورهایی است که در قسمت آسیای میانه واقع شده‌اند.
· کشور عراق نیز با گذر از شرایط نامساعد چند سال اخیر، در تلاش است تا بازسازی کشور جنگ زده خود را شروع کند، از سویی تولید فولاد این کشور بسیار ناچیز بوده، به همین دلیل نیاز دارد تا آهن آلات مورد نظر خود را از کشورهایی که در همسایگی قرار دارند تأمین کند، از آنجایی که این کشور مرز مشترک با ایران داشته و تعرفه گمرکی آن با ایران کم است، به همین دلیل حجم صادراتی ایران به این کشور افزایش یافته است.
· کشور ترکیه در واردات و صادرات سهم عمده‌ای ‌دارد و علت آن موقعیت خوب جغرافیایی و شرایط خوب سیاسی است.
حدود ۹۰ درصد ورق سیاه صادر شده از مرزهای زمینی صورت می‌گیرد.
· از مهمترین بازارهای هدف ایران به منظور صادرات ورق سیاه، گرجستان است، ایران می‌تواند صادرات ورق سیاه را از طریق این کشور به دیگر کشورهای اروپایی انجام دهد و از آن جهت که تعرفه گمرکی در این کشور حذف شده است، میزان صادرات افزایش یافته است.
گرجستان نیز مانند کشور ترکیه استانداردهای ویژه‌ای را برای واردات ورق سیاه در نظر گرفته است.
بیشترین صادرات ایران به این کشور نیز بیشتر از طریق مرز زمینی صورت می‌گیرد.
Alt Tag: صادرات ورق سیاه حدود ۱۰ درصد کل صادرات ایران را شامل می‌شود.
قیمت ناودانی صادراتی علاوه بر قیمت دلار به چه عوامل دیگری وابسته است؟
همان طور که تا این قسمت مطرح کردیم نوسانات قیمت دلار همان طور که بر قیمت‌های داخلی مانند، قیمت ناودانی تاثیر می‌گذارد، می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت صادرات نیز ایفا کند.
اما توجه داشته باشید که قیمت شمش فولادی، قیمت‌های ارزانی که از سمت کارخانه‌های چینی مطرح می‌شود، مبادی ارسالی و حتی موجودی کارخانه‌ها نیز می‌تواند از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در نوسانات قیمتی محصولات صادراتی به شمار آید.
در دانشنامه آهن آلات می‌توانید این مباحث را به طور کامل مطالعه کنید.
تغییرات صادرات ناودانی امسال نسبت به سال گذشته چه روندی داشته است؟
صادرات ناودانی معمولاً به کشورهای همسایه که تولید داخلی ندارند، مانند پاکستان، افغانستان و عراق صورت می‌پذیرد.
اما واردات ناودانی افت چشمگیری داشته و علت آن، این امراست که با توجه به خودکفایی کسب کرده در این مدت، تولیدات داخلی نیاز ما را به این محصول پاسخ می‌دهد.
طبق نظر کارشناسان شرکت آهن آنلاین (www.ahanonline.com) صادرات ناودانی امسال نسبت به سال گذشته روند نزولی را طی کرده و از مهمترین علل آن می‌توانیم به نوسانات قیمت دلار و تحریم‌ها اشاره کنیم.
انتهای رپرتاژ آگهی