خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

راه اندازی سامانه فناورانه برای توانبخشی از راه دور بیماران

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | چهارشنبه، 24 مهر 1398 - 14:08
مرکز فناوری‌های توانبخشی از راه دور با حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد.
طرح،توانبخشي،بيمار،بيماران،درماني،فناورانه،درمانگر،تمرين،ملي ...

به گزارشبه نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید بهزادی پور مجری طرح ملی «مرکز فناوری‌های توانبخشی از راه دور» اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح ملی، تدوین الگوی فناورانه برای توانبخشی از راه دور بیماران است.
منظور از توانبخشی نیز فرآیند‌های تمرین درمانی مخصوص بیماران دچار سکته مغزی، پارکینسون و ام اس است.او ادامه داد: برای بیشتر بیماران، توانبخشی و تمرین درمانی موثرترین روش برای درمان است.
این فرآیند به صورت سنتی در کلینیک و با حضور متخصص فیزیوتراپ و کاردرمانی انجام می‌شود که طی این پروسه وقت گیر متخصص تنها می‌تواند وقت خود را به یک بیمار اختصاص دهد.
از سویی این روش هزینه‌های بالایی را به سیستم سلامت تحمیل می‌کند.بهزادی پور با اشاره به اینکه با انجام این طرح ملی ارائه خدمات به بیماران داخل خانه آن‌ها انجام می‌شود گفت: در این طرح با توسعه ابزار‌های فناورانه بخشی بسیاری از فراینده درمانی (حدود ۷۰ درصد) داخل خانه انجام می‌شود، زیرا بخشی از فعالیت‌های توانبخشی حتما نیاز به حضور درمانگر دارند و نمی‌توان از راه دور انجام داد.
پس از آن بیمار توسط این ابزار‌ها هدایت می‌شود.
در این صورت تمرین درمانی به روش کامل تحت نظارت درمانگر است.او با اشاره به اینکه با حمایت معاونت علمی و فناوری در طرحی دیگر ساخت سخت افزار‌های مربوط به این طرح را انجام دادند ابراز کرد: این ابزار‌ها همگی سخت افزار‌هایی هستند که حرکات بیمار را ثبت و آنالیز می‌کنند.
همچنین این ابزار‌ها دقت فعالیت‌های تمرینی را نشان می‌دهند و در این طرح تمرکز در توسعه کاربرد پزشکی این ابراز است.رییس مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی گفت: در این طرح الگو‌های تمرین درمانی و توانبخشی را به زبان این ابزار‌ها ترجمه کردیم.
از فناوری‌هایی همچون واقعیت مجازی، پردازش ماشین و هوش مصنوعی بهره بردیم و بازی‌هایی تولید کردیم که بیمار در داخل خانه آن را انجام می‌دهد.
اطلاعات توسط سخت افزار‌ها ثبت می‌شوند و از طریق اینترنت برای درمانگر ارسال می‌شود و پس از بررسی توسط درمانگر گزارش و دستور انجام فعالیت روز بعد برای بیمار فرستاده می‌شود.به گفته بهزادی پور، بالغ بر ۶۰ درصد طرح ملی به اتمام رسیده است.
در حال حاضر ۲۰ بیمار با وجود این دستگاه‌ها در منزل ارزیابی می‌شوند و با رسیدن این تعداد به ۱۰۰ نفر به اتمام می‌رسد.
در پایان بسته فناورانه شامل نرم افزار‌هایی که ارزیابی بالینی شده و اثربخشی آن‌ها به اثبات رسیده است تهیه می‌شود.
این الگو قابل تکثیر در درمانگاه‌های کشور است.
البته دستاورد کوتاه مدت طرح ارائه این بسته فناورانه برای بیماران پارکینسون است.انتهای پیام/