سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شخصیت‌های مهم تاریخی در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانده شود

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 24 مهر 1398 - 09:40
رئیس پژوهشکده بختیاری‌شناسی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های بسیار مهم در سیستم‌های آموزشی و تعلیم و تربیت الگو پذیری است، گفت: متاسفانه شاید یکی از ایرادات مهمی که باید در نظام تعلیم و تربیت و در بحث تاریخ برطرف شود، گنجانده شدن شخصیت‌های مهم تاریخ همچون بی‌بی مریم بختیاری در کتب درسی است.
بختياري،مريم،بانوي،تربيت،تاريخ،تهران،تعليم،فتح،دانشگاه،صادقي ...

رئیس پژوهشکده بختیاری‌شناسی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های بسیار مهم در سیستم‌های آموزشی و تعلیم و تربیت الگو پذیری است، گفت: متاسفانه شاید یکی از ایرادات مهمی که باید در نظام تعلیم و تربیت و در بحث تاریخ برطرف شود، گنجانده شدن شخصیت‌های مهم تاریخ همچون بی‌بی مریم بختیاری در کتب درسی است.
افراسیاب صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بی‌بی مریم بختیاری دختر حسین قلی‌خان ایلخانی و بی‌بی فاطمه دختر خان چهارلنگ بود که نوع تربیت او بیشتر شبیه پسران خان بوده است.
وی افزود: این بانوی بختیاری توانایی‌ها و قابلیت‌هایی فوق‌العاده‌ای در سوارکاری و تیراندازی داشته و از نظر شخصیتی همانند پدرش انسانی با اراده، عاقل و آگاه بود و قدرت رهبری بالایی داشت.
صادقی گفت: بی‌بی مریم در بحث اداره ایل و افراد یکی از شاخص‌های زمان خود بوده و در فنون نظامی و لشکرکشی بسیار مهارت داشته است، در زمانی که سواد مخصوصا در دختران بسیار کم بود، علاوه بر سواد خوب از قدرت تحلیل بسیار بالایی برخوردار بوده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: این بانوی بختیاری اهل مطالعه و از نظر حقوقی از پیشگامان مطالبه حقوق زنان در جامعه بوده است.
وی اضافه کرد: بی‌بی مریم بختیاری در خلال انقلاب مشروطه و جنگ جهانی اول جزء سرداران به نام ایران و ایل بختیاری و از مشوقان اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران بوده است.
این مدرس دانشگاه گفت: قبل از اینکه سردار اسعد بخواهند وارد تهران شوند و در فتح تهران مشارکت کنند این بانوی بختیاری از قبل راهی تهران می‌شود، در خانه‌ای نزدیک بهارستان سنگر و شرایط را برای حضور سواران بختیاری فراهم می‌کند.
وی افزود: در همان زمان، خانه بی‌بی مریم پناهگاه بسیاری از مشروطه خواهان می‌شود که می‌تواند یک الگوی بسیار قوی برای بانوان سرزمین ما باشد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: در درس تاریخ نه تنها از بی‌بی مریم، بلکه از مشروطه خواهان استان و سردارانی که تهران را فتح کردند نامی برده نشده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های بسیار مهم در سیستم‌های آموزشی و تعلیم و تربیت الگو پذیری است، تصریح کرد: متاسفانه شاید یکی از ایرادات مهمی که باید در نظام تعلیم و تربیت و در بحث تاریخ برطرف شود گنجانده شدن، شخصیت‌های مهم تاریخ همچون بی‌بی مریم بختیاری در کتب درسی است، چرا که در بحث تعلیم و تربیت یکی از محورها و بحث‌های مورد نیاز توجه به نخبگان، اسوه‌ها و افرادی است که می‌توانند الگو باشند.
صادقی با اشاره به ساخت سریال بی‌بی مریم، گفت: نمایش فیلم بانوی ایرانی، اتفاق خوب و ارزشمندی بود که رخ داد، نمی‌توان گفت این سریال خالی از ایراد و اشکال نبود، شاید از لحاظ کیفی آن طور که باید به خوبی نمایش داده نشد، ولی فتح باب ارزشمندی شکل گرفت و شخصیت بی‌بی مریم به عنوان شخصیت متدین، شجاع، نماد یک بانوی خوب ایرانی و بختیاری در حد مختصر به تصویر کشیده شد.
وی ادامه داد: زندگی این بانوی بختیاری تنها جنگ نبوده و شاید لازم باشد به دیگر زوایای زندگی وی در بحث‌های تربیتی و مذهبی نیز پرداخته شود.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: این سریال نشان داد که سرداران بختیاری که برای اعتلای کشور و مردم تلاش کردند اقدامات خوبی از جمله فتح تهران، حوادث جنگ جهانی اول، موضوع استخراج نفت، نحوه تعامل بختیاری‌ها با انگلیسی‌ها در زمانی که نفت اکتشاف و استخراج شد، چگونگی قلع و قمع بختیاری‌ها و اتفاقاتی که در زمان رضاشاه علیه بختیاری‌ها رخ داد، را انجام دادند.
وی افزود: بخش اعظم اقدامات کشور به بختیاری‌ها برمی‌گردد که تاریخ باید به آن‌ها بپردازد زیرا این موضوعات می‌تواند به شناخت بختیاری‌ها و به شناخت بهتر مسائل تربیتی کمک کند.
صادقی گفت: اولین و مهم‌ترین شاخصه بعد از معرفی شخصیت‌هایی همچون بی‌بی مریم بختیاری، خودباوری و اعتماد به نفس در دختران و زنان بختیاری، احساس مسئولیت در مقابل جامعه و سرنوشت مردم است.
رئیس پژوهشکده بختیاری‌شناسی خاطرنشان کرد: در پژوهشکده بختیاری‌شناسی دانشگاه شهرکرد برنامه‌هایی رصد و پیگیری می‌شود تا پژوهش‌هایی در این زمینه انجام و در اختیار متولیان به منظور فیلم‌سازی، داستان‌نویسی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد، امید است برای معرفی چنین شخصیت‌هایی، افق بهتر و روشن‌تر در راستای توسعه فرهنگ عمومی جامعه وجود داشته باشد.
انتهای پیام