جدال مرگ و زندگی در جادههای غیراستاندارد استان کرمانشاه
جادههای غیراستاندارد و غیراصولی استان کرمانشاه در سالهای گذشته دلیل بسیاری از وقوع تصادفات بوده است و گویی مرگ، بیسرپرستی و معلولیت واژههایی عجین شده با جادههای استان کرمانشاه هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، براساس تحقیقات در هر دو ساعت یک نفر در جادههای کشور جان خود را از دست میدهند و هرچند در پیدایش تصادفات همیشه سه ضلع مثلث راننده، خودرو و جاده سهم بسزایی دارند اما نقش جاده به ویژه در کرمانشاه به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای فنی ملموستر است.
جادهها و راههای استان کرمانشاه با ایرادهای بسیار جدی ساختاری مواجه هستند که برخی از این مشکلات اصلاحپذیر نیست و نیازمند تغییر زیرساختها است و مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که جزای یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد.
هرچند طی سالهای گذشته اعتراضات نسبت به وضعیت نامناسب جادهها همیشه وجود داشته اما مسئولان باید بدانند که با وعده و وعید و سخنرانی نمیتوان با جان و مال مردم بازی کرد و رفع نقص نقاط پرتصادف و بحرانی استان نیازمند بودجه و تجهیزات است در حالی که براساس گفته مسئولان بودجهها در این زمینه قطرهچکانی است.
برای اصلاح جادههای استان کرمانشاه باید دست به دامن سازمان حقوق بشر شویم
نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به وضعیت نامناسب جادههای استان کرمانشاه اظهار داشت: شهرستان پاوه و اورامانات از نظر شاخصهای جادهایی روستایی در رتبههای آخر کشور قرار دارد.
شهاب نادری با بیان اینکه وضعیت جادههای روستایی بعد از جریان زلزله بسیار اسفناک شده است عنوان کرد: وضعیت جادههای پاوه و اورامانات در حدی فضاحتبار است که به نوعی تبدیل به قتلگاه شده و گزارشها حاکی از آمار بالای تلفات تصادفات است.
وی با اشاره به وعدههای توخالی رئیس سازمان حمل و نقل جادهای و وزارت راه و شهرسازی در سفر به استان کرمانشاه در زمینه رسیدگی به راهها افزود: وعدههایی در رابطه با توسعه، تعریض و خطکشی این جادهها از سوی مسئولان داده شده که متأسفانه تنها وعده توخالی بوده است و هر روز آمار کشتهها در این تصادفات جادهای افزایش مییابد.
نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای وزارت راه و شهرسازی مایه تأسف است که ناچار باشیم برای اصلاح وضعیت جادهها به سازمان حقوق بشر اعتراض کنیم.
نادری با طرح این سؤال که تاکنون چه اقدامات مثبتی از سوی وزارت راه برای اصلاح وضعیت جادهها انجام شده است؟
گفت: جادهها هنوز خاکی است و مسئولان حفاظت و نگهداری از راهها تونایی نگهداری از جادهها را ندارند.
رضایت لازم در زمینه بودجه 98 راه و شهرسازی وجود ندارد
نماینده مردم اسلامآباد غرب در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه در زمینه اعتبارات راه و شهرسازی رضایت لازم از بودجه سال آینده وجود ندارد، اظهار داشت: در زمینه راه دولت امسال موظف بود که مسیر پلدختر تا مرز بینالمللی خسروی را چهاربانده کند اما بودجه اختصاص داده شده به این موضوع اندک است و بودجهای نیست که این طرح را اجرایی کند.
حشمتالله فلاحتپیشه با بیان اینکه البته در برخی از زمینهها مانند بودجه جاری، بودجه استان کرمانشاه افزایش پیدا کرده است، افزود: رقم اختصاص داده شده به مسیر اسلامآباد غرب به قصرشیرین که باقیمانده بزرگراه کربلا به حساب میآید و در سفر رئیسجمهور تاکید شد که این مسیر چهاربانده شود اندک است و چند پروژه جدید به آن اضافه شده که مورد نیاز جدی استان است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به تأکید رئیسجمهور بر بازسازی راه پاوه به نوسود و گیلانغرب به سومار این دو مسیر در لایحه بودجه باید بودجه مستقل داشته باشند، گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس بر اختصاص بودجه به این دو مسیر به دلیل توسعه مناسبات مرزی تأکید دارد اما در این موارد تخطی از قانون برنامه و بودجه انجام شده است.
رفع نقص 66 نقطه پرحادثه استان با بودجه قطرهچکانی سالها طول میکشد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: 8060 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان کرمانشاه وجود دارد که نگهداری آنها به عهده راهداری است.
فریبرز کرمی با اشاره به اینکه راهها بعد از ساخت توسط راه و شهرسازی تحویل راهداری میشوند عنوان کرد: در تمام دنیا 15 تا 20 درصد هزینه ساخت راهها به نگهداری تخصیص مییابد اما در ایران کمتر از دو درصد است و با این اعتبار نمیتوان راههای دارای چالههای فراوان را نگهداری کرد.
وی با بیان اینکه ساخت هر یک کیلومتر راه سه میلیارد تومان، روکش آسفالت 400 میلیون تومان و بهسازی یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: تنها برای بهسازی تمام راههای استان 8000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که مجموع اعتبارات اداره کل راهداری و حمل و نقل کمتر از 100 میلیارد تومان است.
کرمی با اشاره به اینکه تاکنون 102 نقطه دارای تلفات بالا در استان کرمانشاه شناسایی شده است افزود: از این تعداد 66 مورد نقاط پرتصادف و مابقی دارای تصادف هستند که سال گذشته 10 مورد رفع نقص شد و 10 مورد نیز امسال انجام میشود.
وی با بیان اینکه در صورت تخصیص 80 میلیارد تومان اعتبار تمام نقاط حادثهخیز در مدت یکسال رفع نقص میشوند گفت: اما با ادامه این روند اعتبارات قطرهچکانی، رفع نقص 66 نقطه حادثهخیز که هر دقیقه جان مردم را میگیرد ممکن است سالها طول بکشد.
بدهی 84 میلیارد تومانی راهداری کرمانشاه به پیمانکاران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه راهداری 84 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است بیان کرد: اکنون 53 پروژه اصلاح راه در استان متوقف شده و چهار طرح فعال است.
وی افزود: چهار طرح فعال مربوط به پیمانکارانی است که خود دارای معدن شن و ماسه یا کارخانه آسفالت و ماشینآلات هستند و با این وجود نیز با 20 درصد ظرفیت کامل فعالیت میکنند.
کرمی با اشاره به افزایش قیمت قیر گفت: در این شرایط پیمانکاران حاضر به ادامه کار نیستند و نه میتوان کار را خاتمه داد و نه به پیمانکار دیگری واگذار کرد.
وی با بیان اینکه با وجود مشکلات بسیار جادهها در حد معقول نگهداری میشوند بیان کرد: 49 محور استان در زمان برف نیازمند نمکپاشی است در حالی که 28 نمکپاش در استان وجود دارد و از طرف دیگر در زمان بارندگی در تمام گردنهها ریزش کوه رخ میدهد که نیازمند پاکسازی است.
کرمی با اشاره به اجرای عملیات آسفالت جاده کرمانشاه به کوزران گفت: این جاده از جمله جادههای فرعی استان است اما میزان بار ترافیکی آن بسیار زیاد و معادل برخی از جادههای اصلی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه با بیان اینکه روزانه 7000 تا 8000 دستگاه خودرو از این مسیر میکند افزود: این امر سبب میشود زیرساختهای این جاده به طور مدام آسیب ببیند و نیازمند تعمیر باشد.
وی بیان کرد: از مجموع طول حدود 45 کیلومتری این مسیر هماکنون 10 کیلومتر برای انجام عملیات آسفالت و لکهگیری به پیمان سپرده شده و در زمانهای بعدی مابقی مسیر آسفالت خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه افزود: اعتباری که برای این بخش در نظر گرفته شده حدود چهار میلیارد تومان است و زمان پایان کار نیز به شرایط جوی و آب و هوایی بستگی دارد.
وی عنوان کرد: در جادههای شهرستان دالاهو 5500 تن آسفالت سرد به کار گرفته شد که این مقدار در مجموع 49 کیلومتر عملیات را تحت پوشش قرار داده که 15 کیلومتر آن به صورت روکش موضعی و 34 کیلومتر نیز به صورت لکهگیری انجام شده است.
کرمی گفت: تعریض پیچ و نقاط حادثهخیز نیز در دستور کار قرار گرفت به طوری که در گردنه روستای شویل صادقخان 150 متر و در مسیر بعد از روستای سرمیل نیز 170 متر تعریض پیچ و تاب حادثهثاز انجام شده است.
قبادی معاون عمرانی فرمانداری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه فرمانداری کرمانشاه در زمینه جاده کوزران پیگیری کرده است اظهار داشت: تاکنون حدود 15 کیلومتر از این مسیر روکش انجام شده است اما متأسفانه مشکلاتی وجود دارد.
وی افزود: با هماهنگیهای انجام شده در اعتبارات سال آینده فرمانداری به طور قطع اعتباری به این موضوع تخصیص مییابد و امید داریم راه و شهرسازی نیز از منابع دیگر برای اصلاح این جاده استفاده کند.
وقوع 30 درصد تصادفات فوتی استان کرمانشاه در نقاط حادثهخیز
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه عواملی همچون خطاهای انسانی، نامناسب بودن زیرساختها و شرایط اقلیمی در وقوع تصادفات نقش دارند اظهار داشت: با توجه به اینکه نقاط بحرانی در استان کرمانشاه وجود دارد نقش زیرساختها در وقوع تصادفات استان غیرقابل انکار است.
سرهنگ محمد حیدری با بیان اینکه جاده کامیاران، کرمانشاه به روانسر و کرمانشاه به کوزران از جمله نقاط پرتصادف استان هستند عنوان کرد: در این جادهها عرض جاده متناسب با حجم ترافیک نیست و دو طرفه بودن جادهها سبب بسیاری از تصادفات میشود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از محورهای استان نیازمند توسعه و جداسازی مسیر رفت و برگشت هستند گفت: 30 درصد تصادفات منجر به فوت در استان کرمانشاه در محورهای حادثهخیز رخ میدهد.
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه با بیان اینکه برای رفع نقص نقاط حادثهخیز به جای روکش آسفالت باید تعریض انجام شود افزود: عملیات کاری محور کامیاران به عنوان یکی از نقاط حادثهخیز چندین سال پیش آغاز شده اما هنوز به اتمام نرسیده است.
به طور قطع توسعه راهها نقش بسزایی در کاهش تعداد قربانیان حوادث جادهای دارد اما اکنون جادههای استان جوابگوی تعداد خودروها نیست و ضعفهایی در این زمینه وجود دارد و به عبارت دیگر تعداد جادهها و خودروها تناسب ندارد.
از طرف دیگر در بعضی مواقع جادهای غیر استاندارد ساخته میشود و دو سال بعد کیفیت خود را از دست داده و منجر به افزایش تصادفات میشود بنابراین دولت باید برای جادهسازی اصولی و رفع نقص نقاط حادثهخیز سرمایهگذاری کند زیرا ایمن نبودن جادهها در عین اینکه سبب کاهش گردشگر میشود بازی کردن با جان و مال مردم محسوب میشود.
متأسفانه در این شرایط مسئولان بدون توجه به زیرساختها تنها به ارائه آمار فوتشدگان رانندگی بسنده میکنند در حالی که باید علاوه بر تخصیص بودجه کافی با افرادی که کوتاهی کرده و استانداردها را رعایت نمیکنند و مسائل را به صورت علمی پیش نمیبرند، برخورد کنند تا این کاستیها ریشهکن شود.
انتهای پیام/ ت