خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 12 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ترس کودکان از مدرسه جدی گرفته شود/ضرورت انس با کتاب ازدوران کودکی

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 21 مهر 1398 - 09:55
اردبیل - پژوهشگر علوم تربیتی گفت: ترس از مدرسه به عنوان حالتی هیجانی یکی از مشکلات رایج در بین دانش آموزان بوده که برطرف سازی آن نیازمند مشارکت والدین و مربیان است.
مدرسه،والدين،دانش،كودكان،خانه،آموزان،ادامه،عنوان،تربيتي،تحصي ...

ملاحت بضاعت پور اردبیلی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: ترس از مدرسه به عنوان واکنش هیجانی یکی از مشکلات رایج در بین دانش آموزان بوده که به دلایلی مانند نگرانی دوری از والدین و خانه که با دلبسنپی کودک نیز همراه است، رخ می‌دهد.
وی توضیح داد: بر این اساس جا دارد والدین از تحقیر و سرزنش کودک اجتناب کرده و آرام آرام وابستگی او را به خانه متعادل سازند و برای رفع اضطراب رفتن به مدرسه را به عنوان محیطی برای یافتن دوستان جدید و داشتن اوقاتی خوش توصیف کنند.
بضاعت پور ادامه داد: پدران و مادران می‌توانند در هفته‌های نخست سال تحصیلی با بازگو کردن خاطرات گذشته خود از مدرسه و برشمردن تلویحی امتیازات مدرسه فرزندشان را دلگرم و بیم کاذب ناشی از جدا شدن از محیط خانه و ورود به محیطی نامأنوس را از ذهن بزدایند.
والدین در کنار کودکان با کتاب همراه باشند
این پژوهشگر علوم تربیتی در ادامه اهمیت مأنوس کردن کودکان با کتاب را یادآور شد و افزود: کتاب‌های مصور معمولا حس خوبی در کودک ایجاد می‌کنند و یکی از بهترین راه‌های ایجاد انگیزه برای انس با کتاب این است که اعضای خانواده نیز حتما با کتاب همراه باشند.
به گفته وی والدین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند که الگوبرداری کودکان از بزرگترها همواره ادامه داشته و باید در تمامی شرایط مراقب اخلاق و رفتار خود بود.
این کارشناس علوم تربیتی به مراکز آموزشی فعال در مقاطع پیش دبستانی نیز هشدار داد: مقایسه کردن بچه‌ها با دیگران به منزله تزریق سم به روح آنان است لذا به والدین و مربیان توصیه می‌شود که از این کار قویا پرهیز و به جای فشار آوردن به فرزند خود برای کسب نمره‌های بهتر او را به کوشش بیشتر تشویق کنند طوری که کودک احساس نکند دوست داشته شدنش تابعی از نمره‌هایی است که در مدرسه می‌گیرد.
بضاعت‌پور ادامه داد: در این بین نباید فراموش شود که کودکی، شادترین دوره زندگی هر انسان است که هرگز تکرار نمی‌شود و لذا بهتر است ترتیبی اتخاذ کنیم که کودکان در ساعات غیر مدرسه، بیشتر از گذشته بازی کنند یا به ارتباطات خانوادگی و اجتماعی بپردازند تا شادی‌های این مقطع سنی برایشان تباه نشود.
عواقب جبران ناپذیر کم اهمیت جلوه دادن مدرسه
این پژوهشگر علوم تربیتی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: برای جلوگیری از بی‌انگیزگی دانش آموزان، باید از کم اهمیت جلوه دادن تحصیل و کسب دانش، حتی در قالب طنز و شوخی خودداری کرد چرا که تکرار این رویه، کم کم موجب دلسردی و عدم اطمینان دانش آموز به آینده تحصیلی‌ خواهد شد.
بضاعت‌پور به اهمیت استقلال منطقی کودکان اشاره کرد و افزود: نداشتن استقلال کافی موجب ایجاد استرس در کودکان و بروز مشکلاتی برای آن‌ها می شود لذا بهتر است اعضای خانواده نه به عنوان حلال مشکلات بلکه به عنوان راهنمای حل معضلات به گونه‌ای بسترسازی کنند که آن‌ها یاد بگیرند به تنهایی کارهای شخصی خود مانند پوشیدن و در آوردن لباس‌ها و کفش‌ها، مسواک زدن و ...
را انجام دهند.
توجه جدی به مثلث خانه، والدین و مدرسه
وی در ادامه یادآور شد: مدیریت رفتار کودکان و بسیاری دیگر از مشکلات، توجه جدی به مثلث خانه، والدین و مدرسه را می‌طلبد تا در کم‌ترین زمان و به بهترین شکل ممکن، روزها و ماه‌های تحصیل برای دانش آموز، توأم با آرامش و لذت درونی باشد.
بضاعت‌پور تصریح کرد: در کنار خانه و خانواده، اولیای مدرسه خصوصا معلمان رکن دیگر ایجاد آرامش، رفع مشکلات تحصیلی و ارتقای انگیزه ارتقای درسی دانش آموزان همه مقاطع خصوصا کلاس اولی‌ها هستند.
وی با بیان اینکه پرهیز از یک طرفه کردن کلاس تاثیر مستقیمی در افزایش بهره وری آموزشی دارد، افزود: دبیران که الگوهای محبوب دانش آموزان مقاطع ابتدایی محسوب می‌شوند حتما باید از عصبانیت در کلاس درس مخصوصا در اوایل سال تحصیلی خودداری کنند.
این پژوهشگر علوم تربیتی یادآور شد: معمولا در آغاز سال تحصیلی، دغدغه‌هایی برای دانش آموزان خصوصا کلاس اولی‌ها و والدین آنان پدیدار می‌شود که باید با استفاده از روش‌های علمی و همکاری مستمر و متقابل والدین و اولیای مدرسه برطرف شود.