حلقه گمشده صنعت خودروسازی ایران؛ چرا دولت از نخبگان استفاده نمیکند؟
صنعت خودروسازی، یکی از مولفهها و شاخصهای تعیین کننده در میزان توسعه کشورهاست و امروزه شاهدیم ضریب پیشرفت بسیاری از کشورها را برحسب میزان توفیقات و توان آنها در تولید خودروی داخلی میسنجند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، خودروسازی ایران دومین شاخه مهم اقتصاد ملی، بعد از صنعت نفت و گاز به حساب میآید.
علیرغم آنچه امروز کیفیت خودروهای داخلی نشان میدهند، صنعت خودروسازی در ایران قدمتی بیش از نیم قرن دارد.
اولین گامهای خودروسازی در ایران حوالی سالهای 1326 برداشته و در دهه 40 شکوفا شد و در سالهای پس از انقلاب با عنوان ملیسازی صنایع، خودروسازی به سمت اقتصاد دولت محور پیش رفت و پس از آن در سالهای جنگ، خودروسازی به کلی تعطیل گردید.
اگرچه در سالهای پس از جنگ، با اجرای سیاستهای سازندگی، اقتصاد بازار تا حد قابل توجهی به سمت رونق و شکوفایی پیش رفت و زیرساختهای قابل اتکایی فراهم شد اما در دهههای 80 در جریان تحریمها با پس کشیدن سرمایهگذاران خارجی، صنعت خودروسازی بیرونق شد.
ماجرای تحریم صنعت خودرو مشکلاتی را برای خودروسازان به وجود آورد که بر نظم طبیعی چرخه تامین، تولید، فروش و خدمات تاثیر گذاشت؛ البته مساله تحریم به گفته بسیاری آنقدر بزرگ نبود که چنین آشفتگی در بازار به وجود بیاید و بهتبع آن عدم اجرای تعهدها تا این حد افزایش پیدا کند.
فارغ از تحریم، تورم تولید و برخی محدودیتهای قانونی و مالی، کار را برای عرضهکننده سخت و سختتر کرد تا جایی که در کار تولیدکنندگان قطعه، خودروسازان، واردکنندگان و شرکتهای بازرگانی اخلال ایجاد کرد.
در چنین شرایطی سودجویی به شکل گسترده اجتنابناپذیر بود و از دیگر سو دولت سالاری آنچنان در این صنعت گسترده شد که خودروسازی نتوانست خود را از چارچوب بسته دولتی ماندن بیرون بکشد.
حال با این شرایط در صنعت خودروی ایران و با گذشت بیش از نیم قرن از آغاز فعالیت و رشد تکنولوژی نوین خودروسازی در کشورهای توسعه یافته، صنعت خودرو در ایران قصد دارد به کدام راه برود؟
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خودروسازان ایرانی اگر بخواهند فقط برند خود را طراحی کنند، بازنده این میدان خواهند بود و چنانچه تنها تولیدکننده محصولهای دیگران باشند هیچگاه خودروساز نخواهند شد.
تولید خودرو نیازمند توان داخلی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که درصد بالایی از تولید خودروها براساس توان داخلی باشد تا با خروج شرکتهای خودروساز آسیبی به تولید وارد نشود.
سمیه محمودی با اشاره به صنعت خودروسازی کشور، اظهار داشت: با توجه به اعمال تحریمهای دشمنان علیه کشور خودروسازان باید تلاش کنند تا وابستگی به بازار خارج نداشته باشند.
وی با بیان اینکه تحریمها سبب شده که خودروسازان و دیگر صنایع برای قطع وابستگی از ظرفیتهای داخلی استفاده کنند، افزود: با وجود اعمال تحریمها و محدودیتها میتوان با مدیریت درست شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم و استقلال خود را حفظ کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه باید تهدیدها و تحریمها را به فرصت تبدیل کرد، گفت: با وجود تحریم یکی از خودروسازان بزرگ کشور توانسته در تولید خودرو رکوردشکنی کند، بنابراین این اقدام میتواند در راستای مقابله با دشمنان ملت ایران باشد که یکی از مهمترین صنایع کشور را تحریم کردند.
وی با تأکید بر همکاری شرکتهای خودروسازی با شرکتهای دانشبنیان و صنعتگران داخلی، تصریح کرد: خودروسازان داخلی تلاش میکنند تا وابستگی خود به منابع خارجی را کاهش دهند و با توجه به نیروهای متخصص داخلی، به نظر نمیرسد که مشکلی برای رفع گرههای تکنولوژی در تولید قطعات خودرویی مورد نیاز در صنعت خودرو وجود داشته باشد.
محمودی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که درصد بالایی از تولید خودروها براساس توان داخل باشد تا با خروج شرکتهای خودروساز آسیبی به تولید وارد نشود، گفت: خودروسازان در افزایش داخلیسازی و کاهش وابستگی در تولید توانمند بوده و با توجه به تجارب گذشته با مشکلی مواجه نخواهند شد.
حیات خودروسازان در گروی چرخیدن چرخ تولید
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع قطعات خودرو و نیرومحرکه اصفهان گفت: رشد کیفیت خودرو و فناوری پیشرفته یکشبه به دست نمیآید، افزایش کیفیت خودرو نیاز به برنامه زمانبندی، سرمایهگذاری و ماشینآلات نوین دارد تا بهمرور شاهد بهبود کیفیت تولیدات باشیم.
ابراهیم احمدی با بیان اینکه برای تولید محصول باکیفیت باید تمام شرایط و تجهیزات نوین فراهم شود، اظهار داشت: در وضعیت فعلی هر کالایی که در کشور درصدد تولید آن باشیم قطعات آن بههیچوجه وجود ندارد و اصلاً شرایطش نیست که کیفیت محصولات را افزایش دهیم.
وی با ابراز تأسف از اینکه امروز صنعت خودروسازی بهگونهای با مشکلات دست و پنجه نرم میکند که فقط حیات داشته باشد، افزود: در کشورهای صاحب فناوری همچون ژاپن و آلمان، در مدت 7 سال خودرو تغییر میکند، البته در ایران نیز تغییراتی در خودرو ایجاد شده است؛ بهطور مثال در دهه 70 پیکان، در دهه 80 سمند و در دهه 90 دنا تولید کردیم.
اما خودروسازی کشور با جهان صنعت بسیار فاصله دارد، زیرا آنها با تمام دنیا و دانشگاههای خود و دیگر کشورها مرتبط هستند و از بسترهای مناسب و سرمایهگذاریهای برنامهریزیشده برای پیشبرد اهداف خودشان بهرهمندند.
احمدی با بیان اینکه پیش از این در حوزه خودرو، برندهای باکیفیت وارد میشد، اما اکنون ورود خودروهای چینی اشتغال در صنعت خودرو را با خطر روبهرو کرده است اظهار داشت: متأسفانه در 20 سال گذشته هزینههای تولید، مواداولیه خودرو، حاملهای انرژی و حملونقل با افزایش چندین برابری روبهرو شده و کیفیت مقولهای است که با قیمت رابطه مستقیم دارد.
به گزارش تسنیم، برخی کارشناسان معتقدند؛ ما برای خروج از این شرایط و وضعیت نامناسب در صنعت خودرو نیاز به یک انقلاب مدیریتی داریم؛ این انقلاب و تحول از سمت خودروساز نمیتواند صورت بگیرد، زیرا خودروسازهای ما دولتی و تابع منافع سیاسی هستند و علاقهای برای تحول در این ساختار ندارند لذا باتوجه به بیانیه رهبر انقلاب به عنوان گام دوم که از جوانان خواستند که به عرصهای صنعتی، اقتصادی، علمی و دیگر عرصهها ورود کنند، جوانان و دانشجویان میتوانند خلأ موجود در ساختار تولید داخلی صنعت خودرو و دیگر صنعتهای کشور که به این انقلاب مدیریتی نیاز دارند کمک کنند.
انتهای پیام/ش