فشار مهاجرپذیری بر فضای آموزشی دلیجان
دلیجان در سال تحصیلی جدید با کمبود فضای آموزش مواجه شده است که این امر به دوشیفته شدن مدارس ختم شده است.

دلیجان در سال تحصیلی جدید با کمبود فضای آموزش مواجه شده است که این امر به دوشیفته شدن مدارس ختم شده است.
به گزارش ایسنا، اخیرا موضوع بحرانی شدن وضعیت مدارس این شهر به جهت افزایش آمار دانشآموزان افغان و کمبود فضای آموزشی در فضای مجازی مطرح شد، مسئله ای که در ابتدای سال جدید تحصیلی نگران کننده به نظر می رسد.
سرپرست آموزش و پرورش دلیجان در گفتوگو با ایسنا، با تایید کمبود مدرسه و فضای آموزشی در شهرستان دلیجان بیان کرد: شهرستان دلیجان طی 3 سال اخیر دارای 9 هزار دانشآموز بوده که این رقم در سال جاری به 10 هزار نفر افزایش یافته و همین امر کمبود فضای آموزشی را ایجاده کرده است.
مهدی دلاوری با بیان اینکه 60 درصد دانشآموزان دلیجان در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند که بیشترین کمبود فضای آموزشی نیز مربوط به همین مقطع است، افزود: در شرایط کنونی با این تعداد دانشآموز نیاز به هشت مدرسه در دلیجان وجود دارد، البته یک آموزشگاه توسط یکی از خیرین شهرستان در مرحله احداث قرار گرفته است.
دلاوری هزینه ساخت یک آموزشگاه استاندارد و 12 کلاسه را بیش از سه میلیارد تومان دانست و گفت: این کمبود با افزایش جمعیت دانشآموزی دلیجان خود را نشان داده است.
دلیجان یکی از شهرهای مجاز برای اتباع خارجی است که مسلما این امر جمعیت محصلین این شهر را افزایش میدهد، اما در کنار این عامل، دلیجان شهری صنعتی و مهاجرپذیر است و همین عامل طی سه سال اخیر جمعیت دانشآموزان را 10 درصد افزایش داده است.
وی تصریح کرد: اگر به طور میانگین ظرفیت هر آموزشگاه را 300 محصل در نظر بگیریم که البته رقم بالایی است، برای افزایش این هزار دانشآموز 4 مدرسه باید احداث میشد، اما امروز با کمبود مواجه هستیم و ناچارا مدارس گردشی و دوشیفته شده اند و در حال حاضر75 درصد مدارس دلیجان دو شیفته است.
سرپرست آموزش و پرورش دلیجان گفت: تمام تلاش ما بر این است که دو شیفته شدن مدارس یا افزایش تعداد دانشآموزان در کلاس کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار ندهد، اما طبیعتا شلوغی کلاس درس بر آموزش موثر است، همچنین دو شیفته بودن مدارس با توجه به کمبودهای موجود در حوزه تعداد معلم که در تمام کشور وجود دارد نیز باعث افزایش فرسایش معلمان میشود.
دلاوری کمبود تعداد معلم در دلیجان را حدود 100 معلم در سه مقطع تحصیلی بیان کرد و افزود: در تلاش هستیم برخی از ساختمانهای آموزشی بلااستفاده یا نیمه کاره توسط اداره کل نوسازی مدارس، نوسازی و قابل بهرهبرداری شود تا بتوان کمبودها را جبران کرد.
انتهای پیام