خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شهرسازی فروش تراکم نیست

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | شنبه، 20 مهر 1398 - 15:06
گلپایگانی با تأکید بر اینکه هدف از شهرسازی، فروش تراکم نیست، گفت: در حوزه شهرسازی باید موضوعاتی از قبیل ترافیک، اقتصاد، تاریخ و غیره شکل گیرد.
شهرسازي،تهران،طرح،حمل،نقل،شهرداري،شهر،رويكرد،پايتخت،معماري،ج ...

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مطرح کرد؛
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست تخصصی TOD (خیابان کامل) با اشاره به اینکه در طرح جامع تفصیلی شهر تهران پیش‌تر به رویکرد حمل و نقل عمومی TOD توجه نشده است، گفت: باید اعلام کرد که در طرح جامع ارائه شده در سال ۸۶ در بخش‌هایی از آن‌ها رویکرد شفاف نیست و اگر بخواهم به حوزه‌هایی اشاره کنم باید بگویم در حمل و نقل همگانی، حفظ باغات، ابنیه تاریخی و ...
رویکرد شفافی در طرح جامع پایتخت ارائه نشده است.
وی با طرح این پرسش که ما امروز در کجا قرار داریم، افزود: امروز ما در شهرداری تهران بازنگری طرح تفصیلی پایتخت را آغاز کردیم و طبق مصوبه شورای شهر تهران موضوع TOD (خیابان کامل) در دستور کار است و ما کلیه جوانب این امر را مورد آسیب‌شناسی قرار دادیم و باید اعلام کنم طرح خیابان کامل موضوع جدی و مهمی است که مدیریت شهری آن را دنبال می‌کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر گستردگی طرح TOD گفت: زمانی که ما صحبت از رویکرد می‌کنیم صحبت از آرمان‌های کلی است، اما در زمان عملیاتی کردن آن متوجه می‌شویم که موضوع گسترده است و باید آگاه باشیم که شهرسازی موضوعی موازی حمل و نقل و ترافیک و یا دیگر حوزه‌ها نیست، زیرا شهرسازی فرآیندی از تعامل با دیگر حوزه‌ها و جدا دیدن حوزه شهرسازی از دیگر حوزه‌ها نگاهی غلط است.
گلپایگانی تأکید کرد: شهرسازی فرآیند تاریخ، اجتماع و اقتصاد شهر است که همه این‌ها به صورت جامع شهرسازی را شکل می‌دهد.
بیشتر بخوانید: خطوط مترو ظرفیت جابجایی ۵ میلیون مسافر را در روز دارد/ تغییر بافت سکونت کار ساده‌ای نیست
وی با تأکید بر اینکه شهرسازی، تراکم فروشی، حمل و نقل و ترافیک نیست، افزود: شرایط امروز و نگاه مثبت ما به حمل و نقل عمومی کمک می‌کند که اقدام‌های جدیدی در حوزه شهرسازی شکل گیرد، حال رابطه شهرسازی را باید با ساماندهی شهر در کنار ترافیک و حمل و نقل دید.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در شهر تهران ظرفیت‌های بالایی وجود دارد، گفت: شاید اگر در آغاز احداث مترو در پایتخت بودیم، آن را بر اساس ویژگی‌های شهری می‌دیدیم و احداث می‌کردیم، به عنوان مثال در منطقه ۱۲ که محدودیت بارگذاری دارد ایستگاه مترویی احداث نمی‌کردیم که در اطراف آن تراکم ساخت و ساز شکل گیرد.
گلپایگانی با اشاره به اینکه موضوع TOD فرصت خوبی است، تصریح کرد: ما در مدیریت شهری و شهرسازی از طرح خیابان کامل استقبال می‌کنیم، زیرا شهر را باید بر اساس سازمان فضایی، نظام اکولوژی و حمل و نقل دید.
وی با تأکید بر اینکه شهر‌های اقماری تهران مانند لندن نیست، گفت: اتصال شهر‌های اقماری تهران به پایتخت موجب فشار بیشتر بر تهران می‌شود.
انتهای پیام/
توضیحات شهرداری تهران درباره شهرسازی و تراکم فروشی