ریاستیزی حافظ برای رمزگشایی از فلسفه اخلاق گرایی است
شیراز- استاندار فارس گفت: ریاستیزی حافظ نشان دهنده یکی از کلیدی ترین عناصر برای رمزگشایی از فلسفه اخلاق گرایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عنایت الله رحیمی شامگاه جمعه در آیین یادروز حافظ که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: بی گمان سخن از حافظ در حقیقت سخن از ارزش های ماندگار میراث معنوی اندوخته های تاریخی و فرهنگی یک تمدن بزرگ است که در آن کرامت انسانی و کمال مطلوب او با شیواترین شیوه ترسیم میشود تا کاروان تاریخ بدون راهنمایان راه غلط در پیچ و خم هیات سرگردان نشوند.
به گفته استاندار فارس، یادروز ابرمردی ابدی و ادبی است که قرنها است واژه به واژه شعرش زینتبخش جان و روان ذهن و زبان بیان و آرایه انجمنها، مدرسهها، دانشگاهها ،محرابها، منبرها، کتابها و کلاسها است و راستی چه رازی در سحر کلام آن محرم دلهاست اینگونه ملک تا ملکوت او را میشناسند.
وی افزود: از آنجا که امسال حافظ و انسان از سوی مرکز حافظ شناسی به عنوان موضوع علمی و محوری نشستها و پژوهشهای یاد روز حافظ تعیین شده است باید گفت در نگاه حکمتآمیز حافظ عشق گوهری ترین سرمایه انسان است و حافظ همواره از منظر عشق به انسان می نگرند و باز هم این عشق است که به او می آموزد تا آدمی در تنگنای زندگی همیشه راهی برای برون رفت از دشواریها داشته باشد بر پایه همین نظریه مهرورزی و عاشقانه زیستن او آسایش دو گیتی را در مراقبت و مدارا می بیند و می گوید آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا و راستی اگر امروز از سوی همگان عاشقانه و حافظانه به هستی نگاه میشد و اندیشهها و مکتب ها و مذهب ها به این درک صمیمانه و دوستی مدارانه عنایت داشتند که جهان دل انگیزی نوای انسان و انسانیت می شد و در آن صورت چه دشمنی ها که به دوستیها تبدیل می گشت و چه جنگ ها و چه تیغ ها که در در قلاب صلح پنهان نمی شد.
رحیمی با اشاره به اینکه بشر جدید امروزه پیش از این اصل و عصر و نسلی نیازمند عقلانیت و معنویت و عشق ورزی است و بدون توجه به ارزش دوست داشتن شوربختانه آتش نفرین و نفرت و خونریزی و شکاف و شقاوت شعله ورتر می شود، افزود: برآوردن این حاجت قطعاً به دست ادیبان و هنرمندان و فرهنگ قرآنی است که از حافظ و سعدی می آموزند و با چراغ و آینه محفل افروز خانواده و اجتماع می شوند در نگاهی دیگر به شعر و اندیشه حافظ کرامت انسانی در افق دید و باور او نمایان میشوند و جایگاهی بس رفیع مییابد که فرشتگان بر پرورش میبرند و زمین بوسش می شوند و اینجاست که این پرسش که چرا انسان با این شان و منزلت در شناخت گوهر خویش تهی دست است انسانی که اصالت و شرافت او بامعنویت و ملکوت معنا مییابد و بارگاه و زیستگاه اصلی آن جاست چرا در رسیدن به مقاصد فرودست ارزش فرادست خود را پایمال میکند و ناباورانه برای ستیز با خوبیها و زیباییها آماده میشود.
وی با بیان اینکه چرا انسان ها به ویژه داعیه داران و مدعیان آزادی و اخلاق میکوشند تا بشریت از سرچشمههای فضیلت فرهنگ عرفان رواداری خوشبینی زیبا اندیشی و صلح بیبهره باشد و مروج سخت کوشی و جهل مقدس گردد، افزود: ریا ستیزی حافظ نشان دهنده یکی از کلیدی ترین عناصر برای رمزگشایی از فلسفه اخلاق گرایی است.
استاندار فارس گفت: جامعه بشری آن زمان آسمانی و آرمانی می شود که اخلاق در آن بیشترین رشد را داشته باشد و ای بسا که ظاهر اجتماع و آثار طاعات طاعت و عبادت آراسته باشد اما باطن آن از ارزش و اخلاق و سجایای معرفتی و رفتار گرایی تهی باشد و این یعنی دور شدن از همان دین و آیینی که پیامبران از جمله پیامبر مکرم اسلام به دنبالش بودند در این جایگاه پرطراوت که زیارتگه رندان جهان است باید به طراوت معرفت و زیبایی عشق و دلربایی معنویت و والایی اخلاق و گرهگشایی شعر و ادب ایمان بیاوریم و با تمام وجود دریابیم که پس از قرن های قرن کسی هنوز محبوب دلها هست که عشق ورزی را برای انسان به ارمغان آورده است و کسی می تواند مرزهای تاریخی جغرافیایی فکری و مذهبی را در نوردد و اندیشه اش از تعصب خامی نژادپرستی ریا اورزی و ظاهرسازی پاک و مبرا است.