پیش بینی واردات روزانه 100 میلیون دلار بنزین با ادامه روند فعلی مصرف تا سال 1421
تسنیم
|
اقتصادی
|
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 22:39
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآودههای نفتی گفت: اگر روند فعلی رشد سالانه مصرف بنزین ادامه یابد در سال 1412 کسری 190 میلیون لیتر بنزین در روز خواهیم داشت که این به معنای واردات روزانه 100 میلیون دلار بنزین است.

خلاصه خبر
وی ادامه داد: با افزایش کیفیت گازوئیل تولیدی کشور درصد گوگرد موجود در گازوئیل از 10 هزار ppm به 50 ppm رسیده است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه بودجه سالانه ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی 309 میلیارد دلار است گفت: بیش از 99 درصد این مبلغ مربوط به تسویه پول نفت خامی است که به عنوان خوراک در پالایشگاهها مصرف میشود.
صادق آبادی افزود: در حال حاضر یک میلیون و 750 هزار بشکه ظرفیت پالایش نفت خام در پالایشگاههای کشور داریم که با احتساب ظرفیت 360 هزار بشکهای پالایشگاه میعانات گازی در مجموع حدود 2 میلیون و 100 هزار بشکه ظرفیت پالایش روزانه داریم که اگر تأمین این میزان سوخت را در هر بشکه 50 دلار هم درنظر بگیریم مجموع آن عدد قابل توجهی میشود که در بودجه جاری شرکت به آن توجه شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآوردههای نفتی در خصوص قاچاق سوخت اذعان داشت: قاچاق سوخت پدیدهای است که مبارزه با آن کار یک سازمان نیست و هم اکنون هم به کارگروه مقابله با قاچاق سوخت در کشور فعال است متشکل از سازمانهای مختلفی است.
وی افزود: اگر فرض کنیم 20 میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت داریم این به معنای فعالیت مستمر و تردد یک ناوگان متشکل از 5 هزار نفت کش است که واضح است چنین چیزی امکان عملیاتی بودن ندارد و اگر میزان قاچاق را 40 میلیون لیتر در روز فرض کنیم منطقا شدنی نیست.
وی افزود: خودروسازان بزرگ اگر خودرویی تولید کنند که در پیمایش هر 100 کیلومتر بیش از 5 لیتر بنزین مصرف کنند نمیتوانند آن خودرو را بفروشند و حتی با استفاده از ظرفیتهای جدید متنوع سازی سوخت امروز شاهد تولید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآوردههای نفتی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، گفت: کارت سوخت زمانی معنا پیدا میکند که قرار باشد بنزین سهمیه بندی شود و طبیعتا سهمیه بندی بنزین نیز به معنای دو نرخی شدن آن است؛ با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است الان استفاده از کارت سوخت توجیه پذیر نیست.
اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و مجموعه وزارت نفت هیچ گاه اعلام نکردند که مردم نمیتوانند از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه بودجه سالانه ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی 309 میلیارد دلار است گفت: بیش از 99 درصد این مبلغ مربوط به تسویه پول نفت خامی است که به عنوان خوراک در پالایشگاهها مصرف میشود.
صادق آبادی افزود: در حال حاضر یک میلیون و 750 هزار بشکه ظرفیت پالایش نفت خام در پالایشگاههای کشور داریم که با احتساب ظرفیت 360 هزار بشکهای پالایشگاه میعانات گازی در مجموع حدود 2 میلیون و 100 هزار بشکه ظرفیت پالایش روزانه داریم که اگر تأمین این میزان سوخت را در هر بشکه 50 دلار هم درنظر بگیریم مجموع آن عدد قابل توجهی میشود که در بودجه جاری شرکت به آن توجه شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآوردههای نفتی در خصوص قاچاق سوخت اذعان داشت: قاچاق سوخت پدیدهای است که مبارزه با آن کار یک سازمان نیست و هم اکنون هم به کارگروه مقابله با قاچاق سوخت در کشور فعال است متشکل از سازمانهای مختلفی است.
وی افزود: اگر فرض کنیم 20 میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت داریم این به معنای فعالیت مستمر و تردد یک ناوگان متشکل از 5 هزار نفت کش است که واضح است چنین چیزی امکان عملیاتی بودن ندارد و اگر میزان قاچاق را 40 میلیون لیتر در روز فرض کنیم منطقا شدنی نیست.
وی افزود: خودروسازان بزرگ اگر خودرویی تولید کنند که در پیمایش هر 100 کیلومتر بیش از 5 لیتر بنزین مصرف کنند نمیتوانند آن خودرو را بفروشند و حتی با استفاده از ظرفیتهای جدید متنوع سازی سوخت امروز شاهد تولید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآوردههای نفتی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، گفت: کارت سوخت زمانی معنا پیدا میکند که قرار باشد بنزین سهمیه بندی شود و طبیعتا سهمیه بندی بنزین نیز به معنای دو نرخی شدن آن است؛ با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است الان استفاده از کارت سوخت توجیه پذیر نیست.
اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و مجموعه وزارت نفت هیچ گاه اعلام نکردند که مردم نمیتوانند از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.