اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در کشور
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هم اکنون توسط جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح در ۳۱ استان کشور در حال اجراست.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هم اکنون توسط جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح در ۳۱ استان کشور در حال اجراست.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مهناز امامدادی چهارشنبهشب در کارگاه آموزشی الگوی توسعه مشاغل خانگی که در شهرستان آمل برگزار شد اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه مرحله انجام میشود که مرحله نخست آن بررسی و شناسایی مزیتها و توانمندیهای مناطق، مرحله دوم توانمندسازی و آموزش متقاضیان و مرحله سوم وصل کردن شاغلان خانگی به بازارها است.
وی افزود: طبق مطالعات و بازدیدهای میدانی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که صرف پرداخت تسهیلات در بحث مشاغل خانگی کارگشا نخواهد بود و نیاز به ارائه کمک های بیشتری مانند مشاوره، هدایت و آموزش های تکمیلی احساس می شود.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بیشتر مراجعه کنندگان در این بخش دارای مدرک مهارتی هستند اما با فضای کسب و کار بیگانه اند و باید اذعان داشت که ورود به بازار قاعده خودش دارد.
این مسؤول با تأکید بر ضرورت توجه به مزیتهای مناطق خاطرنشان کرد: در این طرح توجه به مزیتهای منطقه یا محل فعالیت بسیار اهمیت دارد و انتخاب رشته بدون در نظر گرفتن مزیتهای منطقهای نتیجهای ندارد.
امامدادی توانمندسازی متقاضیان را بسیار مهم دانست و افزود: متقاضی باید مشاوره، هدایت و آموزشهای تکمیلی کوتاه مدت لازم را دیده باشد و در واقع توانمند شده باشد.
وی تصریح کرد: تحقیقات نشان میدهد افرادی که بدون توانمندسازی محصولی را تولید میکنند نهایت به بازارهای محلی دسترسی دارند اما افرادی که به صورت اصولی توانمند شدهاند برای ورود به بازارهای بزرگتر و قویتر آماده میشوند و عملکرد بهتری دارند.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بحث اتصال به بازار نیز از نکات مهم و مورد توجه در این طرح است یعنی فرد توانمند شده بتواند محصول خود را به بازار عرضه کند.
این مسؤول ادامه داد: مهمترین اتفاقی که قرار است انجام شود الویتبندی و شناسایی مزیتهای نسبی و رقابتی مناطق است و محصول تولید شده باید قابلیت حضور و رقابت در بازار را داشته باشد.
امامدادی با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هم اکنون توسط جهاد دانشگاهی بهعنوان مجری طرح در 31 استان کشور در حال اجراست، گفت: دستاوردهای مورد انتظار ما در این طرح افزایش سهم مشاغل خانگی توسعه یافته در اقتصاد مناطق، ایجاد اشتغال پایدار، اتصال پایدار صاحبان مشاغل خانگی به بازار، توانمندی متقاضیان و کاهش وابستگی به تسهیلات است.
انتهای پیام/86018/ع/و