خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 22 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 14 مهر 1398 - 15:40
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالتخواه باشند.
محبت،اربعين،اسلامي،فضائل،مبدا،اشتراك،فارابي،همبستگي،وابستگي، ...

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالتخواه باشند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لکزایی امروز در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن علامه طباطبایی(ره) سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر قم برگزار شد، گفت: فارابی در «فصول منتزعه» وقتی به عوامل همبستگی می‌پردازد عامل مهم و عمده را محبت می‌داند و معتقد است که عدل، عامل حفظ محبت است.
وی با بیان اینکه محبت دو نوع طبیعی و ارادی دارد، تصریح کرد: فارابی محبت‌های ارادی را به سه نوع تقسیم کرده است؛ محبت ارادی ناشی از اشتراک در فضائل، منافع و لذات؛ وی این موارد را گذرا می‌داند و بر محبت ناشی از فضائل تمرکز بیشتری می‌کند و می‌گوید که پایدارترین محبت است.
لکزایی با بیان اینکه فارابی مبدا را الله یا طاغوت می‌داند، بیان کرد: اگر مبدا، الله باشد مسیر نور و هدایت را داریم و برعکس اگر مبدا، طاغوت باشد مسیر هم ظلمانی خواهد بود، بنابراین محبت مورد نظر میان مسلمین محبتی است که مبدا آن توحید است و اشتراک در فضائل دارد و با امامت تداوم می‌یابد و مقصد آن سعادت استوار و بهشت است.
وی افزود: دسترسی به امنیت و منافع و کرامت و احترام و عزت و ...
از دید فارابی عوامل تعیین کننده عدالت هستند؛ به نظر بنده اربعین مقوم این رویکرد است یعنی مبحت را در سطح گسترده و وسیع داریم؛ محبت به امام حسین(ع) مردم را وارد این میدان کرده و این محبت در سطحی گسترده میان ملت‌های ایران و عراق و کشورهای دیگر براساس اشتراک در فضائل توسعه می‌یاید و رو به تقویت است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه همین محبت وسیع و اشتراک در فضیلت به صورت طبیعی در برابر خود جریان مخالفی هم دارد اظهار کرد: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالتخواه باشند.
لکزایی ادامه داد: همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی ۵ کاری است که می توان در اربعین ایجاد و یا تقویت کرد؛ همگرایی در ارتباط با دیگران خود را بیشتر نشان میدهد یعنی ما با هر کسی که محب عدالت باشد همگرا می‌شویم؛ در هماهنگی، نظر به هماهنگی سیاستگذاران و صاحبان مواکب اربعین داریم که مراقبت کنند میان نظر و عملشان هماهنگی وجود داشته باشد و به تعهدی که با خدا بسته‌اند در صحنه عمل محقق کند.
وی با بیان اینکه همکاری در برابر تنازع است و همه تلاش اربعینیون نهادینه کردن تعاون و همکاری است اظهار کرد: مثلا شکل‌گیری بازار اسلامی در این بخش قابل تحقق است.
لکزایی با بیان اینکه همبستگی در برابر وابستگی است تصریح کرد: حرکت اربیعن نمی‌خواهد کسانی را به همدیگر وابسته کند زیرا وابستگی مذموم است؛ در تفکر اسلامی همبستگی و هم‌افزایی و هم‌اندیشی است یعنی همه دولت‌ها و ملت‌های اربعینی به جای وابستگی، همبسته شوند.
وی با اشاره به پیوستگی و یگانگی بیان کرد: این مقوله در برابر ادغام و یک‌گونگی است؛ در اربعین قصد نداریم افراد در هم ادغام و یک گونه شوند ولی می‌خواهیم که یگانه شوند یعنی همه یک امت با اهداف مشترک شوند؛ عراقی، عراقی، ایرانی، ایرانی و پاکستانی، پاکستانی می‌ماند و قرار نیست همه یک سلیقه شوند بلکه همه مسلمان هستند ولو اینکه رنگ و بوی ملی خود را هم دارند.
معاون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه باید بر محور امامت و معاد بیاندیشیم، تصریح کرد: در برابر این مقوله‌ها، تعارض، تنازع، یک‌گونگی و وابستگی توسط مخالفان اربعین پیگیری می‌شود که امیدواریم با محرک‌های انگیزشی توحیدی، آنچه در اربعین در حال رخداد است در طی سال‌ها به بحث امت‌سازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی برسیم و همه امت اسلامی یکپارچه شوند و زمینه‌های سامانه بزرگ و فراگیر اسلامی شامل همه امت‌های اسلامی شود.
انتهای پیام