تنها منبع نقدی پروژه جاده بیرجند
مدیر کل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق ضمن گلایه از اینکه پروژه محور بیرجند- قاین طی سالهای اخیر هیچ اعتبار نقدی نداشته، گفت: تنها منابع نقدی پروژه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بود که سال قبل برای تملک زمین به مالکان پرداخت شد.

مدیر کل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق ضمن گلایه از اینکه پروژه محور بیرجند- قاین طی سالهای اخیر هیچ اعتبار نقدی نداشته، گفت: تنها منابع نقدی پروژه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بود که سال قبل برای تملک زمین به مالکان پرداخت شد.
خبرگزاری فارس - بیرجند؛ جاده بیرجند- قاین هنوز هم در حال قربانی گرفت، باز هم کودکی یتیم شد، باز هم داغ پر پر شدن جوانی بر دل پدر و مادر نشست، باز هم خانوادهای جای خالی عزیزانش را به سوگ نشست.
اینها حکایت این روزهای مردم خراسانجنوبی است، مردمی که به واسطه وضعی نامناسب جاده بیرجند-قاین هر هفته و هر روز خبرهای تصادف در این محور را میشنوند.
محور بیرجند- قاین یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی خراسانجنوبی بوده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس میزبان تعداد زیادی از وسایل نقلیه است، جاده باریک، پیچ درپیچ و دوطرفه در دل کوهستان سرعت تردد در این محور را کند کرده و حالا دیگر پاسخگوی حجم ترددها نیست.
تصادف و کشته شدن چند معلم، مرگ مادر به همراه کودک و همسر، مرگ چند جوان، زنده زنده سوختن چندین نفر در داخل خودرو بر اثر تصادف، تیترهایی هستند که طی سال اخیر بر روی صفحات بیشتر روزنامهها، خبرگزاریها و سایتهای محلی قرار گرفته و امروز شاید کمتر کسی از مردم خراسانجنوبی باشد که یکی از نزدیکترین بستگانش را در این جاده از دست نداده باشد.
گذشت یک دهه از عمر دوباندهسازی محور«بیرجند-قاین»
هر چند حدود چهار دهه از احداث این جاده میگذرد اما مسؤولان از سال ۸۹ به فکر دوباندهسازی این محور افتادهاند تا شاید درصدی از آمار تصادفات این محور را بکاهند اما بعد از گذشت قریب به یک دهه از آغاز این پروژه هنوز 50 کیلومتر از این پروژه باقیمانده که مسؤولان تنها دلیل آن را نبود اعتبارات عنوان میکنند.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در سفری که اسفندماه 97 به خراسانجنوبی داشت برای بسته شدن پرونده حوادث محور دلهره، وعده 200 میلیارد تومانی اعتبار را داد تا سال 99 روبان بهرهبرداری از این پروژه بریده شود.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی چندی پیش در گفتوگو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت جاده بیرجند - قاین، گفت: در مجموع 49 کیلومتر از مسیر دوبانده شد و 50 کیلومتر باقیمانده تا محور بیرجند به قاین به طور کامل تکمیل شود.
وی به سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعتبار اختصاص یافته اشاره و بیان داشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفری که در اسفندماه سال گذشته به استان داشت برای بسته شدن پرونده محور بیرجند- قاین وعده اعتبار 200 میلیارد تومانی را داد که با تأمین اعتبار، این پروژه سال 99 به بهرهبرداری برسد.
کابوس مرگ در جاده «بیرجند-قاین»
با وجود گذشت حدود چهار دهه از احداث محور بیرجند-قاین، هنوز هم با همان پیچهای تند و عرض کم واسطه میشود تا مسافران را به خانه برساند گرچه عدهای از رهگذرانش را هم هرگز به مقصد نمیرساند و در بین راه تعدادی از آنان را به کام مرگ میکشاند.
مهدی نظریان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه در حال حاضر 50 کیلومتر از دوبانده سازی محور بیرجند- قاین باقیمانده، مطرح کرد: امسال ۲۰ کیلومتر و سال آینده ۳۰ کیلومتر از این محور دوبانده میشود تا پرونده این محور در سال 99 بسته شود.
غمنامهای برای مسؤولان؛ جاده «بیرجند قاین» نسخه مرگ میپیچد
یکی از شهروندان بیرجندی در خصوص جاده «بیرجند- قاین»، گفت: این جاده به عنوان جاده مرگ در استان مشهور است و عبور و مرور تریلیها در این جاده در سایه نبود زیر ساختهای مناسب همچنان بهعنوان محوری خطرآفرین میزبان تصادفات مرگبار بسیاری است.
وی اضافه کرد: شهروندان خراسانجنوبی گلایه و شکایت خود را بارها از طریق مختلف به گوش مسؤولان استانی و کشوری رساندهاند اما متأسفانه اقدامی چشمگیری برای دوبانده کردن این محور انجام نشده و هنوز 50 کیلومتر از این محور باقی مانده است.
این شهروند با اشاره به سکوت مسؤولان و مرگ شهروندان و مسافران در این محور، افزود: متأسفانه دوبانده کردن جاده«بیرجند- قاین» در هالهای از فراموشی قرار گرفته و هفتهای نیست در این محور شاهد مرگ یکی از مسافران و هماستانیهای خود نباشیم.
سرمایههایی که بلعیده میشود
یکی از شهروندان قاینی که شاهد یکی از تصادفات اخیر در محور« بیرجند- قاین» بوده در گفتوگو با فارس، گفت: هفته گذشته یک دستگاه تریلی با یک دستگاه سواری پراید و پژو برخورد کرد که متأسفانه این حادثه تلفات جانی و مالی زیادی بر جای گذاشت.
وی با بیان اینکه این مسیر بهدلیل دوبانده نشدن برای حجم بالای تردد در شرایط کنونی مناسب نیست و حوادث منجر به فوت در آن سرمایههای مادی و انسانی را میبلعد، اضافه کرد: نصب دوربینهای کنترل سرعت، کشیدن خطوط ممتد و اعمال جریمههای سنگین بهتنهایی باعث کاهش حوادث نمیشود بلکه باید برای سرعت در دوبانده کردن مسیر تدابیر اورژانسی اندیشیده شود.
بسته شدن پروژه در گرو تخصیص اعتبار
وی با اعلام اینکه دوبانده سازی این محور نیازمند 130 میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تخصیص اعتبار این پروژه تا سال 99 بسته خواهد شد، تصریح کرد: زیرسازی بخشهایی از مسیر انجام و اگر تخصیص اعتبار پروژه محقق شود طی امسال و سال آینده محور تکمیل و به صورت یک طرفه زیر بار ترافیک خواهد رفت.
مدیر کل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق ضمن گلایه از اینکه پروژه محور بیرجند- قاین طی سالهای اخیر هیچ اعتبار نقدی نداشته، عنوان کرد: تنها منابع نقدی پروژه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بود که سال قبل برای تملک زمین به مالکان پرداخت شد.
نظریان مطالبات پیمانکاران و مشاوران محور بیرجند- قاین را ۹۰ میلیارد تومان اعلام و مطرح کرد: خرداد امسال حدود ۳۲ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی ابلاغ و از محل منابع توازن منطقهای نیز حدود ۲۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که حدود ۹ میلیارد تومان تخصیص یافت.
سرهنگ علیرضا رضایی رئیس پلیس راه خراسانجنوبی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد تصادفات جادهای در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها رخ میدهد، گفت: 50 درصد فوتیها در سر صحنه تصادف، ۴۷ درصد در بیمارستان و سه درصد در حین انتقال به بیمارستان فوت کردند.
وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت بهدلیل واژگونی بوده است، مطرح کرد: حدود ۱۷ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد که ۱۱ هزار کیلومتر آن آسفالته و بیش از ۹۱ درصد متوفیان حوادث رانندگی در استان مربوط به حوادث جادهای است.
وقوع 64 فقره تصادف در محور دلهره
رئیس پلیس راه خراسانجنوبی با بیان اینکه در شش ماه گذشته 64 فقره تصادف در محور «بیرجند – قاین» رخ داده به تشریح تصادفات و خسارات وارده پرداخت و بیان داشت: همچنین از مجموع تصادفات فوتی در این محور طی هفت فقره تصادف فوتی 13 نفر جان باختند.
رضایی از وقوع 38 فقره تصادف جرحی با 82 نفر مجروح خبر داد و اضافه کرد: همچنین طی شش ماه نخست امسال 19 فقره تصادف خسارتی در این محور بهوقوع پیوسته است.
وی با بیان اینکه 38 درصد حوادث این محور در بهار و تابستان از نوع واژگونی بوده است، مطرح کرد: 50 درصد تصادف محور «بیرجند – قاین» بهدلیل بیتوجهی رانندگان به جلو و 22 درصد ناشی از انحراف به چپ خودرو بوده است.
تخصیص 50 میلیارد اعتبار برای جاده «بیرجند- قاین»
فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در صفحه اینستاگرامی خود از تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار برای جاده بیرجند- قاین در سال جاری و وعده 50 میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده خبر داد.
وی نوشته است: اختصاص پنج میلیارد تومان پس از سفر نوبخت، اختصاص 27.4 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی و اختصاص 17.6 میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن ملی بوده که برای جاده بیرجند- قاین تخصیص پیدا کرده است.
فلاحتی اظهار کرده: بر اساس این گزارش جمعا 50 میلیارد تومان امسال تخصیص پیدا کرده و برای سال 99 نیز 50 میلیارد تومان دیگر وعده داده شده است.
در واقع این جاده القاب بسیاری همچون جاده وحشت و جاده مرگ را به خود گرفته و حتی بعضاً در برخی از محافل و مجالس نیز کم از حوادث جادهای و کشته و زخمی شدن هموطنان و هم استانیهای خراسانجنوبی در محور پر خطر و پرحادثه این استان سخن به میان نیامده اما هنوز هم آش همان آش و کاسه همان کاسه است.
این جاده که سالیان بسیاری است در سایه بیتوجهی مسؤولان و نمایندگان ادوار مختلف قرار گرفته و همیشه بهعنوان جاده مرگ کام بسیاری از هموطنان را نیز تلخ کرده و تاکنون تنها مکاتبات و شعارهای رنگارنگ انتخاباتی در این خصوص داده شده، لذا برگزاری جلسه به تنهایی نمیتواند گرهی ازمشکلات را حل کند و باید در میدان عمل شاهد حل موانع و تعریض این محور باشیم.
انتهای پیام/69039/ج/ر