تغییر مرجعیت رسانه به سمت سلبریتیها و شاخهای اینستاگرام/ جنگ امروز روایت است
یک فعال رسانهای گفت: امروزه مرجعیت رسانه به سمت سلبریتیها و فعالان اینستاگرام رفته است.

در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانهها در قبال نشر اکاذیب» مطرح شد؛
به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن مهدیان فعال رسانهای در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانهها در قبال نشر اکاذیب» که امروز (یکشنبه ۷ مهرماه) برگزار شد؛ اظهار کرد: زمانی که درباره مسئولیت حقوقی صحبت میکنیم، ابتدا باید سوال کنیم که آیا مسئولیت حقوقی همان مسئولیت اجتماعی است؟
وی افزود: مسئولیت اجتماعی اساساً فراتر از قانون است و مسئولیت حقوقی یک بحث حداقلی است؛ به عنوان مثال اگر خبرنگاری یک افشاگری انجام دهد و در دادگاه بتواند مطالب خود را ثابت کند، تبرئه میشود.
این فعال رسانهای گفت: نکتهای را رهبری به آن اشاره میکنند که قائل به جمع نیست و مسئولیت اجتماعی بالاتر است.
مهدیان تصریح کرد: بنده به عنوان معاون خبر خبرگزاری فارس در اینجا حضور دارم، اما بسیاری از مشکلات به رسانههای رسمی ارتباطی ندارند.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ شخصیت سیاسی کشور متهم به فساد اقتصادی شدند، اما رسانهها به سراغ آنها نرفتند.
این فعال رسانهای درباره ماهیت اخبار بیان کرد: بسیاری از خبرها کذب نیستند، مانند جریان دختر آبی که کذب نبود و واقعهای را روایت میکرد.
بیشتر بخوانید: دادگاه مفاسد اقتصادی چگونه عدهای را میلیاردر کرد؟/ حقالوکالههای میلیاردی در جیب افرادی خاص
مهدیان ادامه داد: بسیاری از گزارشها کذب نیستند و هنگامی که مخاطب با اخبار بمباران میشود، احساس ناامنی از جامعه هم طبیعی میشود.
وی افزود: دوران خبر گذشته است و اینکه فکر کنید در رسانه تعیین کننده هستید، اشتباه است.
امروز دوران روایت است و روایت صدق و کذب پذیر نیست و جنگ روایت وجود دارد.
این فعال رسانهای با بیان اینکه فعال رسانهای خبر نمیدهد، گفت: فعالان رسانهای برداشت و روایت خود از خبر را بیان میکنند و ما اکنون با برداشت مخاطب مواجه هستیم و اساس برداشت مخاطب در شبکههای اجتماعی متفاوت است.
مهدیان تصریح کرد: آن چه باید درباره آن صحبت کرد این است که امروزه با غول بی شاخ و دمی مواجه هستیم و مناسبات روبهرو شدن با شبکههای اجتماعی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.
وی افزود: امروزه با افول رسانههای رسمی مواجه شدهایم و و منبع دیگر در ذهن مخاطب باقی نمیماند.
این فعال رسانهای با اشاره به چالش دوم و کلیدی گفت: با تغییر مراجع در رسانه مواجه هستیم.
زمانی بسیاری از اساتید دانشگاه در رسانهها حضور داشتند، اما اکنون نیستند.
مهدیانی ادامه داد: مرجعیت امروز به سمت سلبریتیها و شاخهای اینستاگرام رفته و هر شخصی که خوبتر ادا دربیاورد، موفقتر است.
وی افزود: به واسطه غول بی شاخ و دم شبکه اجتماعی با اخلال مواجه شدهایم و قدرت به دست افرادی افتاده است که در فضای مجازی تعداد فالور بالایی دارند و بسیاری از تصمیمات فضای مجازی با ارزشها متفاوت است.
این فعال رسانهای گفت: حکمرانی در شرایط کنونی بسیار سخت است و وارد عرصهای شده که مفاهیم آن متفاوت هستند.
مهدیان تصریح کرد: امروزه مرجعیت رسانه به سمت سلبریتیها و فعالان اینستاگرام رفته است.
انتهای پیام/