هنرمند شدن یک اتفاق است/اصفهان قطب صنعت عکاسی
اصفهان - نویسنده و عکاس کشورمانبا بیان اینکه گرایش به هنر امری ناخودآگاه و حاصل اتفاق است، از فضای عکاسی در اصفهان و پیشرفت آن در سالهای اخیر گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، کیارنگ علایی عکاس، نویسنده، فیلمساز و مترجم متولد ۱۳۵۵ مشهد است که حالا چند سالی است از وادی سینما فاصله گرفته و عکاسی را پیشه اصلی خود کرده است،
وی مهمان آیین اختتامیه نهمین نمایشگاه سالانه کانون عکس سینمای جوانان اصفهان و البته رونمایی از چهارمین شماره مجله کادر بود که بخشی از آن به فعالیتهای هنری وی به خصوص روایتاش از ثبت مجموعه «وضعیت چهارم» از گیلان اختصاص یافته است.
این نویسنده و عکاس در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره اینکه چطور وارد فضای هنر و عکاسی شده است، اظهار داشت: پاسخ به این سوال سخت است چراکه هنر همیشه برای من امری ناخودآگاه بوده است و هر جایی که میخواستم آن را سازماندهی کنم، کار خراب شده است.
وی با بیان اینکه هنر برای من حاصل نوعی بیخویشی بوده که این بیخویشی معمولاً از یک فقدان و خلأ، فرزند چندم خانواده بودن یا بیتوجهی در فضای اجتماعی و مسائلی از این دست نشأت میگیرد، ابراز داشت: جدای از استعدادهایی که بدون اینکه بخواهیم در وجود ما نهادینه شده است و در بعضی آدمها متبلور میشود، کشیده شدن به سمت هنر بیشتر یک اتفاق است و چند نفر در اینکه من به هنر گرایش پیدا کنم نقش داشتند.
نامهنگاری با مجله کیهان بچهها و پاسخهای با حوصله شکوه قاسمنیا
علایی نامهنگاری با مجله کیهان بچهها و پاسخهای با حوصله شکوه قاسمنیا سردبیر ویژهنامه شاپرک این مجله و چاپ چند نقاشی و داستان از او و همچنین ارتباط از راه دور با یکی از مسئولان رصدخانه نجوم تبریز در نوجوانی را عامل ایجاد عشق معنوی خاصی دانست که در نهایت او را به جای رشتههای معمول وارد وادی هنر کرده است.
وی افزود: پدر من فرد به شدت دموکراتی است که ما را در انتخاب علایقمان آزاد میگذاشت.
یادم میآید که دوربینی در خانه داشتیم و پدرم تمام عروسیهای فامیل را با آن فیلمبرداری میکرد.
همیشه دوست داشتم با این دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری پدرم کار کنم و ظهرها وقتی پدرم خواب بود سراغ دوربین عکاسی او میرفتم و از مادربزرگم عکس میگرفتم و شاید تمام این اتفاقات علایقی در من به وجود آورد که در این مسیر قرار بگیرم.
این نویسنده و عکاس به سراغ خاطرهای از سال چهارم دبیرستان خود هم رفت و ادامه داد: با اینکه دبیر شیمی ما یکی از بهترین معلمهای ایران بود، از درس شیمی خیلی بدم میآمد و سر امتحان نهایی شیمی چهارم دبیرستان حاضر نشدم و در همان روز با دوربین پدرم یک فیلم ساختم و من که شاگرد اول بودم برای اولین بار تجدیدی آوردم.
تمام این علایق باعث شد ابتدا به سینما و سپس به عکاسی بپردازم.
با حضور علایی در اصفهان طبیعی بود که از او درباره فضای عکاسی اصفهان و جایگاه آن هم بپرسیم.
عکاسی اصفهان در ایران تبدیل به یک قطب شده است
این نویسنده و عکاس در این خصوص گفت: عکاسی اصفهان در سالهای اخیر به دلایل مختلف در ایران تبدیل به یک قطب شده است و این را به دلیل اینکه در اصفهان حضور دارم نمیگویم، بلکه به عنوان یک پژوهشگر، عکاسی شهرهای مختلف ایران را دنبال میکنم و به جرأت میگویم اگر عکاسی اصفهان در ایران اول نباشد، جزو سه خاستگاه اصلی فعالیت عکاسی در ایران شناخته میشود.
وی انجام بیشترین فعالیت علمی و پژوهشی در زمینه عکاسی به یمن ظهور نویسندگان جوانی مانند حامد قصری و پژمان نظرزاده آبکنار که کار پژوهش را به درستی در اصفهان انجام میدهند را از جمله دلایل قرار گرفتن عکاسی اصفهان در این جایگاه دانست و تأکید کرد بار علمی مجلهای مانند کادر به خوبی مشهود است، در حالی که به طور کلی پژوهش در ایران به نوعی یتیم است و دیده نمیشود.
این نویسنده و عکاس دلیل دیگر پیشرفت عکاسی اصفهان را مربوط به کانون عکس سینمای جوانان اصفهان دانست و اضافه کرد: فارغ از تفاوت سلایق، اختلاف نظرها و حواشی که در هر کانون و انجمن صنفی میتواند وجود داشته باشد و در اصفهان هم هست، کانون عکس اصفهان توانسته با جذب اسپانسر، برگزاری همایشهای گوناگون، دعوت از افراد سرشناس، چاپ مجله، برگزاری نمایشگاه سالانه و دعوت از داوران خاص در بین دیگر کانونهای عکس در ایران متمایز باشد.
اصفهان قطب کشور در زمینه عکاسی است
علایی کسب رتبه در جشنوارههای ملی و بینالمللی از سوی عکاسان اصفهانی و همچنین فعالیت معلمان جوان و موفق در اصفهان را دیگر عواملی دانست که باعث شده عکاسی اصفهان در ایران پیشرو و جزو قطبهای فعال کشور باشد.
وی در پاسخ به اینکه آیا در آثار عکاسان اصفهانی نگاهی متمایز از سایر عکاسان ایران وجود دارد یا خیر، گفت: امروز به خاطر تنوع ژانر و تنوع نگاهی که در عکاسی وجود دارد و گسترش دموکراتیک عکاسی دیجیتال که از دهه ۹۰ آغاز شده و اکنون در اوج آن به سر میبریم و همچنین سلایق و نگاههای متکثری که اینستاگرام ایجاد میکند، نمیتوان خصوصیت ثابتی به عکسها نسبت داد.
این نویسنده و عکاس ادامه داد: برخی عکسها تحتتأثیر فضای مجازی تولید میشود و بخشی هم تحتتأثیر جشنوارهها وسیاستهای آنها و یا فضای آکادمیک و دانشگاهی است و نمیتوان یک بخش را به صورت شاخص از دیگر قسمتها جدا کرد.
به سمت فضاهایی میروم که کمتر دیده شده است
علایی در پاسخ به اینکه قصد ندارد تجربه خود از خلق مجموعه عکس «وضعیت چهارم» در گیلان را در اصفهان هم آزمایش کند، بیان داشت: اصفهان زیاد دیده شده و در سالهای اخیر زیاد از آن عکاسی شده است؛ شخصاً به سمت فضاهایی میروم که کمتر دیده شده و در مجموعه وضعیت چهارم نیز از خود شهر گیلان عکاسی نکردم بلکه به سراغ حومه آن و بخشهای دیدهنشده رفتم.
گفتنی است؛ آیین اختتامیه نهمین نمایشگاه سالانه کانون عکس سینمای جوانان اصفهان همراه با رونمایی از چهارمین شماره مجله کادر در موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.