ظرفیت تخلیه بندر خرمشهر به 400 هزار کانتینر میرسد
مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت تخلیه کانتینر در بندر خرمشهر با پایانه جدید از 100 هزار کانتینر به 400 هزار کانتینر در سال میرسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بندر خرمشهر، نورالله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در مراسم گشایش پروژههای بندری در خرمشهر گفت: با این پروژهها 7 هکتار به اسکلههای خرمشهر اضافه میشود که میتوان به طور همزمان 2500 کانتینر با معیار TEU را جابجا کرد و اگر میانگین رسوب هر کانتینر 6 روز باشد، تعداد رسوب کانتینر از 100 هزار کانتینر به 400 هزار کانتینر میرسد.
وی همچنین گفت: ترمینال مسافری ظرفیت دیگری است که بعد از جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر ایجاد شده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین در این مراسم در حضور رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران پیشنهاد داد با توجه به اینکه هم شرکت کشتیرانی به عنوان حملکننده کالا و هم کانتینرها و کشتیها را در اختیار دارد، پیشنهاد میشود برای رفع رکود کانتینری در خرمشهر میزان حقوق انبارداری و نگهداری کاهش پیدا کند تا رونق ورود کانتینر به این بندر بیشتر شود.
اسعدی فاصله بندر خرمشهر تا دریا را 62 مایل عنوان کرد و گفت: هزینههای حمل و نقل و کالا برای بازرگانان بیشتر میشود؛ بنابراین پیشنهاد میشود در مدل جدید مالی سهم بندری از هزینه کالا بسیار کاهش پیدا کند و بخشی از حقوق انبارداری را حذف و یا بسیار کم کنیم و درآمدها از محل جابجایی و حمل و نقل کالا به دست آید تا شاهد رونق بندر خرمشهر باشیم.
وی همچنین گفت: بندر خرمشهر تا قبل از جنگ بزرگترین بندر کشور بود که 65 درصد فعالیت بندری و گمرکی کشور در آن انجام میشد، اما در دوره جنگ تحمیلی عمده زیرساختها از بین رفت.
این بندر دارای 20 پست اسکله، 13 انبار به مساحت 14 هکتار و دارای اسکله به طول 2300 متر بود که آبراه خرمشهر پذیرای کشتیهای تا 20 هزار تن بار بود و ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر به 5 میلیون تن کالا در سال تا قبل از شروع جنگ بود که بعد از جنگ همه این امکانات از بین رفت و 80 درصد زیرساختهای بندر خرمشهر از بین رفت.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: از بین رفتن زیرساختهای بندری هزینه زیادی به سازمان بنادر کشور تحمیل کرد و همچنین خنثیسازی مواد منفجره در خشکی و دریا انجام شد.
181 فروند مغروقه از خرمشهر خارج شد.
اسعدی با بیان اینکه رویکرد بندر خرمشهر حمل و نقل کانتینری کالا است، گفت: با راهاندازی پروژههای بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر به 10 میلیون تن کالا افزایش مییابد و در حال حاضر ترمینال کانتینری با 250 هزار کانتینر در سال با سرمایهگذاری 175 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی راهاندازی شده است.
وی همچنین گفت: 5 پست اسکله کانتینری و دو دستگاه کنتری کرینگ و موبایل کرینگ نصب شده که برای تخلیه و بارگیری کالا در پسکرانه استفاده میشود.
در این مراسم همچنین کاپیتان فرشاد شهباز عضو هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی و مدیرعامل شرکت جنوب خط ایران گفت: با همکاری بخش خصوصی و پیمانکاران خوب داخلی ترمینال کالایی در بندر خرمشهر راهاندازی شده و زمینی که قبلا دارای مواد منفجره و خاک و نخاله بود، هم اکنون تبدیل به یک ترمینال مرتب برای تخلیه و بارگیری کالا شده است.
وی همچنین گفت: حتی در سال 96 با جهش نرخ ارز از یک سو و اعتصاب کامیونها و عدم ارسال مصالح از سوی دیگر، مشکلاتی ایجاد شد اما پیمانکار بخش خصوصی از ادامه کار منصرف نشد و در حال حاضر 16 هکتار یارد بندری در خرمشهر ایجاد شده است.
به گفته شهباز 3 میلیارد یورو برای نصب دستگاههای پیشرفته لازم است و میانگین تاخیر پروژهها 9.5 ماه است که اگر دستگاههای آر تی جی نصب شود، میتوان خدمات بیشتری به مشتری بدهیم و بندر کانتینری خرمشهر دوباره رونق میگیرد.
انتهای پیام/