خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۳۰ درصد مدارس کشور ایمن‌سازی شد/ نگرانی از آسیب‌های اجتماعی در قم

مهر | اجتماعی و حوادث، استان‌ها | پنجشنبه، 04 مهر 1398 - 11:15
قم - وزیر آموزش و پرورش گفت: از دو معضل بزرگ کمبود فضاهای آموزشی و نیروی انسانی رنج می‌بریم، هر چند توانستیم با برنامه‌ریزی ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی را ایمن‌سازی کنیم.
آموزش،پرورش،اجتماعي،قم،جامعه،توجه،دانش،كشور،ميرزايي،حاجي،كمب ...

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی که برای دیدار با مراجع تقلید و تعدادی از علمای قم به این شهر سفر کرده است، صبح پنج‌شنبه در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با اشاره به آمارهای رسمی و نگران کننده کشور در زمینه آسیب‌های اجتماعی، افزود: شیوع آسیب‌های اجتماعی طبق آمارهای رسمی کشور به ویژه در استان قم که قطب تشیع و به دلیل موقعیت مذهبی و خاصی که دارد امری نگران کننده است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید نگاه‌ها به آموزش و پرورش تغییر کند و به دنبال این سؤال مهم باشیم که چه کسی دانش آموز را در برابر تهدیدات بیرونی می‌تواند مصون نگه دارد؟
باید توجه کنیم که هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش ظرفیت این را ندارد که مهارت‌ها و توانایی دانش آموزان را در جامعه به سوی «نه» گفتن در برابر وسوسه‌ها و تهدیدات تقویت کند
وزیر آموزس و پرورش تأکید کرد: باید آموزش عمومی در حدی از توانایی به دانش آموزان داده شود تا درک روشنی در جامعه داشته باشند و در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون باشند.
وی تصریح کرد: شیوع آسیب‌های اجتماعی برای جامعه هزینه‌های اجتماعی بسیاری دارد و برای حفظ سلامت جامعه به آموزش عمومی در کنار آموزش‌هایی که به دانش آموزان داده می‌شود باید توجه کرد تا بیرون از مدرسه مهارت نه گفتن را در برابر آسیب‌ها و تهدیدها را داشته باشند.
تغییر نگاه کنکور محوری در جامعه و نظام آموزش
حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به تفکر کنکور محوری اشاره کرد و گفت: باید فکر کنیم که فردی که در نظام آموزش ۱۲ سال عمر خود را صرف آموزش کرده است چه برداشتی از کنکور دارد آیا صرفاً فقط بحث اشتغال و رسیدن به شغل با داشتن مدرک دانشگاهی است؟
این تفکر بازده عمومی ندارد و مجموعه نظام را با خطراتی روبرو کرده است.
وی اظهار داشت: باید دستاورد ما در آموزش و پرورش نیروی انسانی سازنده در جامعه در همه عرصه‌های سازندگی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: همان طور که آموزش حق همگانی است آموزش با کیفیت هم حق همگانی است و باید در روند آموزش با کیفیت عدالت برقرار باشد و هم مناطق برخوردار و هم مناطق محروم از وجود آموزش‌های با کیفیت بهره‌مند باشند.
وی ادامه داد: با آموزش ۹۵ درصد نیروهای انسانی آموزش و پرورش، وزارتخانه سعی در ارتقای کیفیت آموزش دارد و برای مدارس دولتی هم توجه و نگاه ویژه‌ای دارد.
حرکت به سمت بهره‌گیری از مدارس بزرگ و متوسط در کشور
حاجی میرزایی در ادامه از پرداخت قسط اول پایان خدمت معلمان خبر داد و گفت: قسط دوم و بعدی مطالبات و پایان خدمت معلمان هم با پیگیری صورت گرفته در حال بررسی و پرداخت است.
وی ادامه داد: ما سال تحصیلی را طوری آغاز کردیم که با کمبود معلم روبرو بودیم و ما با برنامه‌ریزی و راه‌های مختلفی که شاید نامطلوب هم بوده این کمبودها را جبران کردیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه ما حرکت به سمت مدارس متوسط و بزرگ است که بتوان از نیروی بهتر و تجهیزات بیشتری بهره گرفت، امکان رشد دانش آموزان از حیث ظرفیت‌های اجتماعی و حقوق اجتماعی بالا خواهد رفت و همین دلیل به سمت حرکت به سمت مدارس بزرگ و متوسط استقبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از دو معضل بزرگ کمبود فضاهای آموزشی و نیروی انسانی رنج می‌برد، گفت: با برنامه‌ریزی توانستیم ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی کشور را ایمن‌سازی کنیم.
حاجی میرزایی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: با توجه به مشکل فضاهای آموزشی و نیروی انسانی می‌توان در قم از ظرفیت واحدهای آموزشی غیردولتی استفاده کرد در زمینه کمبود تجهیزات هنرستان‌های مهارتی با توجه به کمبود منابع مالی و مشکلات بودجه کشور می‌توان ظرفیت خیرین را به این سمت هدایت کرد.