اجرای طرح مدرسه محوری در استان اصفهان/ کمبود نیروی انسانی مشکلی کشوری در آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: امروز مدرسه محوری در دستور کار آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفته و سیاستها و برنامهریزیها را بر اساس این اصل دنبال میکنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: امروز مدرسه محوری در دستور کار آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفته و سیاستها و برنامهریزیها را بر اساس این اصل دنبال میکنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد اعتدادی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به سفر روز گذشته وزیر آموزش و پرورش به استان اصفهان و ارائه دستاوردها آمارهای کشوری و بعضاً استانی اظهار کرد: فصلالخطاب، نقشه راه و حیات طیبه آموزش و پرورش استان اصفهان در فصل جدید مدیریتی اجرای سیاستهای کلی طرح تحول در نظام آموزش و پرورش کشور که همان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
پوشش 74 درصدی پوشش تحصیلی دوره دبستان در کشور
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه این یک انتخاب نیست، افزود: اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد، چراکه اتفاق بزرگی است که در نظام آموزش و پرورش رقم خورده است؛ شروع و بستر سند تحول بنیادین از دوره ابتدایی و پیش از دبستان است و این اتفاق در استان اصفهان رخ داده است، پوشش تحصیلی در استان اصفهان در دوره پیش از دبستان با تأکید بر مناطق غیربرخوردار و حاشیه شهرها به رقم 74 درصد رسیده است و تکیه بر دوره ابتدایی و پیش از دبستان از تأکیدات سند تحول بنیادین بوده است.
وی با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی دبستان در سال 57 به میزان 20 درصد بوده است، ادامه داد: امروز در رابطه با مبادی بیسوادی به بالای 99 درصد رسیدهایم و این هم از مواردی بوده که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده بوده است، همچنین رشد خوبی از لحاظ کمی و کیفی در بحث پژوهشهای علمی دانشآموزان به ویژه در طرح جابربن حیان داشتهایم و پوشش علمی در این زمینهها بالای 50 درصد رقم خورده است.
تحصیل 53 هزار دانشآموز اتباع در اصفهان
اعتدادی در ادامه با اشاره پوشش تحصیلی اتباع خارجی گفت: اتباعی که فاقد مدارک هویتی بودند به دستور رهبر معظم انقلاب تحت پوشش قرار گرفتند؛ کل اتباع دانشآموز در استان اصفهان 53 هزار نفر است که دانشآموزان اتباع فاقد مدارک هویتی هم 17 هزار نفر هستند و همه اینها تحت پوشش قرار گرفتهاند.
اجرای طرح مدرسه محوری در استان اصفهان
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان پرداختن به مدرسه محوری را جزو یکی از تأکیدات سند بنیادین تحول آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: امروز مدرسه محوری در دستور کار آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفته و سیاستها و برنامهریزیها را بر اساس این اصل دنبال میکنیم، اختیاراتی به مدیران واحدهای آموزشی داده خواهد شد که مدیران بدانند که خودشان میتوانند در مدرسه تصمیم گرفته و تغییر بدهند و تنها شاهد تغییر و بخشنامه نباشند و مدیران «تحولگرا» داشته باشیم.
وی با اشاره به فراهم شدن بستر اجرایی شدن این طرح اذعان کرد: البته این طرح زمانبر بوده و کار و تلاش زیادی میطلبد، اما تمام همت خود را بر این کار قرار داده و این هم در جمع مدیران مراکز آموزشی اعلام شده است که مدیر باید خودش تغییر ایجاد کند و منتظر ایجاد تغییر نباشد؛ در طرح مدرسه محوری شرایط انتخاب مدیر هم بر اساس چهارچوبها رقم میخورد، البته به نتیجه رسیدن این نهال زمان میبرد.
کمبود نیروی انسانی مشکلی کشوری در آموزش و پرورش
اعتدادی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان امروز با دو مشکل اساسی که البته مشکلاتی در سطح کشوری و وزارت آموزش و پرورش بوده روبرو است، توضیح داد: کمبود شدید نیروی انسانی یکی از این مشکلات آموزش و پرورش استان اصفهان است، مهرماه سال تحصیلی 97-98 را با کسری بیش از 13 هزار نیروی آموزشی شروع کردیم، اما تلاش شد که این کسری در قالبهای مختلف مرتفع شده و پوشش داده شود و تقریباً کلاسی خالی از معلم نداشتیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: بخشی از کسری نیرو در قالب حقالتدریس و بازنشستههای آموزش و پرورش، بخشی نیز در قالب نیروهای خرید خدمات آموزشی جذب شدند، یک سری هم نیروی حقالتدریسی آزاد بودند، بخشی از کسری هم به واسطه برونسپاری مرتفع شده و پوشش داده شد.
فرسودگی یک سوم مدارس استان اصفهان
وی فرسودگی مدارس را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش استان اصفهان دانست و عنوان کرد: فرسودگی یک سوم مدارس استان اصفهان را همچنین داریم و امید داریم به کمک خیران این مشکل را برطرف کنیم، این فرسودگی شامل مدارس شهر اصفهان نیز میشود، در کمتر از یک ماه گذشته طبق هشدار اداره نوسازی و تجهیز مدارس مجبور به تخلیه یک مدرسه شدیم.
اعتدادی با اشاره به اینکه 5 هزار و 300 واحد آموزشی در استان اصفهان داریم، گفت: آموزش و پرورش استان اصفهان در 4 دهه اخیر در محورهای مختلف رشد قابل توجهی داشته است و در زمینههای ورزشی، پرورشی و آموزشی به عنوان مثال تاکنون رتبههای خوبی کسب کرده است.
فعالیت حقالتدریسیها در دوره ابتدایی
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: امروز کرامت و شأن معلم باید حفظ شود و به مدیران مدارس نیز گفته شده که باید شأن معلمان را حفظ کنند، این شعاری است که به آن پایبند بوده و باید اجرا شود، نیروهای جذب شده در قالب حقالتدریسی که افراد جذب شده از طریق خرید خدمات آموزشی و بازنشستگان آموزش و پرورش را شامل میشود در حوزه آموزش ابتدایی غالباً در حال فعالیت هستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات آموزش و پرورش در طول 40 سال گذشته همواره بوده است، آموزش و پرورش در 40 سال گذشته و قبل انقلاب با مشکل کمبود نیروی انسانی و معیشت روبرو بوده است، مسائل آموزش و پرورش مسائل کلان جامعه است و اعتبارات آن هم اعتبارات ملی است.
اختیار بدون بستر کارساز نیست
اعتدادی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در شورای آموزش و پرورش اختیاراتی به مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان داد، گفت: وزیر تأکید داشت که همه اختیارات وزیر به مدیرکل آموزش و پرورش داده میشود، اما اختیار اگر باشد ولی بستر مهیا نباشد کفایت نمیکند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه مردم امروز مسائل و مشکلات خود را دارند و نباید به آن دامن زد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید آرامش جامعه را حفظ کرد، دریافت پول از والدین جهت تحویل کارنامه نباید انجام شود البته منکر این اقدام در بعضی مدارس نیستیم اما به جد پیگیر هستیم که این مسأله رفع شود.
وی با تأکید بر اینکه سیاست آموزش و پرورش بر تعدیل تنوع مدارس است، گفت: این کار در جریان است و به عنوان مثال امروز دیگر در متوسطه اول برای ورود به مدارس نمونه دولتی آزمون ورودی وجود ندارد.
اعتراضات معلمان صنفی و معیشتی است
اعتدادی در ادامه بیان کرد: ستاد اسکان مهمانان نوروزی تشکیل شده و جلسات آن هم در حال برگزاری است، هزار و 260 مدرسه با 12 هزار و 760 کلاس درگیر اسکان فرهنگیان در استان اصفهان خواهند بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در پایان در رابطه با اعتراضات معلمان عنوان کرد: در استان اصفهان زندانی از فرهنگیان به دلیل اعتراضات اخیر نداریم، اعتراضات فرهنگیان در رابطه با بحثهای صنفی و معیشتی فرهنگیان است، حقوق معلمان و وضعیت زندگی معلمان رقم کمی است که ما هم قبول داشته و انعکاس دادهایم که امیدواریم یک بار برای همیشه این مشکل در آموزش و پرورش حل شود.
انتهای پیام/63088/