تشبیه داعش و تشیع در روزنامه «همدلی» ناشی از دشمنی با اصل عزاداریهاست
یک کارشناس دینی با اشاره به یادداشت روزنامه اصلاحطلب «همدلی» درباره مضرات سیاهپوش شدن شهرها در عزای سیدالشهدا (ع) و مقایسه آن با نماد داعش گفت: با دقت در دو جریان خواهیم دید آنها هدفی جز دشمنی با اصل عزاداری ندارند.

یک کارشناس دینی با اشاره به یادداشت روزنامه اصلاحطلب «همدلی» درباره مضرات سیاهپوش شدن شهرها در عزای سیدالشهدا (ع) و مقایسه آن با نماد داعش گفت: با دقت در دو جریان خواهیم دید آنها هدفی جز دشمنی با اصل عزاداری ندارند.
حجتالاسلام طاهر بریرانی
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس، در طول تاریخ با توجه به اینکه محبت سیدالشهدا (ع) در قلوب مومنین جایگاه ویژهای دارد مغرضان هیچگاه نتوانستهاند آن را مستقیماً هدف قرار دهند و از بین ببرند.
بنابراین در زمانهای مختلف سعی کردهاند با حمله به برخی شعائر ماه محرم شاید اسبابی را فراهم آورند تا این شور و شعور را کاهش دهند که یکی از این مسائل، حمله به پیراهن و بیرق سیاه سیدالشهدا (ع) است.
در این زمینه نیز روزنامه «همدلی» در صفحه اول روز ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ یادداشتی با عنوان «آیا رنگ تشیع سیاه است؟» منتشر کرده و نویسنده آن مدعی است که «رنگ سیاه، نماد ظلمت است، شادی و انبساط خاطر را از بین میبرد و زمینه خودکشی در افرادی را که در بحراناند، افزایش میدهد».
برای بررسی بهتر موضوع و تبیین سیره اهل بیت (ع) در محرم و صفر با حجتالاسلام طاهر بریرانی یکی از کارشناسان دینی گفتوگو کردیم که مشروح آن در ادامه میآید:
امام حسن (ع) در عزای شهادت پدر سیاهپوش شد/ عزاداری زنان سیاهپوش بنیهاشم برای شهادت ثار الله
گاهی ادعا میشود که پوشیدن پیراهن سیاه در زمان اهل بیت (ع) مرسوم نبوده.
آیا چنین ادعایی صحیح است؟
اگر با نگاهی آزاد و بدون تعصب به سیره اهل بیت (ع) نگاه کنیم، میتوانیم به موارد متعددی برسیم که در آنها پوشیدن لباس سیاه ترویج داده شده، مثلاً در کتاب شریف «وسائل الشیعه» نقل شده که بعد از شهادت سالار شهیدان، زنان بنیهاشم، لباس سیاه و خشن بر تن کردند و از هیچ گرمی و سردیای، شکوهای نداشتند.
امام سجاد (ع) نیز در موقع سوگواری آنان برایشان غذا تهیه میکرد.
(۱) یا وقتی خبر شهادت امام حسین (ع) به ام سلمه رسید، در مسجد پیامبر خدا (ص) خیمهای بر پا کرد و در آن نشست و لباس سیاه پوشید.
(۲) یا حتی خود امام مجتبی (ع) در عزای امیرالمؤمنین (ع) جامه سیاه بر تن فرمودند و با همین جامه به میان مردم آمدند و اقدام به خطبه خوانی برای آنان کردند.
(۳)
چرایی منع سیاهپوشی در یک مقطع/ اولویت با اقتدار شیعیان بود
در برخی از روایات ظاهراً پوشیدن لباس سیاه منع شده است.
فلسفه این روایات چیست؟
علل مختلفی ممکن است بتوانیم برای آن ذکر کنیم.
از جمله اینکه در برههای از زمان شیعیان در اقلیت بودند و مثلاً نماد بنیعباس رنگ مشکی بود و اگر افراد با این لباس در شهرها حاضر میشدند، ممکن بود اسباب عظمت دادن و شکوه بخشیدن به حکومت دشمن اهل بیت (ع) فراهم شود و از این جهت و ابعاد روانی حاکم بر آن، تخریب قلوب مؤمنان و محبان اهل بیت (ع) را به دنبال داشته باشد.
بنابراین منع از پوشیدن لباس مشکی صورت میگرفت.
برخی روایات منع که در آن لباس سیاه را به لباس فراعنه و طاغوت و اهل دوزخ تشبیه کردهاند، دقیقاً اشاره به همین مطلب میتواند داشته باشد؛ البته ممکن است منع برای برخی افراد به خاطر ویژگیهای روحی و روانی و اخلاقی خاصی باشد که آنها داشتهاند نه برای عموم افراد در جمیع حالات!
استشمام بوی عطر برای بیماران تنفسی سم است.
آیا عطر چیز خوبی نیست!
برخی ادعا میکنند رنگ سیاه ممکن است اسباب افسردگی و دلمردگی را در وجود بعضی انسانها ایجاد کند و عاملی برای به هم ریختن حالت جسمانی و روحی شود!
دیدگاه شما چیست؟
دقیقاً به موردی که میخواستم اشاره فرمودید؛ اینکه گفته میشود رنگ مشکی برای برخی از افراد ممکن است حالت جسمی و روحی را به هم بریزد، نفی نمیکنیم، ولی آیا این به معنای بد بودن رنگ مشکی به صورت مطلق است؟
یقیناً خیر!
اگر به این باشد، باید بگوییم یقیناً استشمام بوی عطر برای کسی که آسم شدید یا مشکل تنفسی دارند، ایجاد مشکل خواهد کرد و حتی گاهی مرگ را برای آنها به همراه می آورد!
آیا این دلیل میشود که بگوییم هیچ کس دیگر عطر مصرف نکند و عطر چیز خوبی نیست؟!
نظر یک درمانگر راجع به رنگ سیاه
رنگ سیاه همان طور که ممکن است برای برخی افراد که از بیماریهای روحی و روانی دیگری در رنج هستند مشکلاتی را ایجاد کند برای خیلیها هم ممکن است اسباب تقویت و اقتدار و رسیدن به یک حالت آرمانی را به وجود آورد!
در بسیاری از کشورها برای قاضی و یا داوران ورزشی پیراهن مشکی را در نظر میگیرند
کما اینکه ماکس لوشر که یک روان درمانگر بود، در مقام بیان خصوصیات رنگ مشکی به این مطلب اشاره دارد که این رنگ میتواند القای حس ابهت، اقتدار و وقار را به همراه داشته باشد و همچنین ادعا کرده استفاده از رنگ سیاه و سفید در کنار هم باعث میشود که فرد از درون آرامش یابد و عدم تعادل و توازن او را از بین ببرد!
همچنین در جای دیگر برخی با تشبیهی هنری و زیبا اثرات مفید این رنگ را به سکوت در لابهلای اصوات و الحان موسیقی مثال زدهاند که میتواند انسان را به وجد بیاورد.
پس همان طور که میبینیم برای رنگ مشکی فواید زیادی را میتوان در نظر گرفت.
از این رو در بسیاری از کشورها برای قاضی و یا داوران ورزشی پیراهن مشکی را در نظر میگیرند که اشاره به همین مطلب دارد.
روایت جابر از رنگ عمامه پیامبر (ص)/ محبوبترین رنگ خضاب!
آیا مواردی بوده که از سوی معصومین (ع) رنگ مشکی برای حتی غیرعزاداری نیز استفاده و یا سفارش شده باشد؟
بله!
مواردش بسیار متعدد است.
موارد زیادی هست که میبینیم در روایات آمده که معصومین (ع) به روشهای مختلف سفارش به استفاده از این رنگ میکردند.
مثلاً در روایتی رسول خدا (ص) به افراد استفاده از رنگ مشکی را برای خضاب میدادند و میفرمودند: محبوبترین خضاب شما در پیشگاه خدا، رنگ سیاه سیر است (۴) و یا حتی خود حضرات معصومین (ع) از رنگ سیاه در منظر عموم استفاده میفرمودند.
مثلاً جابر روایت میکند که پیامبر (ص) در روز فتح مکه وقتی وارد شهر شدند، عمامه سیاه بر سر داشتند.
(۵)
سیاهپوشی به کام داعش!/سیره متشرعه شیعه چنین نیست
برخی در داخل ادعا میکنند هیچ لزومی ندارد در ماه محرم و صفر برای سید الشهداء (ع) لباس سیاه پوشید و حتی این کار را تشبیه به داعش میکنند که آنان نیز لباسشان مشکی هست.
نظر شما در این باره چیست؟
همان طور که اشاره کردید داعش نیز جامه سیاه را انتخاب کرده است.
منتها تفاوتهای زیادی بین آنان و محبان اهل بیت (ع) است.
مثلاً سؤال میکنیم آیا این لباسهای مشکی از سوی آنها برای مناسبت خاصی هست یا در تمام طول سال و در همه حال است؟
آنها که مصداق بارز دشمنی با خاندان اهل بیت (ع) محسوب میشوند در تمام طول سال این کار را انجام میدهند که مطلوب نیست و سیره متشرعه شیعه هیچگاه چنین رویه افراطی نبوده و نیست.
اعضای داعش مصداق بارز دشمنی با خاندان اهل بیت (ع) محسوب میشوند، در تمام طول سال رنگ مشکی میپوشند که مطلوب نیست
از آن طرف نیز میگوییم کسانی که میگویند حتی در ایام منسوب به سیدالشهدا (ع) جامه سیاه نباید پوشید کلام ناصحیحی را بیان کرده و یقیناً مصداق بارز تفریط خواهند بود و در نهایت هر دو گروه مصداق این روایت از امیرالمؤمنین (ع) خواهند شد که میفرماید: «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا»؛ دیده نمىشود نادان مگر آنکه تندرو است یا کند رو.
(۶)
پیراهن و بیرقهای سیاه شیعیان نماد مبارزه با فساد اقتصادی و استکبارستیزی است
همچنین ما معتقدیم که افراد را باید با اهدافشان شناخت.
متأسفانه با دقت در این دو جریان خواهیم دید هر دو سمت، هدفی ندارند مگر دشمنی با اصل عزاداری و زنده نگاه داشتن یاد اهل بیت (ع) که حتی بعضاً به این مطلب مستقیماً اشاره هم میکنند.
عزاداریای که روحیه مبارزه با فساد اخلاقی، اقتصادی و استکبارستیزی را به همراه دارد و نماد و پرچم آن در بین محبان اهل بیت (ع) همین پیراهن و بیرقهای سیاه است.
با توجه به نقش مهم نمادها بر ابعاد روحی، فکری و جهتگیری رفتاری انسانها خصوصاً در دنیای امروز، طبیعی است کسانی که با ماهیت عاشورایی مشکل دارند، به این نماد که اهداف عاشورا را به ذهن تداعی میکند و باعث ترویج آن در سطح جامعه خواهد شد حملهور شوند.
پیراهن مشکی که در سنت اهل بیت (ع) شاهد آن بودهایم به نوعی پرچم و نمادی برای اطلاع رسانی اهداف در سطح جامعه است
فراموش نکنیم هدف اصلی از برپایی جلسات، پرورش معنویت و پیوند زدن روحیات و سلایق درونی با اهداف سیدالشهدا (ع) که همان زنده نگاه داشتن دین و استکبارستیزی است، میباشد و پیراهن مشکی نیز همان طور که در سنت اهل بیت (ع) شاهد آن بودهایم به نوعی پرچم و نمادی برای اطلاع رسانی اهداف در سطح جامعه خواهد بود که وسیلهای برای تعظیم شعائر الهی است که بنابر فرمایش قرآن نشانه تقوی محسوب میشود: «وَ مَنْ یعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»(حج/ ۳۲)؛ این است (مناسک حج)!
و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلها است.
پینوشتها
۱- وسائل الشیعة، ج ۳، ص ۲۳۸
۲- شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار(ع) ج ۳، ص ۱۷۱
۳- شرح نهجالبلاغه، ج ۱۶، ص ۲۲
۴- وسائل الشیعه، ج۲، ص، ۹۰
۵- سیره ابن کثیر ج۴، ص ۷۸
۶- نهج البلاغه حکمت ۷۰
انتهای پیام/