استحکام بخشیدن به مبانی دینی و پاسداری از نظام وظیفه حوزه
در بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه به عزم جدی برای پیشرفت و تعالی تاکید شد.

به گزارش، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ حوزههای علمیه بیانیهای صادر کرد که متن کامل آن را در ادامه میخوانید:بسمالله الرحمن الرحیمتقارن آغاز سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در حوزههای علمیه با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان فرصتی خاص و پرفیض برای طلاب علوم دینی است تا عهد و پیمان خود با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) را مستحکمتر و با سید و سالار شهیدان کربلا تجدید میثاق کنند.ماه محرّم ماه رشد و اعتلای جامعه اسلامی است و درسهای عاشورا ازجمله دروسی است که تفقه و فهم بصیرانه آن، مسیر حرکت در صراط مستقیم و تحقق اسلام ناب محمدی (ص) را رهنمون میکند.«إنّ الحسین مصباح الهدى و سفینة النجاة»جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در برهههای حساس حیات نظام اسلامی، هویت مستحکم و تأثیرگذار دینی، علمی و سیاسی خود را حفظ کرده و در ارتباط مستمر با مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم، علمای اعلام، طلاب و فضلای نخبه حوزه است وظیفه خود میداند در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه توجه طلاب گرامی و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد:۱- پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت هدایتهای داهیانه امام عزیز (ره) و تاکیدات رهبری معظم انقلاب، حوزههای علمیه در همه عرصههای علمی، معرفتی، سیاسی، اجتماعی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی تبلیغی با رشد کمی و کیفی مواجه شده است.
حوزه ها، در شهرها و استانهای مختلف منشاء اثر شدهاند و در بُعد بین المللی نیز خدمات گستردهای از حوزههای علمیه در ترویج معارف دینی صادر شده است.
افزایش اقبال دنیای اسلام و دیگر جوامع به معارف و موضوعات دینی نشان میدهد، طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزههای علمیه باید با شناخت دقیق این واقعیت، برای حرکت در مسیر علم و نهضت علمی به مجاهدت و قیام لله بپردازند و در خط مقدم تأمین نیازهای فکری جامعه حرکت نموده و پاسخگو باشند.۲- وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و در عین حال صیانت از انقلابی ماندن حوزه و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزشهای اسلامی است.
در این راستا شناخت نیازها در عرصههای مختلف، زمینه هرچه دینیتر شدن برنامهها و رویکردها در نظام اسلامی را فراهم خواهد کرد و اینیک وظیفه اختصاصی و فنی حوزههای علمیه است؛ لذا مدیران حوزه در تلاشند با سیاستگذاری و جهتدهی بهنظام اداره حوزههای علمیه، گنجینه عظیم حوزه را همواره در سطح شایستهای از بهرهدهی برای اسلام و مسلمین حفظ نمایند.۳- مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم پشتوانههای علمی و معنوی ارزشمند حوزهها هستند و میراث گرانبهایی از روشها، تجربهها و اندوختههای علمی دارند که توجه به رهنمودها و توصیههای این بزرگان و تلاش مجدّانه و مجتهدانه فضلای جوان و روشنفکر برای کسب فیوض بیشتر از ایشان، همت بلند و دل گرم و پرامید طلاب عزیز را پویاتر خواهد کرد.
باید با جدیت در علم آموزی و تحصیل و کاستن از تعطیلات دروس، سیره علمای سلف در پرچمداری تولید علم، توحید و عدالت دنبال شود و حوزههای علمیه لحظهای از قیام و حرکت باز نایستند.۴- قداست روحانیت در تلبس به لباس تقوا، پارسایی و قناعت همراه با عزت نفس و اخلاص است.
خروج از زیطلبگی و قدرت طلبی شأن و منش طلبگی را دچار آسیب میکند.
حوزههای علمیه در خود بزرگانی داشته و دارد که معلمین بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنویاند و خوشبختانه امروز نیز روحانیت اهل معنا، اهل طهارت روح و معنویت با دلی نورانی و مصفا، راهنمای اندیشه و عمل مردم است.۵- از شروط اساسی برای تحقق حوزه انقلابی، نظم و انضباط و پرهیز از آلودگی در هرجومرج و آشفتگی در سلیقههای مختلف و متضاد است.
باید علمآموزی را در بستری از تحولخواهی سالم دنبال کرد و از خودسری و حرکتهای غیرعلمی و غیرمنطقی کهترمیم و اصلاح ساختارها را مخدوش میکند اجتناب نمود.
اگر چه با هماهنگی و همفکری با مجموعههای مدیریتی میتوان از تضعیف حوزه جلوگیری کرد و راه رشد و پویایی حوزهها در سطح مطلوب را هموار کرد.