خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 13 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

به روز رسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک با آمارهای قدیمی

مهر | اجتماعی و حوادث | شنبه، 23 شهریور 1398 - 09:13
یک کارشناس حوزه ترافیک، گفت: داده‌های مورد استفاده دربه روز رسانی اجرای مدل حمل و نقل، مربوط به سال ۹۳ است که در دقت پیش‌بینی سفر در مدل نهایی، تاثیر منفی به سزایی دارد.
تهران،جامع،نقل،مطالعات،حمل،طرح،شهري،معاونت،شهرداري،مدل،ترافي ...

محمد علی کرونی، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشار به ناکارآمدی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در حوزه مطالعات و اجرا گفت: در غالب شهرهای جهان به منظور تعیین راهبردهای کلان توسعه شهری، تهیه و ارائه طرح‌های جامع حمل و نقل در اولویت سیاست گذاری بلند مدت و کوتاه مدت قرار دارد.
وی ادامه داد : اولین بار برنامه جامع حمل و نقل تهران توسط یک شرکت فرانسوی و با افق بیست ساله در سال ۱۳۵۰ کلید خورد که نتایج آن در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل شهری همچون طراحی شبکه‌خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، شبکه خطوط مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره ارائه شد.
پس از انقلاب، نخستین طرح جامع تهران در سال ۱۳۷۳ ارائه و مقرر شد در دوره‌های ده ساله بر مبنای آمارگیری‌های گسترده مبدا-مقصد سفرهای شهروندان تهرانی به روز رسانی شد.
کرونی افزود: آخرین بار در سال ۱۳۹۳ با تکرار فرآیندهای آمارگیری و اصلاح و بهبود برخی روش‌ها، آمارهای گسترده مبدا-مقصد گردآوری شد.
اما متاسفانه استفاده از داده‌ها و اطلاعات برداشت شده، به دلیل تغییرات مدیریتی و ساختاری در همان مرحله متوقف ماند و منجر به، به‌روزرسانی جامع مدل برآورد تقاضای سفر شهری تهران نشد.
وی با بیان این که پس از آغاز به کار دوره جدید مدیریت شهری در شهرداری تهران، تکمیل فرآیند به‌روزرسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران بر مبنای آمارگیری گسترده سال ۱۳۹۳، توسط معاونت مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیگیری شد گفت: این روند پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با پژوهشکده حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی شریف، نهایتاً با عقد قرارداد با موسسه عالی آموزش و پژوهش ادامه یافت.
به گفته کرونی، با وجود اینکه پرداخت مدل حمل‌ونقل تهران به عنوان بخش مرکزی و پیش‌نیاز طرح جامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همچنین زمان در نظر گرفته شده از سوی شورای شهر برای ارائه نتایج طرح جامع حمل و نقل تهران ابتدای سال ۹۹ است، متاسفانه ناکارآمدی مدیریتی و عدم هماهنگی در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در پیگیری و هدایت فرآیند مطالعات طرح جامع مشهود است و با وجود گذشت بیش از یکسال از آغاز مطالعات، نتایج به روزرسانی اجزای مدل حمل و نقل مشخص نشده است.
همچنین داده‌های مورد استفاده، مربوط به سال ۱۳۹۳ بوده و با توجه به وجود تغییرات سریع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تکنولوژیک، آمار مرتبا در حال تغییر بوده و این امر در دقت پیش‌بینی سفر در مدل نهایی، تاثیر به سزایی خواهد داشت.
این در حالیست که در بسیاری از مطالعات حمل‌ونقل شهری کلان شهرهای پیشرفته دنیا، از آمار مبدا-مقصد داده‌های تلفن همراه استفاده می‌شود.
البته ضعف معاونت حمل و نقل منحصر به حوزه مطالعات نبوده و در حوزه اجرا منجمله مترو، تاکسیرانی و ...نیز کاستی ها روز به روز مشهودتر می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با تغییر رویکرد در زمینه هدایت مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران در معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شاهد نتایج دقیق، تخصصی و قابل اتکا برای مهمترین طرح جامع در حوزه ترافیک شهری تهران باشیم.