خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 09 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پایان فاز مطالعاتی تدوین «توافقنامه‌ سطح خدمات ارتباطی» تا دی ماه

مهر | دانش و فناوری | یکشنبه، 17 شهریور 1398 - 12:40
پروژه مطالعاتی بررسی و تدوین ضوابط و چارچوب‌ توافقنامه‌های سطح خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات (SLA ) که در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام می شود، تا دی ماه پایان می یابد.
پروژه،سطح،ارتباطات،كشور،ICT،مقررات،تنظيم،كيفيت،رگولاتوري،ايا ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، فتانه ایازی مجری این پروژه با بیان اینکه توافقنامه‌ سطح خدمات (SLA) به افزایش کیفیت سرویس‌های اپراتورها کمک می‌کند، گفت: این پروژه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با هدف شفاف سازی و افزایش کیفیت خدمات سرویس‏های ارتباطاتی ثابت و سیار تعریف شده است.
وی اظهار داشت: در این پروژه ابتدا خدمات ارائه شده در قالب پروانه‌های ارتباطی ثابت و سیار، شناسایی شده و سپس با توجه به نتایج مطالعات تطبیقی، استانداردها، توصیه نامه ‏ها و نظرات خبرگان و در نظر گرفتن نحوه ارائه هر خدمت در کشور، نحوه و میزان ورود رگولاتوری در بحث توافق‏نامه‏ های سطح خدمات منعقد شده با کاربران نهایی و یا بین اپراتوری کشور استخراج می­ شود.
در انتها نیز پیش ‏نویس مصوبات مربوطه جهت تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آماده خواهد شد.
ایازی هدف ورود رگولاتوری به این موضوع را شفاف­سازی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از طریق ایجاد چارچوب‏ های لازم برای قراردادهای بین اپراتوری و در صورت لزوم، تعیین سطوح مختلف کیفیت برخی از خدمات عنوان کرد و گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سفارش این پروژه به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، قصد دارد که چگونگی تأمین منافع و نیازهای مشتریان حقوقی و حقیقی را در قراردادهای سطح خدمات مشخص کرده و با تصویب ضوابط و چارچوب‌های موردنیاز، روند آن را بهبود بخشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد خدمات ICT که در چارچوب مجوز فعالیت اپراتورهای ثابت و سیار در کشور به آن اشاره شده است، همزمان با بررسی رویکرد رگولاتورهای منتخب دنیا و همچنین اپراتورهای برتر بین ‏المللی در خصوص توافق‏نامه‏ های سطح خدمات، از نظرات اپراتورهای داخلی مرتبط با حوزه پروژه و همچنین خبرگان صنعت ICT کشور استفاده کرده ‏ایم تا به جمع‏ بندی نهایی در خصوص میزان و نحوه ورود رگولاتور ICT کشور به مباحث مربوط به توافق‏نامه ‏های سطح خدمات (SLA ) با مشترکین نهایی و یا بین اپراتوری برسیم.
به گفته ایازی، در مرحله بعد با بررسی استانداردهای مرتبط و تجربیات جهانی، تعیین شاخص ‏های فنی و پشتیبانی مناسب و در صورت لزوم، تعیین حدود آستانه آنها جهت درج در توافق­نامه­ های سطح خدمات انجام می‏ شود.
در توافق‏نامه‏ های سطح خدمات، مباحث تعرفه و جبران خسارت نیز مطرح می‏ شود.
پژوهشگر گروه مدیریت یکپارچه شبکه مرکز تحقیقات مخابرات ایران اضافه کرد: هم اکنون فاز آخر این پروژه در حال انجام بوده که با توجه به موافقت سازمان رگولاتوری با الحاقیه زمانی، فعالیت­ های این پروژه تا اواخر دی­ ماه سال جاری از سوی پژوهشگاه ICT به پایان خواهد رسید و سپس پیش‌نویس و یا پیش‏‌نویس‏‌های تدوین شده، به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال خواهد شد.