آیا مسابقه تسلیحاتی جدیدی بین روسیه و آمریکا آغاز میشود؟
به عقیده کارشناسان، اظهارات شنیده شده در واشنگتن و مسکو درباره پیمان موشکهای برد کوتاه و متوسط، خطر آغاز یک مسابقه تسلیحاتی، بخصوص در اروپا و بازگشت به دوران جنگ سرد را به همراه دارد که به ثبات راهبردی جهان آسیب جدی وارد خواهد کرد.

به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا و سپس روسیه توقف اجرای تعهدات خویش در چارچوب پیمان مربوط به نابودی موشکهای برد کوتاه و متوسط و امکان تولید تسلیحات نظامی جدید را اعلام کردند.
اقدامات صورت گرفته از سوی دو کشور صرفا شامل پیمان موشکی نشده، بلکه به روی کل سیستم کنترل تسلیحات که بعد از پایان جنگ سرد بوجود آمده بود، تاثیر منفی خواهد گذاشت.
مسئله کنترل تسلیحات به دلیل فرسودگی آن و روی کار آمدن دولتی در ایالات متحده که آن را مفید نمیداند، در حال از بین رفتن است.
مسابقه تسلیحاتی جدید در اروپا تنها در صورتی قابل اجتناب است که کشورهای اروپایی با استقرار موشکهای هستهای آمریکا در خاکشان مخالفت کنند.
ضمن اینکه کنگره آمریکا نیز تمایلی برای تأمین مالی چنین طرحهایی را ندارد.
روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، با عنوان این مسئله و تشریح مباحثات صورت گرفته در نشست ویژه رئیس جمهوری، وزیر خارجه و دفاع روسیه در روز شنبه، یادآور شد، مقامات واشنگتن در اول فوریه (12بهمن ماه) خروج آمریکا از پیمان نابودی موشکهای برد کوتاه و متوسط را اعلام کرد.
"مایک پامپئو" وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که رژیم کنترل تسلیحات باید واقع بینانه باشد.
وی آمادگی واشنگتن برای مذاکرات جدید با حضور همه کشورهای علاقه مند به این مسئله را اعلام کرد.
بعد از آن "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا هم گفت که مایل است تا توافقنامه جدیدی در این زمینه امضاء کند که پاسخگوی نیازهای آمریکا و متحدانش باشد.
به عقیده "فئودور لوکیانوف" رئیس شورای سیاست دفاعی و خارجی روسیه، این درخواستها منطقی نیستند، برای اینکه در جهان واقعیات جدیدی حاکم شده است.
البته لازم است بر سر میز مذاکره نشست و رژیم کنترل تسلیحاتی که مورد رضایت همه طرفین باشد را بررسی کرد.
ولی در جهان کنونی چنین مذاکراتی انجام نمی شود و طرف آمریکایی تلاش میکند دیدگاه خود را به دیگران تحمیل کند.
در همین راستا در حال حاضر روابط آمریکا با روسیه تیره است و چین نیز به طور کلی از بررسی این مسئله خودداری میکند و مخالف پیمان موشکی چندجانبه است.
این کارشناس دلیل وضعیت کنونی را اینگونه ارزیابی کرده که نظم جهانی حاکم بر دهه 60الی 80دیگر تغییر یافته است.
از توافقات کلیدی دوران جنگ سرد تنها توافقنامه مربوط به تولید سلاحهای شیمیایی و میکروبی در معرض خطر قرار ندارد.
ضمن اینکه اجرای آن بعد از "قضیه مسمومیت اسکریپال" و حملات شیمیایی در سوریه که غرب دمشق، مسکو و تهران را در آنها مقصر معرفی میکند، مورد سئوال قرار گرفته است.
اتحادیه اروپا نیز مخالف درگیر شدن در مسابقه تسلیحاتی جدید است
به نوشته کامرسانت، پس از امضای پیمان نابود سازی موشکهای برد کوتاه متوسط در سال 1987اتحاد جماهیر شوروی 1846موشک و طرف آمریکایی 846موشک خود را اکثر آنها در خاک اروپا مستقر شده بودند را از بین بردند.
مسئله اینجاست که آیا اکنون مسابقه تسلیحاتی جدیدی در اروپا آغاز خواهد شد؟
کشورهای اروپایی ازهم اکنون اظهارات مختلفی درباره وضعیت به وجود آمده درباره پیمان موشکی ارائه کردهاند و مایل نیستند که به وضعیت جنگ سرد بازنگردند.
"هایکوماس" وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «اگر نتوانیم پیمان نابودی موشکها را نجات دهیم، ولی قطعا باید بتوانیم مانع از آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید شویم.»
"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده که برای کشورهای اروپایی بسیار مهم است که پیمان موشکهای برد متوسط و متوسط حفظ شده و به طور کامل رعایت شود، چرا که این مسئله برای تامین منافع امنیتی اروپا لازم است.
تنها کشوری که آمادگی خود برای استقرار موشکهای آمریکایی را اعلام کرده، لهستان است.
این روزنامه در آخر یادآور شد که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا نیز در حال حاضر توسط دموکراتها کنترل می شود و نه تنها قصد ندارد هزینه تولیدات تسلیحات نظامی جدید مورد نظر دولت ترامپ را بپردازد، بلکه مایل است طرحهای قدیمی در این زمینه را نیز کاهش دهد.
در قانون بودجه ارائه شده از سوی کنگره آمریکا یادآوری شده که رئیس جمهوری برای مدرنیزه سازی زرادخانههای هستهای طی ده سال آینده درخواست 494میلیارد دلار کرده که در 30سال آینده 1.2تریلیون دلار خواهد شد.
این بودجه باید به شدت کاهش یابد و آمریکا نمیتواند به خود اجازه دهد که چنین هزینهای را بپردازد.
آمریکا سعی دارد ثبات راهبردی جهانی را صرفا به نفع خود تغییر دهد
کارشناسان در گفتوگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» یادآور شدهاند که در حال حاضر واشنگتن مایل است تا نظریه توازن نیروها و بازدارندگی، به نحوی که منافع بیشتری برای آمریکا داشته باشد مورد تجدید نظر قرار بگیرد و به همین دلیل هم آنها قصد دارند از اجرای تعهدات خویش در قبال پیمان نابودی موشکهای برد کوتاه و متوسط خودداری کنند.
البته نباید انتظار تجدیدنظر در این توافقنامه را داشت.
"ماکسیم سوچکوف" کارشناس شورای امور بین الملل روسیه و مدیر دفتر نشریه «المانیتور» در مسکو معتقد است، تصمیم دونالد ترامپ درباره پیمان موشکی، در حقیقت در راستای همان شعار معروف «آمریکا قبل از همه» است و دقیقا در این جهت گیری حرکت میکند که نظریه توازن نیروها و بازدارندگی با شروط جدیدی که بیشتر به نفع آمریکا باشد تغییر کند و از سوی دیگر، آزادی عمل بیشتری به دولت آمریکا برای تقویت توان نظامی و سیاسی این کشور در جهان بدهد.
این کارشناس معتقد نیست که امضای دوباره توافقنامه و تغییر شروط آن ممکن باشد.
همانطور که پیش از این اعلام شده، دولت آمریکا قصد دارد نقش آفرینان جدیدی را نیز وارد این ماجرا کند که مسلما در وهله نخست صحبت بر سر چین است.
سوچکوف گفت: «صحبت درباره امکان امضای سند جدیدی در این باره بسیار بعید است.
من فکر نمیکنم که روسیه انگیزهای برای متمایل کردن چین برای انجام تعهداتی بر اساس شروط طرف آمریکایی را داشته باشد.
هرچند مسئله ضرورت جذب چین به توافقات در این زمینه، واقعبینانه است.»
روزنامه «آر.ب.کا» روسیه در تحلیلی با یادآوری اینکه پیمان مربوط به نابودی موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط، دقیقا 30سال قبل و در سال 1987در واشنگتن توسط میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی و "رونالد ریگان" رئیس جمهوری آمریکا به امضاء رسید، چند سناریوی احتمالی توسعه اوضاع پیرامون این مسئله را بررسی کرده است.
سناریوی اول: حفظ پیمان موشکی که احتمال آن بسیار ضعیف است
به عقیده کارشناسان، از لحاظ تئوری آمریکا و روسیه هنوز 6ماه فرصت دارند تا درباره سرنوشت این توافقنامه دوجانبه به سازش برسند، البته در شرایط کنونی ادامه حیات پیمان موشکی بعید به نظر می رسد.
"آندری کارتونوف" مدیرکل شورای روابط بین الملل روسیه به این روزنامه گفته، واشنگتن از وضعیت کنونی پیمان موشکهای برد کوتاه و متوسط رضایت ندارد و ولادیمیر پوتین هم به طور واضح فهمانده است که قصد ندارد هیچ امتیاز مضاعفی به طرف آمریکایی بدهد.
"فئودور لوکیانوف" رئیس شورای سیاست دفاعی و خارجی روسیه نیز با این دیدگاه هم عقیده است و یادآور شده که ضرب الاجل تعیین شده از سوی واشنگتن و پاسخ منفی مسکو به آن، تقریبا به طور کامل مشخص کرده که سرنوشت پیمان موشکی را دیگر باید حل شده دانست.
به عقیده وی، مذاکرات پیرامون پیمان موشکی از دو جنبه دشوارتر از گذشته شده است: نخست، سطح اعتماد و درک متقابل بین مقامات سیاسی و نظامی روسیه و آمریکا حتی در مقایسه با دوران جنگ سرد به شدت کاهش یافته و دوم اینکه، پیش زمینههای جهانی تغییرات قابل توجهی یافته، هرچند روسیه و آمریکا همچنان دو قدرت اصلی هستهای بشمار رفته و سلاحهای اتمی آنها بیش از مجموع سایر کشورهاست.
سناریوی دوم: گسترش شرکت کنندگان در پیمان موشکی جدید
به نوشته این روزنامه، اگر پیمان موشکهای برد کوتاه و متوسط در شکل کنونی آن حفظ نشود، امکان گزینه دیگری وجود دارد و آن تجدید نظر در این توافقنامه و به احتمال زیاد گسترش آن است.
این مسئلهای است که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا نیز روز جمعه از آن صحبت کرده و تمایل خود برای انعقاد پیمان موشکی جدید را اعلام کرد.
البته کارشناسان و سیاستمداران در مسکو و واشنگتن نیز پیش از این پیشنهاد گسترش این توافقنامه را مطرح کرده بودند.
ولادیمیر پوتین در سال 2007از ابتکارعمل جهانی شدن تعهدات درباره نابودی موشکهای برد کوتاه و متوسط سخن گفت.
چنین پیشنهادی دقیقا در دیدار وزرای خارجه و دفاع روسیه و آمریکا مطرح گردید و این نظریه از سوی طرف آمریکایی نیز مورد حمایت قرار گرفته بود.
به دنبال آن مقامات مسکو بارها امکان گسترش مفاد پیمان موشکی با افزایش کشورهای متعهد به آن را در نشست های بین المللی مطرح کردند، ولی این ابتکارعمل مورد توجه زیادی قرار نگرفت.
در سال 2011جان بولتون که اکنون مشاور رئیسجمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی است، مسئله تجدیدنظر در پیمان موشکهای برد کوتاه و متوسط را مطرح کرد.
به عقیده وی، کشورهای چین و ایران نیز باید در چارچوب این توافقات قرار داشته باشند.
به گفته برخی منابع خبری، در ماه دسامبر سال گذشته مسکو تلاش کرد تا چین را نیز به مذاکره درباره پیمان موشکی وارد کند.
امکان این مسئله در مذاکرات غیرعلنی مسکو و واشنگتن مطرح گردید ولی مقامات پکن برای پیوستن به این مذاکرات تردید نشان دادند.
کارتونوف معتقد است، هم روسیه و هم آمریکا علاقه مند هستند که مسئله کنترل تسلیحات هستهای جهانی شود.
البته گسترش پیمان موشکهای برد کوتاه و متوسط در شکل کنونی آن بعید است و چین با آن موافقت نخواهد کرد.
به گفته وی، جایگزین آن میتواند پیشنهاد محدود شدن تولید موشکهای برد کوتاه و متوسط در شکل وسیع آن و نه صرفا موشکهای استقرار زمینی باشد.
سناریوی سوم: روی آوردن روسیه و آمریکا به تولید تسلیحات نظامی جدید
در ملاقات پوتین با وزرای خارجه و دفاع روسیه در کرملین، پیشنهاد پاسخگویی به اقدام آمریکا مطرح شد و آن ساخت موشکهای کروز دریایی «کالیبر» استقرار زمینی وهمچنین تولید موشکهای جدید مافوق صوت دارای برد متوسط بود.
ضمن اینکه پوتین تاکید کرد که روسیه نباید به مسابقه تسلیحاتی کشیده شود.
آندری فورولوف" سردبیر مجله «صادرات تسلیحات» روسیه معتقد است، تولید نمونههای زمینی موشکهای کالیبر برای روسیه مشکلی ندارد.
ساخت موشکهای مافوق صوت استقرار زمینی نیز از قبل صورت گرفته و تنها برد آنها باید تغییر کند.
صحبت بر سر تسلیحات جدید مدرنی است که میتواند نگرانیهای زیادی را به وجود آورد.
این کارشناس یادآور شد، اگر تولید این تسلیحات نظامی آغاز شود، تولید آنها هزینه زیادی خواهد داشت، ضمن اینکه طرف آمریکایی نیز شروع به تولید موشکهای بالستیک جدید خواهد کرد و این مسئله خطر تکرار وضعیت اواسط قرن گذشته و جنگ سرد بین دو کشور را به وجود می آورد.
به گفته وی، البته مسابقه تسلیحاتی به نوعی بین دو کشور از قبل آغاز شده، ولی عامل چین نیز در وضعیت کنونی تاثیر گذار است.
آمریکا باید در آن واحد هم به روسیه، هم به چین و هم به ایران نگاه داشته باشد.
به همین دلیل هم از قبل در بودجه نظامی آمریکا 58میلیون دلار برای کار به روی برنامههای ساخت موشکهای برد متوسط استقرار زمینی در نظر گرفته شده است.
روسیه نیز از قبل خود را برای خروج احتمالی آمریکا از توان موشکی آماده کرده، البته تلاش کرده تا وارد مسابقه تسلیحاتی نشود.
برای این منظور، هزینههای نظامی روسیه طی سال های اخیر در سطح 50میلیارد دلار حفظ شده، در حالیکه بودجه نظامی آمریکا برای سال 2019، 716میلیارد دلار است که 14برابر بیشتر از آن است.
انتهای پیام/