خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 19 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افتتاحیه‌های دانشگاه‌ها در مسیر توسعه است؟

ایسنا | استان‌ها | سه شنبه، 12 شهریور 1398 - 11:29
رشد و توسعه هر جامعه‌ای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکانپذیر نخواهد بود و یقیناً دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه نقش اساسی و کلیدی ایفا می‌کنند.
دانشگاه،توسعه،افتتاح،كيفي،عمراني،آموزش،شهركرد،فراهم،فيزيكي،ر ...

رشد و توسعه هر جامعه‌ای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکانپذیر نخواهد بود و یقیناً دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه نقش اساسی و کلیدی ایفا می‌کنند.
دانشگاه‌ها باید توسعه کیفی را مبنای فعالیت‌های خود قرار دهند و با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک تولید علم و تبدیل ایده به پدیده بشتابند.
اما گاه مطالبی در خصوص گرفتار شدن آموزش عالی در سیلاب افتتاح پژوه‌های عمرانی شده مطرح می‌شود که به تحلیل این امر پرداختیم.
بیت‌الله محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در همین خصوص اظهار کرد: اساسا یک تضاد و تناقض جدی بین آنچه دانشگاه در حوزه‌های عمومی صورت می‌دهد و آنچه در قالب قوانین و مقررات به عنوان نهاد مستقل هیأت امنایی برای آن پیش‌بینی و اجرا شده است وجود دارد.
وی افزود: از یک طرف نهاد دانشگاه مطابق ماده1 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به دلیل ماهیت عملکردی آموزشی و پژوهشی باید به شکل هیأت امنایی و مستقل از سایر دستگاه‌های اجرایی مدیریت شود، اما از طرف دیگر وقتی موضوع ارتباط با جامعه و ورود به حوزه‌های عمومی مطرح می‌شود همانند سایر دستگاه‌های اجرایی در وادی سیاست‌زدگی قدم می‌گذارد که عملکرد آموزش عالی در مناسبت‌های مختلف مصداق عینی این تضاد است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه و نهاد آموزش عالی مطابق وظیفه ذاتی خود مسئولیت بسترسازی توسعه جامعه را بر عهده دارد، تصریح کرد: این در حالی است که افتتاح پژوه‌های عمرانی و کالبدی در بهترین حالت خود، تنها نشان از رشد فیزیکی دانشگاه است و تبلیغات هیجان‌زده و گسترده همراه با هزینه‌های گزاف و استفاده‌های سیاسی در راه افتتاح چنین پروژه‌هایی دور از شأن و رسالت واقعی دانشگاه است.
وی ادامه داد: رشد فیزیکی و بزرگ شدن کالبدها همانند آنچه در مکانسیم رشد جانداران نیز وجود دارد امری طبیعی است که با فراهم کردن زیرساخت‌های مالی و فنی در هر جایی امکان‌پذیر است.
محمودی تاکید کرد: توسعه فکری و تحول کارکردی که وظیفه نهادی دانشگاه است موضوعی نیست که با افتتاح چند بلوار و میدان و سالن کنفرانس و ...
شکل گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه در مسیر توسعه و تحول فکری جامعه قدم بردارد، بهره‌گیری پروژه‌های افتتاح شده به طور طبیعی صورت خواهد گرفت اما وقتی افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در محوریت عملکرد سالانه نهاد آموزش عالی قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که دانشگاه از رسالت‌های اصلی خود فاصله گرفته است.
سعید کریمی رییس دانشگاه شهرکرد در خصوص اینکه تا چه میزان توسعه کیفی در دانشگاه‌ بر توسعه کمی مقدم شمرده می‌شود، اظهار کرد: توسعه کیفی لازمه پیشرفت در هر دانشگاهی است که برای کیفی‌سازی باید شرایط و زیرساخت‌ها فراهم شود.
وی تاکید کرد: اگر توسعه کمی محقق نشود، شاید نتوان به کیفی‌سازی مطلوب در حوزه‌‎های مختلف دست یافت.
کریمی با بیان اینکه کیفی‌نگری مهم‌ترین بعد و سیاست دانشگاه شهرکرد است، تصریح کرد: در راستای کیفی‌سازی، باید زیرساخت‌های دانشگاه حفظ و تقویت شوند.
رییس دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نیز در کنار سایر دستگاه‌ها دارای فعالیت‌های عمرانی هستند که در مناسبت‌ها و ایام مختلف افتتاح می‌شوند، خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌ها حفظ و تقویت شوند.
وی تاکید کرد: افتتاح پروژه‌های عمرانی جزء برنامه‌های اصلی دانشگاه نبوده ولی در راستای زیباسازی شهری، بهبود و تقویت زیرساخت‌ها در جای خودش لازم است که همراه با برگزاری جشن چهل سالگی دانشگاه، به مناسبت هفته دولت چند پروژه پژوهشی، زیرساختی و....
نیز در دانشگاه افتتاح شد.
علیرضا آبرود رییس دانشگاه‌ پیام نور استان نیز با بیان اینکه افتتاحیه‌های فیزیکی و پروژه‌های عمرانی جز لاینفک توسعه کیفی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: برای توسعه کیفی باید بستر توسعه کمی فراهم شود و سپس تمرکز اصلی بر توسعه کیفی قرار گیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال افتتاح خوابگاه‌های دانشجویی بخش مهمی از توسعه و آرامش دانشگاه را فراهم کرده و تاثیر مستقیمی بر توسعه کیفی دارد.
آبرود در ادامه با بیان اینکه در سطح کشور از نظر کمی توسعه عدالت آموزشی توسط دانشگاه‌ها انجام شده است، تاکید کرد: به طور کلی نگاه کمی مشکل دانشگاه‌ها را مرتفع نمی‌کند و نگاه مسئولان در سطح کلان باید به سمت ارتقای کیفیت باشد.
رییس دانشگاه‌ پیام نور استان تصریح کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت، کارآفرینی، عمل‌گرایی و تخصصی بودن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای را مهم‌ترین شاخصه‌های کیفی کردن دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: توسعه کمی بستر را برای توسعه کیفی فراهم می‌کند اما نباید تمرکز اصلی دانشگاه‌ها بر افتتاح پروژه‌های عمرانی و فیزیکی باشد.
گزارش از: ساناز صیدی سامانی خبرنگار ایسنا