خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 15 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جایگاه ضعیف پژوهش در نظام تعلیم و تربیت/ تحول بدون تغییر ساختاری اتفاق نمی‌افتد

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | سه شنبه، 12 شهریور 1398 - 11:17
ذوعلم گفت: گاهی شعار می‌دهیم که نظام تعلیم و تربیت مهم است در حالی که تغییر و تحول بدون تغییرات ساختاری اتفاق نمی‌افتد.
پژوهش،آموزشي،نظام،رئيس،برنامه،سازمان،تعليم،تحول،تربيت،هويت

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد؛
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جلسه گردهمایی معاونان پژوهشی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش اهمیت بسیاری در نظام تعلیم و تربیت دارد، بارها از آموزش محوری و حافظه مداری انتقاد شد؛ در نهایت در تحول بنیادین این موضوعات مورد توجه قرار گرفت و مبانی نظری تحول بنیادین مشخص شد.
او ادامه داد: در اجرای سند تحول تلقی هایی شکل گرفت که برخی از آنها نادرست است، از جمله آنکه شش زیر نظام داریم و تصور بر این بود که هر کدام جدا از هم دنبال شود اما در واقع این ۶ زیر نظام در یک مجموعه است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه این ۶ زیر نظام جدایی ناپذیر هستند، گفت: فعالان این عرصه نسبت به اجرا علاقه مند هستند اما تا زمانی که این بستر را آماده نکنیم؛ نتیجه‌ای ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: در نهایت همین که سبک زندگی، کار و فناوری جزو برنامه درسی آمده است و مهارت و عمل در کنار مفاهیم نظری شکل گرفت، ارزشمند بود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: تفکیک و تمایز حوزه تعلیم و یادگیری به عنوان مجموعه علمی و تخصصی که به برنامه‌ریزی درسی و تعریف شاخص‌های آموزشی می پردازد، باید انجام شود؛ همچنین باید زمینه را برای ارتقای بخش پژوهش استان‌ها گسترش دهیم.
او بیان کرد: تاکنون تعریف ما از تربیت همان تعاریف همیشگی از قبیل شکوفایی استعدادهاست اما این موضوع باید زمینه ساز کار تعاملی باشد و این تعاریف به ادبیات دانشگاهی و حوزوی وارد شود.
هویت قابل تکوین است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه هویت قابل تکوین است، گفت: تعالی هویت و مولفه های ‌های آن موارد مطلوبی است که باید در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه باشد.
او تاکید کرد: گاهی شعار می‌دهیم که نظام تعلیم و تربیت مهم است در حالی که تغییر و تحول بدون تغییرات ساختاری اتفاق نمی‌افتد.
در حال تکمیل...