خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 01 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حاجی میرزایی: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت

فارس | سیاسی | سه شنبه، 12 شهریور 1398 - 11:15
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.
آموزش،پرورش،آينده،وزير،ميرزايي،حاجي،مهارت،پيشنهادي،زندگي،اسل ...

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت: از همه همکاران عزیز فرهنگی در سراسر ایران اسلامی که دارند خود را برای برگزاری یک مهر باشکوه و آغاز سال تحصیلی آماده می کنند سلام عرض می کنم و به همه آنها خداقوت می گویم.
وی ادامه داد: ما به آینده نمی رویم ما آینده را می‌سازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.
ما منابع زیر‌زمینی فراوان و تجهیزات گران قیمت، فناوری های نو و سرمایه های اقتصادی داریم که همه این ها بسیار مهم هستند اما انسان ها مهم تر هستند.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: این انسانها هستند که آینده را می سازند همان کسانی که امروز روی نیمکت مدارس ما دانش آموز هستند.
امروزه این باور وجود دارد که بنیادی‌ترین، پایدارترین، موثر‌ترین و حتی ارزان ترین راه برای بهبود جوامع برای ایجاد رفاه در زندگی مردم و دستیابی به هدف های جامعه مسیر آموزش و پرورش است.
وزیر پیشهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر ما منابع زمینی فراوانی داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ای ندارد.
برنامه‌ریز تمدن نوین اسلامی آدم‌ها هستند معلمان هستند و دانش آموزانی هستند که آینده ایران را می سازند.
هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست یک سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است.
وی بیان داشت: هرچند این سرمایه‌گذاری کم بازده و طولانی‌تر است اما دیرپا‌تر، اسیر‌تر و قابل اعتنا تر اس.
خوشبختانه انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و اکنون گام دوم را آغاز کرده است؛ گامی در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر و گامی در جهت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه است.
حاجی میرزایی تاکید کرد: تحقق مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم و مجموعه سیاست ها و قانون برنامه، مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت خواهد بود.
خوشبختانه آموزش و پرورش از یک سند خوب برخوردار است این سند میثاق ملی ما برای ساختن یک انسان مستقل و شرافتمند است.
وی ادامه داد: این سند میثاق ما برای ساختن آموزش و پرورش ای است که به درد مردم و رنج های مردم اعتنا می کند و برای توسعه کشور ارمغانی در پیش دارد.
حاجی میرزایی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دوستان عزیز ما در تمام این دهه‌ها که در آموزش و پرورش فعالیت شده است چه کرده ایم؟
چه انسان هایی را تربیت کرده ایم ؟
ساحت‌هایی را متعرض شده ایم.
آیا تمام فرزندان ما در تمام ساحت‌های اعتقادی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و علمی و فناوری هنری زیبا شناختی و زیستی که همه این ها ساحت های متنوع زندگی انسانی است بهره ای از این ها برده اند؟
وی تصریح کرد: آیا آموزش و پرورش ما شهروندان ای مستقل و مسئولیت پذیر تربیت می کند؟
پاسخ روشن است؛ اما متاسفانه علی رغم اینکه توانستیم آموزش و پرورش را گسترش دهیم اما آنطور که شایسته فرزندان این مرز و بوم است آنچنان که فرزند شایسته فرهنگ غنی ما زمینه لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکرده‌ایم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های خود برای این وزارت‌خانه بیان داشت: آموزش حافظه محور فربه شده و آموزش و پرورش مهارتی نحیف شده است.
آموزش‌های حافظه محور انواع مهارت ها از جمله مهارت های زندگی مستقل، مهارت یادگیری، مهارت حل مسئله و مهارت‌های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است.
حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه های درسی ما و بسته های یادگیری ما جامعیت لازم را ندارد.
کتب درسی ما باید در جهت دستیابی به اهداف غنی‌تر نظام تربیت و آموزش بازنگری و تولید شود.
روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش آموزان باشد.
تشویش و اضطراب جای هیجان و شوق یادگیری را در دل و ذهن فرزندان ما رخنه کرده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اضطراب در مدرسه علاقه مندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می دهد درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسمومی رشد و نمو می کند ما نیازمند محیطی هستیم آرام برای معلم و دانش آموز در مدرسه.
وی اضافه کرد: افزایش شادی و نشاط در مدارس و آموزش مهارت‌های زندگی از برنامه‌های فوری و جدی من خواهد بود.
فعالیت های پرورشی و تربیتی برای تحکیم باورهای دینی و استمرار ارزش‌های دینی و اخلاقی تشویق و ترغیب و نهادینه سازی عمل به احکام و مناسک عبادی به خصوص مبادرت در امر نماز و نیایش در صدر برنامه‌ها خواهد بود و از ظرفیت کانون پرورش فکری برای کمک به این مدارس در این زمینه استفاده جدی خواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد اهمیت نظام مهارتی گفت: من ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای کشور را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در تعامل با آموزش و پرورش برای توسعه مهارت‌ها که هدف‌گذاری شده است فعالیت شود و باید نسبت به مجموعه برنامه‌های آموزشی ما افزایش پیدا کند از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام کنم.
وی بیان داشت: توانایی کسب معاش حلال، توانایی افراد برای اینکه بتوانند اقتصاد ساده‌ای را پایه‌ریزی کنند و زندگی خودشان را شکل دهند و از انزوا و استیصال بیرون بیایند و از فقر و درماندگی نجات پیدا کنند نیازمند توسعه مهارت ها است و این کار جزو اولویت‌های من خواهد بود.
ادامه دارد ...