حاجی میرزایی: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت: از همه همکاران عزیز فرهنگی در سراسر ایران اسلامی که دارند خود را برای برگزاری یک مهر باشکوه و آغاز سال تحصیلی آماده می کنند سلام عرض می کنم و به همه آنها خداقوت می گویم.
وی ادامه داد: ما به آینده نمی رویم ما آینده را میسازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.
ما منابع زیرزمینی فراوان و تجهیزات گران قیمت، فناوری های نو و سرمایه های اقتصادی داریم که همه این ها بسیار مهم هستند اما انسان ها مهم تر هستند.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: این انسانها هستند که آینده را می سازند همان کسانی که امروز روی نیمکت مدارس ما دانش آموز هستند.
امروزه این باور وجود دارد که بنیادیترین، پایدارترین، موثرترین و حتی ارزان ترین راه برای بهبود جوامع برای ایجاد رفاه در زندگی مردم و دستیابی به هدف های جامعه مسیر آموزش و پرورش است.
وزیر پیشهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر ما منابع زمینی فراوانی داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ای ندارد.
برنامهریز تمدن نوین اسلامی آدمها هستند معلمان هستند و دانش آموزانی هستند که آینده ایران را می سازند.
هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست یک سرمایهگذاری بینظیر است.
وی بیان داشت: هرچند این سرمایهگذاری کم بازده و طولانیتر است اما دیرپاتر، اسیرتر و قابل اعتنا تر اس.
خوشبختانه انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و اکنون گام دوم را آغاز کرده است؛ گامی در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر و گامی در جهت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه است.
حاجی میرزایی تاکید کرد: تحقق مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم و مجموعه سیاست ها و قانون برنامه، مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت خواهد بود.
خوشبختانه آموزش و پرورش از یک سند خوب برخوردار است این سند میثاق ملی ما برای ساختن یک انسان مستقل و شرافتمند است.
وی ادامه داد: این سند میثاق ما برای ساختن آموزش و پرورش ای است که به درد مردم و رنج های مردم اعتنا می کند و برای توسعه کشور ارمغانی در پیش دارد.
حاجی میرزایی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دوستان عزیز ما در تمام این دههها که در آموزش و پرورش فعالیت شده است چه کرده ایم؟
چه انسان هایی را تربیت کرده ایم ؟
ساحتهایی را متعرض شده ایم.
آیا تمام فرزندان ما در تمام ساحتهای اعتقادی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و علمی و فناوری هنری زیبا شناختی و زیستی که همه این ها ساحت های متنوع زندگی انسانی است بهره ای از این ها برده اند؟
وی تصریح کرد: آیا آموزش و پرورش ما شهروندان ای مستقل و مسئولیت پذیر تربیت می کند؟
پاسخ روشن است؛ اما متاسفانه علی رغم اینکه توانستیم آموزش و پرورش را گسترش دهیم اما آنطور که شایسته فرزندان این مرز و بوم است آنچنان که فرزند شایسته فرهنگ غنی ما زمینه لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکردهایم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد برنامههای خود برای این وزارتخانه بیان داشت: آموزش حافظه محور فربه شده و آموزش و پرورش مهارتی نحیف شده است.
آموزشهای حافظه محور انواع مهارت ها از جمله مهارت های زندگی مستقل، مهارت یادگیری، مهارت حل مسئله و مهارتهای انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است.
حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه های درسی ما و بسته های یادگیری ما جامعیت لازم را ندارد.
کتب درسی ما باید در جهت دستیابی به اهداف غنیتر نظام تربیت و آموزش بازنگری و تولید شود.
روشهای آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش آموزان باشد.
تشویش و اضطراب جای هیجان و شوق یادگیری را در دل و ذهن فرزندان ما رخنه کرده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اضطراب در مدرسه علاقه مندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می دهد درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسمومی رشد و نمو می کند ما نیازمند محیطی هستیم آرام برای معلم و دانش آموز در مدرسه.
وی اضافه کرد: افزایش شادی و نشاط در مدارس و آموزش مهارتهای زندگی از برنامههای فوری و جدی من خواهد بود.
فعالیت های پرورشی و تربیتی برای تحکیم باورهای دینی و استمرار ارزشهای دینی و اخلاقی تشویق و ترغیب و نهادینه سازی عمل به احکام و مناسک عبادی به خصوص مبادرت در امر نماز و نیایش در صدر برنامهها خواهد بود و از ظرفیت کانون پرورش فکری برای کمک به این مدارس در این زمینه استفاده جدی خواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد اهمیت نظام مهارتی گفت: من ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای کشور را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در تعامل با آموزش و پرورش برای توسعه مهارتها که هدفگذاری شده است فعالیت شود و باید نسبت به مجموعه برنامههای آموزشی ما افزایش پیدا کند از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام کنم.
وی بیان داشت: توانایی کسب معاش حلال، توانایی افراد برای اینکه بتوانند اقتصاد سادهای را پایهریزی کنند و زندگی خودشان را شکل دهند و از انزوا و استیصال بیرون بیایند و از فقر و درماندگی نجات پیدا کنند نیازمند توسعه مهارت ها است و این کار جزو اولویتهای من خواهد بود.
ادامه دارد ...