زمینه رشد و پرورش را برای دانش آموزان مهیا نکرده ایم
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:علیرغم اینکه توانسته ایم گستره آموزش و پرورش را در تمام ایران گسترده کنیم آنچنان که شایسته است زمینه را برای رشد و پرورش را برای دانش آموزان مهیا نکردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است از دقایقی قبل سخنان خود را در صحن علینی مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد آغاز کرد.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: خوشبختانه ما یک سند بسیار ارزشمند برای تربیت تمام ساحتی داریم.
میثاق ملی ما برای ساختن آموزش و پرورشی است که به درد مردم و رنج های مردم اعتنا می کند و برای توسعه کشور ارمغانی در پیش دارد.
آیا همه فرزندان ما در تمام ساخحت های دینی، زیستی، فناوری و...
بهره ای از اینها برده اند؟
آیا آموزش و پرورش ما شهروندانی مستقل تربیت می کند؟
متاسفانه علیرغم اینکه توانسته ایم گستره آموزش و پرورش را در تمام ایران گسترده کنیم آنچنان که شایسته است زمینه را برای رشد و پرورش را مهیا نکردیم.
آموزش حافظه محور در مدارس ما حاکم شده است.
اضطراب در مدرسه رخنه کرده است.
حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره یکی از اولویت های خود گفت: من مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم و با هدایت در مسیر درست باید به کار خود ادامه دهند ولی وظیفه دارم به عنوان دولت مدارس دولتی را باید ارتقا دهم.
ما باید با جبر جغرافیایی در آموزش مقابله کنیم.
جبر جغرافیایی یعنی اینکه یک دانش آموز نمی تواند در مدرسه ای آنطرف خیابان ثبت نام کند چون با قوانین ما منافات دارد.
این نقض حقوق خانواده هاست و این باید اصلاح شود و جزو اولویت های من است.
وی ادامه داد: باید بپذیریم تک تک دانش آموزان مدرسه دولتی حق دارند از سرانه ای که برای آنها در نظر گرفته شده استفاده کنند من با کمک جمعی از متخصصان مدلی علمی را برای نوعی تعاونی برای مدارس طراحی می کنیم تا منجر به بهبود کیفیت آموزشی بیانجامد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: مجموعه مناسبت کنونی آموزشی به شکست انگیزه و کیفیت منجر شده است.
ما باید از ظرفیت مهم استفاده از ابزارهای آموزشی استفاده کنیم.
فناوری نو عرصه های جدیدی را برای ما مهیا کرده است.
آموزش و پرورش باید با استفاده از رسانه ها و فناوری و برترین معلمان و دسترسی به آموزش رایگان و با کیفیت را فراهم کند.
ما می توانیم به مدد تکنولوژی های جدید می توانیم روستاها را نیز از معلمان برتر بهره مند کنیم.
وی گفت: معلم کارمند نیست و مهمترین رکن تعلیم و تربیت است و جانشین تمام نداشتن هاست.
اگر در محتوا و تجهیزات و فضا نقص و کاستی بود این معلم است که می تواند همه نقص ها را جبران کند.
اگر معلم در جامعه از منزلت لازم برخوردار نشد به جایی نمی رسیم.
سقف اندیشه هر جامعه ای سقف منزلت معلمان آن جامعه است.
من با دولت هماهنگی کردم و از مجلس کمک می خواهم تا لایحه خاصی را مخصوص معلمان تدوین کنیم تا منطلت معلمان آنگونه که شایسته است تامین شود.
حاجی میرزایی اظهار کرد: توسعه و کیفیت بخشی به دوره دبستان به ویژه تقویت دوره پیش دبستان و پوشش کامل جزو برنامه من خواهد بود.
در دوره متوسطه با توسعه برنامه های مهارت آموزش زمینه آموزش یک مهارت را تسهیل خواهم کرد.
یکی از اولویت های من در سند تحول توجه به توسعه کمی و کیفی هنرستانهاست.
آشتی ملی در مدرسه و جامعه باید رخ بدهد.
باید دیوار بین مدرسه و خانواده از بین برود.
الان مشارکت خانواده با مدرسه کم است و تنها زمانی که پول می خواهند سمت خانواده می روند.
تکمیل می شود....