ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد/دلایل تاخیر 9 ساله در اجرای کامل قانون بهرهوری کشاورزی
در حالی که 9 سال از قانون بهرهوری کشاورزی که قرار بود بر اساس آن برنامههای مستقل کشاورزی در صدا و سیما پخش شود، میگذرد به تازگی ستاد ملی رسانه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و قرار است از این به بعد جدی تر اجرای این قانون دنبال شود.

در حالی که 9 سال از قانون بهرهوری کشاورزی که قرار بود بر اساس آن برنامههای مستقل کشاورزی در صدا و سیما پخش شود، میگذرد به تازگی ستاد ملی رسانه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و قرار است از این به بعد جدی تر اجرای این قانون دنبال شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قانون بهرهوری کشاورزی در سال 1389 تصویب شد و در آن تأکید شده بود که صدا و سیما برنامههای بخش کشاورزی را برای ترویج بین کشاورزان و مردم پخش کند، اگرچه صدا و سیما برنامههای پراکندهای را در حوزه کشاورزی اجرا میکند، اما براساس تکلیف قانون که 9 سال از عمر آن میگذرد، کافی نبوده است.
در مواد و تبصرههای این قانون آمده است:
ماده18ـ به منظور ارتقاء منزلت اجتماعی، دانش و توانمندی های فعالان بخش کشاورزی و منابع طبیعی و عشایری و پوشش مناسب برنامههای ترویجی و گسترش برنامههای توسعه انتقال تجارب و یافتههای تحقیقاتی در این بخش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است علاوه بر برنامههای رادیو و تلویزیونی گروه جهاد در کلیه شبکههای سراسری داخلی رادیو تلویزیونی و همچنین شبکههای استانی متناسب با موضوعات خاص استانی و کشوری با ایجاد گروه «دانش ترویج و توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی» نسبت به تهیه و پخش برنامههای ویژه بخش کشاورزی اقدام نماید.
تبصره1ـ سازمان هواشناسی کشور موظف است آخرین اطلاعات پردازش شده و یافتهها و پیشبینیها و تحلیل های هواشناسی مورد نیاز بخش کشاورزی را به صورت روزانه ـ هفتگی ـ ماهیانه و دورهای در اختیار شبکههای رادیو و تلویزیونی سراسری و مراکز استان ها قرار دهد.
تبصره2ـ سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران موظف است برنامه موضوع این قانون را به صورت روزانه و ثابت و در زمانی ارائه نماید که بیشترین بیننده و شنونده را داشته باشد و در هر شبکه حداقل یک ساعت در شبانهروز و حداقل چهار روز در هفته برنامه اجراء نماید.
تبصره4ـ آییننامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف سه ماه به پیشنهاد مشترک سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأتوزیران میرسد.
در اول تیرماه امسال وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان صدا و سیما دیداری داشتند و در آن توافق شد که همکاری مشترک درباره پخش برنامههای کشاورزی از صدا و سیما شدت بیشتری بگیرد.
البته اعلام نشد که چرا اجرای این کار تاکنون معطل یا بسیار کنده انجام شده است.برای اجرای این کار، ستاد ملی رسانه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و موضوعات مرتبط را پیگیری میکند.
در این زمینه با علیرضا اسحاقی مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه ترویجی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفتوگو کردیم.
وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دوم تیرماه یعنی یک روز پس از توافق وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان صدا و سیما، این ستاد تشکیل شد و طی این مدت 12 هسته تخصصی شکل گرفته و طی تعامل با معاونتهای تخصصی و در استانها با مراکز وزارت جهاد کشاورزی نیاز کشاورزان را احصاء میکنیم و آنها را دراختیار سازمان صدا و سیما قرار میدهیم تا برنامههای مرتبط با آن تولید شود.
اسحاقی گفت: ارائه محتوا، نیازها،سوژه ها و موضوعات را وزارت جهاد انجام می دهد و سازمان صدا و سیما برنامههای مرتبط با آن را تهیه و تولید خواهد کرد.
به گفته اسحاقی، در گام نخست برنامههای بخش کشاورزی قرار است در شبکه آموزش صدا و سیما، شبکه یک و ستاد رونق تولید پخش شود، اما در ادامه به دنبال راهاندازی کانال های کشاورزی و شبکه کشاورزی در صدا و سیما هستیم.
مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه ترویجی مؤسسه آموزش و ترویج کشاوری گفت: براساس پیشبینی ما قرار است طی یک سال 24 هزار دقیقه برنامه کشاورزی در تلویزیون پخش شود.
این برنامهها شامل فیلم، مستند و بحثهای چالشی خواهد بود و از برنامههای گفتوگومحور پرهیز خواهد شد.
اسحاقی در پاسخ به اینکه آیا برای این توافق قرار است هزینهای هم وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کند، گفت: هزینههای تولید برنامهها به صدا و سیما پرداخت خواهد شد اما برای پخش این برنامهها قرار نیست پولی از ما دریافت شود.
وی در پاسخ به اینکه چرا ماده 18 قانون بهرهوری کشاورزی و تبصرههای مربوط به آن برای پخش برنامههای کشاورزی در صدا و سیما تاکنون به طور جدی اجرا نشده است، گفت: ضعفهایی از سوی صدا و سیما داشت و منابع خوبی هم برای آن دیده نشده بود و به این دلیل دستاندازهایی ایجاد شد.
از اسحاقی سؤال شد که آیا با توجه به تبلیغات گسترده محصولاتی مانند چیپس و پفک و دیگر تبلیغات درآمدزا برای صدا و سیما آیا فکر میکنید شبکه مستقل کشاورزی که معمولاً تبلیغات درآمدزایی نمیتواند داشته باشد راهاندازی شود، گفت: دیدگاه به بخش کشاورزی بسیار عوض شده و سازمان صدا و سیما شاید بیشتر از ما دغدغه این کار را دارند و معتقدم که امروزه بخش کشاورزی جایگاه ویژه خود را پیدا کرده و شرایط نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است.
انتهای پیام/