بازنگری رشته ها، کیفی سازی و مهارت آموزی در الولویت است
قزوین-وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری گفت:آموزش عالی پس از انقلاب از نو ساخته شده و امروز نیازمند کیفی سازی، بازنگری در رشته ها، مهارت آموزی و حرکت به سمت تولید ثروت از علم و ایجاد اشتغال هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسر کشور صبح شنبه با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، زاهدی استاندار، آیت الله عابدینی امام جمعه، داود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان دانشگاههای سراسر کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی استان قزوین آغاز شد.
منصور غلامی در این همایش گفت: ما امروز در شرایط ویژه ای از دوره آموزش عالی قرار گرفته ایم و این وضعیت ایجاب میکند تا کارهای خاصی را در اولویت قرار دهیم و اگر نتوانیم درست رفتار کنیم هزینه آیندگان را بیشتر کرده ایم.
آموزش عالی در کشور از نو ساخته شده است
وی اضافه کرد: این تحول و عبور از یک مرحله و حرکت به سمت بهبود و تقویت فعالیت آموزش عالی کشور ضروری است تا بتوانیمنیازهای روز را تامین کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری تصریح کرد: با جرات باید اذعان کرد ما در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی توانسته ایم آموزش عالی کشور را از نو بسازیم به گونهای که آموزش عالی در دوره اول در دهه ۶۰ وظیفه اش تربیت نیروی انسانی بود و در هر سطح و مقطعی به همت مدیرانکشور این کار صورت گرفت.
وی افزود:در اواسط دوره دوم در دهه ۷۰ همه نیازها را با امکاناتی که در اختیار داشتیم تامین کردیم و در گام بعدی توانستیم در دهه هفتاد توسعه تحصیلات تکمیلی را محقق کنیم و در این زمان جایگاه ما در مجامع بین المللی تقویت شد.
وزیر علوم یادآورشد: از آنجا که نظام اسلامی به صورت جدی به علم اهمیت داد توانستیم در میان کشورهای علمی جهان جایگاه شایسته ای کسب کنیم و توانمندی خود را نشان دهیم و از دهه ۸۰ تا ۹۰ نیز تحول اساسی در به کار گیری نتایج علمی دانشگاهی صورت گرفت و شاهد افزایش مقالات خود در نشریات بین المللی بودیم.
غلامی گفت: در حال حاضر با داشتن ۴۳ پارک علم و فنآوری در کشور، ۱۹۶ مرکز رشد دانشگاهی، ۵ هزار شرکت دانش بنیانتوانسته ایم ایدههای منبعث از یافتههای علمی را در قالب گروههای مختلف به سمت تولید ثروت و ایجاد اشتغال هدایت کنیم.
وی بیان کرد: پارکهای علم و فناوری توانسته اند در حمایت از راه اندازی بیشتر شرکتهای موفق حرکت کنند و هرچند این کار نوپاست اما با حمایتهای صورت گرفته مسیر تعالی در پیش گرفته شده است.
غلامی اظهارداشت: در گذشته همواره دانش آموختگان دانشگاهی دنبال استخدام در ادارات و پشت میز نشینی بودند اما با محدود شدن ظرفیتهای استخدامی امروز به سمت تخصصی شدن رفته اند و دانشجویان بدنبال ادامه مسیر در رشته تخصصی خود و ارتباط با صنعت و تولید هستند که این کار ارزشمند است.
وزیر علوم اضافه کرد: مهارت آموزی در دانشگاهها جدی گرفته شده و این حرکت باید توسعه پیدا کند و به سمت استفاده از علم در حل مشکلات کشور پیش برویم.
وی بیان کرد: در گذشته شاید صاحبان صنعت نیز در استفاده از ایدههای دانشگاهی کمتر رغبت نشان میدادند اما امروز این رویکرد تغییرکرده و زمینه ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت مهیا شده است.
وزیر علوم گفت: همچنین توسعه دانش و فنآوری جدید در سطوح مختلف جدی گرفته شده و توانسته ایم از سال گذشته تاکنون کارهای خوبیدر حمایت از تولید برداریم.
نظارت بر کارهای پژوهشی دانشجویان بیشتر شود
غلامی اضافه کرد: نظارت بر کارهای پژوهشی دانشجویان، توجه به اخلاق حرفهای در دانشگاهها، جلوگیری از تقلب علمی در اولویت مسئولان دانشگاهها قرار گیرد.
وی اظهارداشت: گرایش شدید به کسب مدارک دانشگاهی بدون هیچ زحمتی متاسفانه موجب بروز تقلب علمی شده و شاهد تخلف در این عرصه و بازگشت برخی مقالات علمی از خارج بودیم و این آسیب بهانه به دست کسانی داد که خواهان ارتقای علمی ایران نیستند و با استفاده از آن به دنبال تخریب وجهه علمی ما هستند که با تصویب قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس امیدواریم جلوی آن گرفته شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری اظهارداشت: از اعضای هیئت علمی انتظار داریم با نظارت بر انجام مطلوب کارهای پژوهشی دانشجویان خود از بروز هرگونه تخلف احتمالی جلوگیری کنند.
جذابیت رشته علوم انسانی و پایه بیشتر شود
غلامی با اشاره به کاهش استقبال دانش آموزان از گرایش به رشتههای علوم پایه و انسانی تصریح کرد: متاسفانه با نگاه اقتصادی برخی والدین وجوانان به برخی رشتهها شاهد کاهش تعداد ورودی به رشتههای علوم پایه و انسانی هستیم که باید بتوانیم با ایجاد مشوقهای مناسب جاذبههای مناسبی ایجاد کنیم تا شاهد حضور دانش آموزان مستعد در رشتههای پایه باشیم.
وی بیان کرد: تهدید کاهش ورود به رشتههای علوم پایه، علوم انسانی و حتی فنی و مهندسی جدی است و باید برای آن تدبیر شود و در این اجلاس فرصتی برای پرداختن به این مسائل مهم است.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری گفت: در حوزه تحصیلات تکمیلی نگاه به یک طرح و برنامه جدید و راه اندازی رشتههای بین رشتهای با استفاده از تجربه دیگر کشورها ضروری است.
بازنگری در رشتههای تحصیلی/ توجه به نیاز روز
غلامی اضافه کرد: برای صرفه جویی در وقت، هزینه و سرمایههای انسانی باید مروری دوباره بر رشتههای موجود داشته باشیم و آن را بر اساس نیازها و ظرفیتهای کنونی تعریف و تدوین کنیم و تطبیق دهیم و این کار نیازمند تحول در برخی دروس است.
وی ساماندهی پایان نامهها را از دیگر اولویتهای دانشگاهی دانست و تصریح کرد: در مقطع تحصیلات تکمیلی نیازمند ساماندهی پایان نامهها بر اساس موضوعات خاص هستیم و باید هدف گذاری کنیم تا پایان نامهها کاربردی باشد و دادن عناوین متعدد برای آنها هدر دادن سرمایههای کشور است.
وزیر علوم گفت: در شرایط محدودیت منابع مالی باید دانشگاهها برای هزینه کرد مالی خود هدف گذاری و برنامه داشته باشند و در سال تحصیلی جدید باید هزینه کردها منطقی باشد.
تشویق اعتباری هیئتهای علمی
وی یادآورشد: اگر دانشگاهی با دستگاه اجرایی و یا واحد صنعتی قراردادی منعقد کرد باید از مشوقهای مالی و علمی برخوردارشده و زمینه تقویت گروههای تحقیقاتی فراهم شود.
غلامی اظهارداشت: خوشبختانه ارتباط صنعت و دانشگاه روال خوبی دارد و قراردادهای خوبی تاکنون منعقد شده که ضمن حمایت از این کار لازم است نظارت بیشتری در آنها صورت گیرد.
وی بیان کرد: در کنترل ظرفیت تحصیلات تکمیلی باید جدی باشیم و مراقبت کنیم مسیر تعریف شده از اهداف دانشگاهی فاصله نگیرد.
این اجلاس امروز و فردا در قزوین ادامه دارد.