کاش این «دوران» بماند!
17 سال عکاسی ایسنای خوزستان به روایت «دوران» از 28 مرداد تا ششم شهریور 98 با حضور تعداد زیادی از عکاسان و هنرمندان در اهواز برپا شده است.

17 سال عکاسی ایسنای خوزستان به روایت «دوران» از 28 مرداد تا ششم شهریور 98 با حضور تعداد زیادی از عکاسان و هنرمندان در اهواز برپا شده است.
به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه که با حضور سید علیرضا علوی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و جمعی از عکاسان و هنرمندان گشایش یافت، 40 عکس از 40 عکاس که از سال 1381 تاکنون با ایسنا خوزستان همکاری داشتهاند شامل امین نظری، سید مدیار شجاعیفر، امیرحسین کردونی، میعاد آخی، مصطفی غلامنژاد، زینب روستایی، برنا قاسمی، سید خلیل موسوی، امین منصوری، محمد محمدعلیپور، مهران همراهی، هادی جعفرزاده، عباس عزیزپور، علی هویسی، میلاد اسماعیلی، محمدمهدی کمال، مرتضی جابریان، مسیح حزباییزاده، دانیال خدایی، مهناز دژبان، محمد آهنگر، منا صیافیزاده، امیر عبیداوی، محمد محسنی، احمد نبهان، عقیل نعیمنژاد، سید شهابالدین شهابی، قاسم سنبلآرا، محمدرضا صالحی، مصطفی اکبری مقدمآزاد، رضا سلیمانی روزبهانی، شایان حاجینجف، بهراد قاسمی، آیه دشتبزرگ، فاطمه ابوالفارسی، سید حامد موسوی، معصومه باقری، دامون نظرپور، مریم باستانی و علیرضا محمدی روی دیوار رفته است.
با همین موضوع ابتدا نظر مسوولان جهاد دانشگاهی خوزستان و سپس تنی چند از عکاسان و صاحب نظران حوزه عکاسی را جویا شدهایم که در ادامه میخوانید:
رییس جهاد دانشگاهی خوزستان در این باره به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: همانطور که اطلاع دارید خبرگزاری ایسنا در 2 دهه فعالیت خود تلاش کرده که شناسنامهای در زمینه تواناییها و دستاوردهای استان خوزستان تهیه کند و در کنار آن به بررسی مسایل و مشکلات و کمک به مدیریت کلان استان در جهت رفع این مشکلات بپردازد.
در این زمینه خبرگزاری ایسنای خوزستان از ابزارهای مختلفی استفاده کرده که یکی از آنها بهرهمندی از هنر عکاسی در جهت معرفی هرچه بهتر استان خوزستان در سطح کشور بوده است.
وی افزود: سرویس عکس ایسنای خوزستان در طول سالیان گذشته با همکاری بیش از 130 عکاس توانسته بانک اطلاعاتی نزدیک به شش میلیون فریم عکس را تهیه کند که این کار بسیار ارزشمند و گرانبهایی به حساب میآید لذا مدتی بود دوستان در فکر بودند تا به بهانه همین امر دور هم جمع شوند تا با یکدیگر تجدید خاطرهای داشته باشند، بنابراین در ادامه خود دوستان عکاس شاخصهایی را طراحی کردند و از 40 عکاس برای ارایه آثارشان دعوت به عمل آمد که در پایان نیز در روز جهانی عکاس اقدام به برپایی این نمایشگاه کردیم.
علوی با اشاره به برگزاری سومین دوره مسابقه ملی عکس آن سوی واقعه گفت: سرویس عکس ایسنای خوزستان از 2 سال پیش کاری را شروع کرد با عنوان مسابقه ملی عکس آن سوی واقعه که با محوریت اربعین برگزار شد و تا کنون به قدری از این رویداد استقبال شده که دیگر به یک مطالبه جدی بدل شده است.
لذا امید داریم که ایسنای خوزستان در ادامه این نمایشگاه و رویدادهای آینده همچنان به رسالت همیشگی خودش پایبند باشد و بتواند بیش از پیش فعالیت های خود را ادامه دهد.
همچنین محمدامین صالحینژاد، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان، با اشاره به چگونگی آغاز به کار خبرگزاری ایسنا، گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سال 1378 به عنوان نخستین خبرگزاری غیردولتی کشور افتتاح شد و از همان روزهای ابتدایی آغاز فعالیت، در استان خوزستان نیز به عنوان دفتر خبری کار خود را آغاز کرد.
در روزهای ابتدایی، در اتاقی در ساختمان مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز مستقر بود و پس از آن در سال 1381 به عنوان نخستین منطقه خبری ایسنا در کشور (دارای تحریریه و سایت خبری مجزا) به فعالیت خود رسمیت بخشید.
او افزود: سرویس عکس ایسنا خوزستان از جمله مهمترین سرویسهای خبری این مجموعه است که از همان ابتدای فعالیت خبرگزاری، سرویس عکس ایسنا خوزستان نیز کار خود را آغاز کرد.
در سالهای ابتدایی (1381 تا 1384) امکانات امروز عکاسی وجود نداشت و تنها یک دوربین کوچک مدل المپیوس (olympus) در مجموعه وجود داشت که افرادی از جمله سیدرحیم قلعهتلی، علی بردیده و سید علیرضا علوی با استفاده از آن، عکسهایی از جلسات اداری استان و همچنین مسابقات فوتبال را روی خروجی ارسال میکردند.
از جمله تصاویر ثبت شده توسط این دوربین کوچک، سیل سال 1384 است که علی بردیده، آن را به ثبت رسانده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان ادامه داد: اگرچه آن دوربین کوچک 2 مگاپیکسیلی، چندان مناسب عکاسی در موقعیتهای خاص خبری، مانند عکاسی از مسابقات فوتبال، نبود و کیفیت تصاویر ثبت شده در آن روزها نیز قابل توجه نیست، ولی همین دوربین کوچک و افرادی که دشواری عکاسی با آن از روی سکوی تماشاگران در استادیوم تختی را تحمل کردند، پایه و اساس سرویس عکس ایسنا خوزستان بنا نهادند.
صالحینژاد با ابراز خرسندی از بیش از یک دهه فعالیت امین نظری به عنوان دبیر سرویس عکس ایسنای خوزستان اظهار کرد: در سال 1385، امین نظری که آن روزها دانشجوی عکاسی بود، وارد ایسنا خوزستان شد و فصل جدیدی از فعالیت سرویس عکس ایسنا در خوزستان آغاز شد.
نظری علاوه بر عکاسی، کار آموزش به افراد علاقمند به عکاسی را نیز آغاز کرد و به همین دلیل از آن سال به بعد هر سال، تعدادی عکاس در ایسنا خوزستان آموزش میدیدند و فعالیت هنری خود را آغاز میکردند و به این ترتیب ایسنا خوزستان موجب تحول هنر عکاسی خوزستان شد.
وی افزود: علاوه بر امین نظری، افرادی از جمله هادی جعفرزاده و محمد محمدعلیپور نیز از عکاسان نسل نخست ایسنا خوزستان بودند که نقش مهمی در شکلگیری سرویس عکس ایفا کردند.
پس از آن و در فاصله سالهای 1387 تا 1391، نسل دوم عکاسان ایسنا خوزستان شامل سیدمدیار شجاعیفر، امیرحسین کردونی، برنا قاسمی، زینب روستایی، محمد محسنی، مصطفی غلامنژاد و مهران همراهی، به ایسنا آمدند و خیلی زود، شاهد درخشش آنها در جشنوارههای متعدد عکاسی بودیم.
علی هویسی، میلاد اسماعیلی، محمدمهدی کمال، مسیح حزبایی،زاده، احمد نبهان، سیدشهابالدین شهابی، محمدرضا صالحی، دامون نظرپور، امین منصوری، سیدخلیل موسوی و میعاد آخی را نیز میتوان به عنوان نسل سوم عکاسان ایسنا خوزستان نامید و پس از آن نیز افرادی از جمله عباس عزیزپور، مرتضی جابریان، دانیال خدایی، امیر عبیداوی، عقیل نعیمنژاد، قاسم سنبلآرا، مصطفی اکبری مقدمآزاد، رضا سلیمانی روزبهانی، شایان حاجینجف، بهراد قاسمی، آیه دشتبزرگ، فاطمه ابوالفارسی، سیدحامد موسوی، معصومه باقری و مریم باستانی نیز با ایسنا خوزستان همکاری کردند و گزارشهای تصویری متعددی از این هنرمندان روی خروجی قرار گرفت.
صالحینژاد اضافه کرد: امروز نیز علیرضا محمدی، مهناز دژبان، محمد آهنگر و منا صیافیزاده، زیر نظر امین نظری، میراثدار سرویس عکس ایسنا خوزستان هستند و به عنوان عکاسان این مجموعه خبری، به فعالیت خود ادامه میدهند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان اظهار کرد: ایسنای خوزستان نقش مهمی در تحول و رشد عکاسی خوزستان ایفا کرده است و امیدوارم در سالهای آتی شاهد درخشش هرچه بیشتر عکاسان این مجموعه خبری باشیم.
کیوریتور نمایشگاه دوران نیز به ایسنای خوزستان گفت: ایده اولیه نمایشگاه عکس در سال 96 با آقای صالحینژاد معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و امین نظری دبیر سرویس ایسنای خوزستان مطرح شد.
علیرضا محمدی خاطرنشان کرد: از زمان شروع به کار خبرگزاری ایسنا خوزستان تاکنون نزدیک به 150 عکاس با سرویس عکس این خبرگزاری همکاری داشتهاند.
به دلیل محدودیت فضا و عدم وجود گالری و نگارخانه در کلانشهر اهواز، نمیتوانستیم از همه عکاسان در نمایشگاه، عکس داشته باشیم.
به همین دلیل اولویت را برای عکاسانی گذاشتیم که در یک بازه زمانی همکاری مستمر با سرویس عکس داشتهاند.
در نهایت قرار بر این شد که 40 عکس از 40 عکاس ادوار خبرگزاری ایسنا خوزستان برای نمایشگاه آماده شود.
او ادامه داد: عکسها جمعآوری و به مناسبت روز جهانی عکاسی 19 آگوست (28 مرداد) در گالری کینو اهواز به نمایش گذاشته شدند.
سرویس عکس خبرگزاری ایسنا خوزستان از سال 85 به بعد شاهد حضور عکاسان جوان زیادی بوده است که با آموزش و کسب تجربه به عکاسان مطرحی در سطح استان و کشور تبدیل شدهاند.
این سرویس همچنان به کشف و آموزش استعدادهای جوان در زمینه عکاسی علاقهمند است.
محمدی معتقد است: برپایی این دست نمایشگاهها باعث آشنایی بیشتر عکاسان و علاقهمندان این رشته با عکاسی خبری و عکاسان این حوزه میشود.
در آخر امیدوارم متولیان فرهنگ و هنر استان با حضور در این نمایشگاهها و شنیدن حرفها و دغدغههای عکاسان خبری، تلاشی در زمینه کم کردن مشکلات و دشواریهای این حوزه انجام دهند.
مرتضی فرجآبادی، دبیر سرویس عکس ایسنا، هم که به عنوان مهمان در این رویداد شرکت کرده بود با بیان این که خوزستان در عکاسی منبع سوژه و کار به حساب میآید به ایسنای خوزستان گفت: ایسنای خوزستان از همان ابتدای کار مانند یک مدرسه عکس بود و اکنون من فکر نمیکنم در استان خوزستان هیچ مرکز و یا یک کانون عکاسی مانند ایسنای خوزستان داشته باشد که این تعداد عکاس را رشد و پرورش داده باشد.
وی با اشاره به این که ایسنای خوزستان اکنون یک برند است افزود: ما نباید تعارف داشته باشیم و به طور قطع در تمام خوزستان، سرویس عکس ایسنای خوزستان یک برند است به همین شکل در میان دیگر استان ها میتوان گفت ایسنای خوزستان صاحب نام و آوازه است، نام و آوازه ای که دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست و نام امین نظری را به یدک میکشد.
دبیر سرویس عکس ایسنای تهران با ابراز قدردانی از زحمات امین نظری، دبیر سرویس عکس ایسنای خوزستان در ادوار مختلف، گفت: در زمینه ارتقا و اعتلای عکس خوزستان به ویژه سرویس عکس ایسنا در این استان هیچ کس نمیتواند زحمات، تلاش ها و پشتکار امین نظری را نادیده بگیرد.
فرجآبادی با بیان این که ما در کل کشور تا کنون یک خبرگزاری با 130 عکاس نداشته ایم، عنوان کرد: اگر بخواهیم ابعاد عملکرد سرویس عکس ایسنای خوزستان را روشن کنیم، باید اشاره کنم که سرویس عکس ایسنای تهران در مجموع با 60 تا 70 عکاس تاکنون کار کرده است و این برای سرویس عکس ایسنا خوزستان به معنای قطب عکاسی استان بودن است.
وی همچنین با اشاره به اینکه کیفیت عکاسی در ایسنای خوزستان سال به سال بهتره شده است اظهار داشت: شما اکنون اگر به عکسهایی که به دیوار هستند نگاه کنید، با اسامی مطرحی هم در سطح کشور و هم جامعه بینالمللی مواجه میشوید.
دبیر سرویس عکس ایسنا با ابراز افتخار از عملکرد تمام عکاسان خوزستانی که در حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز عکاسی کردند گفت: در جریان حادثه تروریستی اهواز، واقعا تکتک عکاسانی که در این ماجرا حضور داشتند و عکاسی کردند، عملکرد فوقالعادهای داشتند.
بنابراین به طور خلاصه و مفید باید گفت دَم تمام کسانی که در این حادثه حضور داشتند گرم زیرا این که در این شرایط هولناک تصمیم بگیری که بایستی و عکس بگیری تصمیم بسیار سختی است و این به معنی این است که جان خود را وسط گذاشته و عکاسی کردهای.
امین نظری، دبیر سرویس عکس ایسنای خوزستان، نیز به ایسنای خوزستان گفت: من از سال 85 در خبرگزاری ایسنا مشغول به کار شدم.
از همان سال سعی میکردم بچههایی که به عکاسی علاقهمند بودند و به ایسنا مراجعه میکردند را تا جایی که در توانم بود راهنمایی کنم و برای رشد و پرورش آنها برنامهریزی داشته باشم.
او میگوید: زمانی که عکاسی را در یک شهر کوچک به نام دزفول شروع کردم، هیچ کسی نبود تا بتواند در این زمینه راهنمایی های مورد نیاز را در اختیارم قرار دهد و به نوعی راهنمای راه من باشد.
به نوعی تنها جایی که میشد به آن مراجعه کرد، انجمن سینمای جوان بود که هر از چند گاهی دوره های آموزش آکادمیک برگزار میکرد.
ابتدا در آن جا دورهای را گذراندم اما باز هم برای پیشرفت بیشتر احساس کردم که این کافی نیست تا اینکه در دانشگاه رشته عکاسی خبر در تهران قبول شدم.
در آنجا فضا کاملا حرفه ای تر و باز تر بود.در آن زمان کارم را با خبرگزاریها شروع کردم، با دبیری آقای مجید سعیدی که انسان بسیار جدی و جسوری در کار به حساب میآمد و جنگهای زیادی را نیز پوشش داده بود، همین جدیت او در کار باعث شد تا من به خوبی آموزش ببینم و زیر دست ایشان عکاسی من پیشرفت قابل توجهی کرد.
دبیر سرویس عکس ایسنای خوزستان ادامه داد: بعد از پایان تحصیلاتم در تهران تصمیم گرفتم که تهران را ترک کنم.
به اهواز آمدم و از سال 85 خبرگزاری ایسنا به من پیشنهاد کار داد و مشغول به کار شدم.
در آن زمان ایسنای خوزستان برای کسانی که برای کار عکاسی مراجعه میکردند، هم خود ایسنا فضا و بستر مناسبی را فراهم کرده بود و هم این که خود من علاقه داشتم به این که اگر دانشی دارم به این هنرجوها منتقل کنم.
به این ترتیب سرویس عکس ایسنای خوزستان فعالیت خودش را به صورت جدی شروع کرد.
نظری با بیان اینکه در عکاسی خبری باید عاشق باشی تا بمانی عنوان کرد: در عکاسی خبری یا به قولی عکاسی خیابانی هیچ پول و درآمدی وجود ندارد که اگر در این راه درد عشق نداشته باشی هرگز نمیتوانی ادامه مسیر را تاب بیاوری، همانطور که بسیاری ابتدا با ذوق و علاقه وارد کار میشدند اما کمکم به خاطر وجود شرایط مالی و درآمد در این رشته، کار را کنار میگذاشتند، در مقابل افرادی هم بودند که با علاقه زیادی پای کار ماندند و اکنون اسامی نام آشنای این روزهای عکاسی هستند.
وی با اشاره به این که علاقه شخصی خود من همیشه تدریس و آموزش بوده است اظهار کرد: همیشه دوست داشتم بچههایی را که احساس میکنم استعداد و علاقهای در آنها نهفته است، زیر نظر خودم آموزش بدهم.
خبرگزاری ایسنا نیز با ایجاد فضایی مناسب در جهت رشد و ارتقای عکاسی در تمام این سالها توانسته قدمهای بزرگی را در این زمینه بردارد، به گونهای که اکنون کارهای با انتشار در سایت ایسنا در سطح وسیعی دیده میشوند.
دبیر سرویس عکس ایسنای خوزستان با بیان این که جغرافیای خوزستان پتانسیل بالایی برای عکاسی دارد اظهار کرد: با وجود پتانسیل بالای سوژه عکاسی در خوزستان، این امر مشکلات زیادی را نیز برای عکاسان تازه کار ایجاد میکند.
بنابراین خوزستان به خاطر حساس بودن منطقه، مرزی بودن و بسیاری دیگر از مشکلات، عکاسی خبری و مستند و در پی آن فعالیت اجتماعی را بسیار سخت و دشوار کرده است.
هنوز عدهای هستند که به عکس و عکاس اعتماد ندارند.
لذا من همیشه در آموزشهایم به هنرجوهایم میگویم تا جایی که امکانش وجود دارد سعی کنید از سوژه اجازه بگیرید و احترام بگذارید زیرا احترام متقابل ارتباط خیلی خوبی را با سوژه ایجاد میکند.
با یک نگاه کلی به ادوار فعالیت ایسنای خوزستان به ویژه در سرویس عکس، درمییابیم که به طور کلی هر خبرنگار و عکاسی که بخواهد در خوزستان وارد این حوزه شود، اولین انتخابش برای شروع فعالیت، ایسنای خوزستان است.
در همین خصوص نظری میگوید: خوشبختانه افراد زیادی هر ساله برای فراگرفتن عکاسی خبری به ایسنای خوزستان میآیند و این نشان از پتانسیل بالای سرویس عکس ایسنا جهت رشد و پرورش عکاسان خبری دارد.
وی همچنین در خصوص کیفیت عکاسی خبری ایسنای خوزستان گفت: بدون شک ایسنای خوزستان بین تمام خبرگزاریهای استانها حرف اول را میزند به طوری که شاهد هستیم اولین خبرگزاری که بعد از هر رویداد و یا حادثهای عکس هایش را روی سایت میبرد، ایسنای خوزستان است و خوشبختانه میبینیم که عکاسان ما با دید ژورنالیستی ویژهای که پیدا کردهاند به طور قطع در تمام حوادث مهم حضور داشتهاند و بهترین قابهای عکس را در فاصله کوتاهی از حادثه روی خروجی خبرگزاری قرار دادهاند، از جمله این حوادث میتوانیم به حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز، آتش سوزی رگ سفید و سیل گسترده خوزستان اشاره کنیم.
دبیر سرویس عکس ایسنای خوزستان با اشاره به روز جهانی عکاس و همزمان شدن آن با برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: خوشحالم که اولین نمایشگاه با آثاری از 40 عکاس ایسنا در طول 17 سال فعالیت را برگزار کردیم و اکنون تمام این تجربیات را مانند یک تونل زمان روی دیوار میبینم و امیدوارم که این نمایشگاه تداوم داشته باشد و هر سال شاهد برگزاری آن باشیم.
همچنین امیدوارم که نیروهای تازه نفس، با انگیزه و با ذهنهای بازتری به گروه ما اضافه شوند تا این گونه اتفاقات را در خبرگزاری ایسنا با قدرت بیشتری ادامه دهیم.
نظری در پاسخ به این پرسش که اولین درس یک عکاس خبری چیست پاسخ داد: درس اول عکاسی خبری، اخلاق است.
اخلاق مهمترین درس در عکاسی خبری به عنوان یکی از مهمترین ژانرها به حساب میآید.
زینب روستایی هم به عنوان اولین بانوی عکاسی خبری خوزستان نیز در ادامه صحبتها به ایسنای خوزستان گفت: من در ابتدا کاردانی هنرهای تجسمی داشتم و بعد به واسطه رشتهای که داشتم، انواع مختلفی از فعالیتهای هنری از جمله رنگ روغن، سیاه قلم، سفال و عکاسی نیز با ما کار میشد.
در این زمینه واحد عکاسی و فتوشاپ را نیز میگذراندیم.
به همین واسطه من کمکم عاشق عکاسی شدم و با وجود مشقات فراوانی که وجود داشت از جمله کار با دوربینهای آنالوگ و کار در تاریک خانه و چاپ عکس، پا به عرصه عکاسی گذاشتم.
وی ادامه داد: بعد از فارغالتحصیلی و برگشتن به اهواز خواستم فعالیتم را در رشته عکاسی ادامه دهم اما هنوز هیچ مرکز و انجمنی برای پیگیری رشته عکاسی وجود نداشت و چیزی با نام آموزشگاه عکاسی به وجود نیامده بود.
بعد از گذشت یک سال و با پرسوجویهای فراوان با سرویس عکس ایسنای خوزستان و آقای نظری آشنا شدم و از همان جا پایه کارم به صورت حرفهای شروع شد.
با شروع فعالیت من به عنوان یک عکاس خبری زن، مشکلات و محدودیتهای من نیز در این زمینه شروع شد، به طوری که وقتی برای پوشش خبری به فرمانداری، استانداری و یا دیگر مراکز مهم میرفتم، حضور من برای آنها بسیار باعث تعجب میشد و گاهی نیز ممانعتهایی از حضور من نیز به عمل میآمد برای مثال در رویدادی عکاسان مرد اجازه حضور روی سن را داشتند اما من به عنوان یک عکاس زن اجازه این کار را نداشتم.
من اما هیچ وقت نا امید نشدم و هر روز تلاشم را برای حضور هر چه پررنگتر در عرصه خبر بیشتر کردم تا جایی که دیگر این مساله جا افتاد و راه اندکی برای حضور من هموارتر شد.
محمد محمدعلیپور، عکاس و دبیر سرویس عکس ایکنای خوزستان در سالهای گذشته نیز به ایسنا گفت: من عکاسی را از سال 80 شروع کردم.
شاید جالب باشد بدانید اما کمتر عکاسی هست که عکاسی را از درون مسجد شروع کرده باشد.
در آن زمان که دوربینهای دیجیتال همه گیر نشده بود من یک دوربین زنیت از مشهد خریدم، همزمان من به مسجد موسی ابن جعفر میرفتم که به طرز خیلی جالبی آن مسجد مسوول تبلیغات داشت و از مراسمات عکس میگرفتند و مستند تهیه میکردند.
لذا در همان زمان مسوولان مسجد که پی برده بودند من نیز عکاسی میکنم به من گفتند که تو مسوول عکاسی مسجد باش و از مراسمات، مستند تهیه کن.
همین امر باعث شد تا من بتوانم در آن زمان با وجود آنالوگ بودن دوربینها و شرایط سختی که برای تهیه فیلم عکاسی و چاپ وجود داشت، به راحتی تجربیات خودم را در زمینه عکاسی بالا ببرم.
به همین ترتیب با کسب تجربه در زمینه عکاسی توانستم در سال 85 که در رشته مکانیک مشغول به تحصیل بودم، وارد عرصه عکاسی خبری شوم که در پی آن امین نظری با لطفی که به من داشت وارد مجموعه ایکنا شدم و به مدت 7 سال عکاس و دبیر سرویس عکس ایکنای خوزستان بودم.
عکاسی یکی از مهمترین اختراعات بشر در قرن نوزدهم بوده است.
از آن هنگام که لوئی داگر در پاریس تابستانی فرایند چاپ خود را علنی نمود تا امروز، عکاسی راه درازی آمده است؛ تغییرات زیادی به خود دیده و روز به روز بر ضریب نفوذش در میان مردم و جوامع افزوده شده است.
عکاسی در طی تمام این سالها پرتویی درخشان بر بسیاری از گوشههای تاریک یا ناشناخته زندگی بشر انداخته است و از پس این سالها به یکی از موثرترین، نیرومندترین، سریعترین و پرطرفدارترین ابزار و رسانههای بشر برای ارایه اندیشهها و احساساتش بدل شده است.
مارسل پروست، نویسنده شهیر فرانسوی، جایی در شاهکار همیشه ماندگارش «در جستجوی زمان از دست رفته» مینویسد: «به گمان من تنها عکاسی است که همانند بوسه میتواند با تازهترین کاربردهایش از درون آنچه به نظر ما چیزی با ظاهری قطعی و همیشگی میرسد صد چیز دیگر را بیرون بکشد که همه باز هماناند.» امید که سال آینده باز در این نمایشگاه گرد هم بیاییم و یک صدا بگوییم: کاش این "دوران" بماند!
گزارش از: آرش حاجینجف ـ خبرنگار ایسنای خوزستان
انتهای پیام