اقتصاد نهادهای خیریه مستلزم بازنگری در رویکردهای ارتباطی
اقتصاد نهادهای خیریه و حمایتی و میزان اقبال مردم نسبت به آنها، در دنیای امروز تا اندازه زیادی مرهون رویکردهای ارتباطی این نهادها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دنیای امروز نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان و ذینفعان، نقش موثری در موفقیت یا ناکامی سازمان ها دارد.
بویژه زمانی که این سازمان، یک نهاد خیریه و حمایتی باشد.
در همین ارتباط، مصطفی سوری، کارشناس ارشد ارتباطات در یادداشتی به این موضوع پرداخته که نهادهای خیریه جهت افزایش اقبال و توجه مردم نیازمند تغییر رویکردهای ارتباطی خود هستند که از نظرتان می گذرد:
بخشی از حیات اجتماعی و فرهنگی یک جامعه وابسته به توجهی است که به همه اقشار آن جامعه مبذول میشود.
بیاعتنایی احتمالی به بخشی از جامعه که به دلایل متعدد دچار کمبودها و مشکلات مختلفی است میتواند در درازمدت اثرات منفی زیادی داشته باشد.
به همین دلیل هر جامعه به موسسات خیریه نیاز دارد.
موسساتی که به صورت قانونی و رسمی به نیازهای مادی و معنوی جامعه توجه کنند و همزمان موجب ترویج فرهنگ توجه به همنوعان در جامعه نیز بشوند.
از دیرباز در ایران نیز این روند وجود داشته است.
از چندین دهه قبل که این امور براساس سجایای اخلاقی مورد پسند در جامعه به صورت غیررسمی انجام میشد تا دهههای اخیر که موسسهها و سازمانها بهطور حرفهای و رسمی وارد این کارزار شدهاند.
در ایران میتوان به کمیته امداد امام خمینی به عنوان یک نمونهی قدیمی و موفق در این زمینه اشاره کرد که طیف وسیعی از نیازمندان را تحت پوشش خود قرار میدهد.
موسسهای که طبق آمار رسمی بزرگترین نهاد خیریه در ایران محسوب میشود.
البته این سازمان که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد دچار فراز و فرودهایی در طول فعالیت خود شده است.
با وجود تمام فعالیتهای خیرخواهانه این سازمان و عواید غیرقابل انکار آن برای نیازمندان ایرانی، در بازههایی از زمان، کمیته امداد با عدم توجه عموم مردم روبهرو شده است.
طوری که صندوقهای کمیته از کمکهای مردم خالی ماند و اقبال عمومی به بزرگترین نهاد خیریه کشور به شدت کاهش یافت.
عکسالعمل کمیته امداد به این موضوع پرداختن ریشهای به حل مسئله بوده است.
به نظر میرسد برای مقابله با مشکلات پیش آمده؛ در سالهای اخیر کمیته امداد تمرکز خود را بر تغییر رویکرد ارتباطی خود گذاشته است.
یعنی ترویج صفات انسانی اخلاقمدارانه مانند مهربانی، دوستی، خوب بودن، انسان بودن، درستکار و مومن بودن و موارد مشابه دیگر.
با این نگاه که با ترویج این صفات، نه تنها وضعیت کمیته امداد که به صورت کلی وضعیت کلیهی خیریههای فعال در کشور نیز بهبود پیدا خواهد کرد.
یعنی کمیته امداد در رویکرد خود، این هدف را هم اضافه کرده که نه فقط خود سازمان که دیگر خیریهها هم باید رونق خوبی پیدا کنند.
از کارنامه فعالیتی کمیته امداد برمیآید که این نهاد به برنامهریزی مجموعهای از فعالیتهای ارتباطی با مردم پرداخته است.
این فعالیتهای ارتباطی با دنبال کردن ایده و مفهوم «خوب باشیم، زندگی خالی نیست، مهربانی هست، ایمان هست» در قالب تیزر، آرتورک، دوربین مخفی و کمپینهای متعدد طراحی شدهاند (https://www.aparat.com/v/FmYTH).
کمیته امداد از این فعالیتهای ارتباطی پا را فراتر گذاشته و در قدم بعدی به سراغ راهکار استفاده از منابع الکترونیکی رفته است.
یعنی در USSD های مختلف مردم را تشویق به پرداخت الکترونیکی صدقه و کمک مردمی میکند.
تصمیمی که بسیار منطبق بر شیوه رفتاری نهادینه شده میان مردم است.
یعنی علاقه و تمایل عموم مردم به استفاده از فضای دیجیتال.
این رویکرد جدید موجب شده مردم با چهرهای بهروز شده از این نهاد حمایتی روبهرو شوند.
چهرهای که قابلاعتمادتر و موثرتر از قبل است و کمکم عموم مردم را بیشتر از قبل به خود جذب میکند.
مطابق اعلام کمیته امداد فقط در نیمه نخست سال ۹۶ بیش از ۱۵۳ میلیارد تومان در قالب صدقه به این نهاد کمک شده که استان تهران با ۲۰ میلیارد تومان، اصفهان ۱۳ میلیارد تومان خراسان رضوی ۱۱ میلیارد تومان، مازندران ۱۰ میلیارد تومان و استان فارس با ۹ میلیارد تومان بیشترین کمکها را انجام دادهاند.
بعد از آن هم همکاری مردم همچنان سیر صعودی خود را ادامه داد تا اینکه پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی در آذرماه سال ۱۳۹۷ ضمن اشاره به افزایش ۳۶ درصدی درآمدهای مردمی کمیته امداد در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۷ توضیح داد که این مهم با وجود شرایط خاص اقتصادی و تورمی رخ داده است (https://www.aparat.com/v/FC۱yf).
در حال حاضر و به واسطه آگهیهای فرهنگی این سازمان که بهطور مکرر از رسانههای مختلف پخش میشود، عموم مردم در جریان فعالیتهای کمیته امداد امام خمینی هستند.
ویدئوهایی که با تحتتاثیر قرار دادن صحیح هموطنان، نیازهای مختلف جامعه را نشان میدهند و موضوعاتی همچون دستگیری از نیازمندان، حمایت از سالمندان، مراقبت از کودکان، مداوای بیماران، امن نگه داشتن محیط خانه و ترویج فعالیتهای عمومی (که منجر به بالا رفتن فاکتورهای یک زندگی سالم در جامعه می شوند) دارند