خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 25 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۶۶۴ پژوهش سرای دانش آموزی در کشور راه اندازی شده است

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 03 شهریور 1398 - 09:37
قزوین- مدیر کل آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶۶۴ پژوهش سرا در سراسر کشور راه اندازی شده که رسالت مهم آنها آموزش روش های درست مطالعه و پژوهش به دانش آموزان و تقویت خلاقیت است.
پژوهش،دانش،آموزش،آموزان،سراها،كشور،مسابقات،آزمايشگاهي،امكانا ...

به گزارش خبرنگار مهر، عباس سلطانیان در سفر به قزوین برای شرکت در جلسه هماهنگی برگزاری هفدهمین دوره مسابقات در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حمایت از دانش آموزان خلاق و اهمیت برگزاری مسابقات آزمایشگاهی و کد نویسی به سوالات مختلف پاسخ داد.
* در حال حاضر چه تعداد آزمایشگاه و پژوهش سرا در مدارس کشور راه اندازی شده است؟
یکی از برنامه های بنیادینی که در وزارت آموزش و پرورش پیگیری می کنیم و کلید آن از سال ۸۲ با تاسیس آزمایشگاههای مرکز در کشور اتفاق افتاد موضوع راه اندازی پژوهش سراها در آموزش و پرورش
سراسر کشور بود که در همان ابتدا تعداد ۵۵ مرکز آزمایشگاه مرکزی را در استانها راه اندازی کردیم.
در ادامه بتدریج در قالب پژوهش سرای دانش آموزی این کار گسترش پیدا کرد و از سال ۹۱ با ابلاغ سند تحول بنیادین که برای آموزش و پرورش مشخص شد تلاش کردیم برای همه استانها در کشور یک پژوهش سرا ایجاد کنیم و امروز با افتخار می توان گفت وزارت آموزش و پرورش این موفقیت را کسب کرده و در سال گذشته تعداد ۶۶۴ پژوهش سرا در سراسر کشور راه اندازی شده است که رسالت و وظیفه مهم آنها آموزش روشهای درست مطالعه و پژوهش به دانش آموزان است.
* آیا امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در پژوهش سراها به روز است؟
در اساسنامه پژوهش سراها آمده بخشی از امکانات پژوهش سراها باید از طریق اعتبار دولتی و بخشی به صورت استانی توسط شورای آموزش و پرورش استانها و کشور تامین شود که این کار صورت گرفته
و وضعیت خوبی داریم و کمبودها نیز بتدریج برطرف می شود.
* پژوهش سراها در چه بخش هایی ورود می کنند؟
یکی از بخش ها که پژوهش سراها ورود می کنند علوم «های تک» و نوین است لذا برای این که از امکانات خارج از مجموعه آموزش و پرورش هم برخوردار شویم تفاهم نامه هایی را با معاونتعلمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرده ایم که ستادهای این معاونت در عرصه سلول های بنیادین، نجوم، نانو وزیست فناوری و گیاهان دارویی با ما همکاری می کنند و برای این که بتوانیم از امکانات واطلاعات به روز این معاونت استفاده کنیم پژوهش سراها را به آنها متصل کرده ایم تا از تجهیزات و امکانات آنها استفاده شود.
* چه تعداد دانش آموز با پژوهش سراها همکاری می کنند؟
دانش آموزان در سامانه سناد اطلاعات آنها را جمع آوری می کنیم که به روز باشد اما در پژوهش سراها آماری که به صورت متمرکز بتوانیم تعداد افراد را استخراج کنیم نداریم اما آنچه مهم است این که همه
دانش آموزان ما در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه اول از امکانات پژوهش سراها می توانند استفاده کنند و به دلیل این که پژوهش سراها به صورت استانی مدیریت می شوند همه دانش آموزان این امکان را دارند از این مراکز تحقیقاتی استفاده کنند.
با توجه به آماری که به صورت پراکنده از استانها داریم امروز می توان اذعان کرد ۵۰ درصد دانش آموزان با پژوهش سراهای دانش آموزی ارتباط دارند و از امکانات آن برخوردارند که البته باید این میزان بیشتر شود.
* هدایت تحصیلی دانش آموزان برای حرکت به سمت خلاقیت را جدی گرفته اید؟
برای این که دانش آموزان به سمت خلاقیت بروند موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان و توجه به استعداد های متنوعی که در نظام تربیتی کشور وجود دارد از دغدغه های ما در نطام تربیتی کشور است
لذا در پژوهش سراها سعی کردیم در کنار آموزش روش های آموزش و پژوهش، بتوانیم دانش آموزان را درگیر جشنواره های نوجوان و جوان خوارزمی و جابربن حیان کنیم که رویکرد آنها مهارت آموزی است
تا دانش آموزان استعدادهای خود را بشناسند و در پژوهش سراها دورههای مهارت آموزی و کارآفرینی را با جدیت دنبال می کنیم.
* آموزش مربیان و معلمان پایه ۱۲ در چه وضعیتی است؟
از زمانی که پایه دوازدهم در کشوراز سال ۹۲ آغاز شد ما این موضوع را جدی گرفتیم و در سال ۹۷ با استقرار پایه دوازدهم یکی از بحث های مهم آموزش کتاب های جدیدالتعلیم بود که برای همکاران پایه ۱۲
مورد توجه قرار گرفت که در سال گذشته بخشی از آموزش ها اجرایی شد و امسال هم مصمم هستیم با استفاده از پتانسیل بالای گروه استانها این آموزش ها را کامل کرده و همکاران فرهنگی بتوانند در
مورد کتاب های جدید التعلیم تدریس موفقیتهای بیشتری را در کلاس ها داشته باشند.
* برگزاری مسابقات آزمایشگاهی در استان قزوین چه اهمیتی دارد؟
با ظرفیت خوبی که در استان قزوین وجود دارد موافقت کردیم دبیرخانه درس آزمایشگاهی کشور در این استان تشکیل شود و هفدهمین دوره مسابقات آزمایشگاهی از ۴ تا ششم شهریور ماه اجرایی می شود که در این رقابتها ۹۵ هزار دانش آموز از سطوح منطقه، استان و کشور از سراسر کشور وارد مسابقه شدند و مراحل را طی کردند.
این مسابقات با دو رویکرد برگزار می شود که هدف اول آشنایی دانش آموزان با فرآیندهای علمی و پژوهشی توام با علوم نظری است زیرا اعتقاد داریم اگر دانش آموزان دروس خود را در آزمایشگاه انجام دهند تعمیق بیشتری دارد و دانش آموزانمی توانند آموخته هایشان را تثبیت کنند.
البته امسال در کنار این مسابقات آزمایشگاهی توانستیم اولین دوره مسابقات کد نویسی را هم برگزار کنیم که یکی از ویژگی ها این است که هم دانش آموزان و هم دبیران می توانند در مسابقات آزمایشگاهی
هم حضوری و غیر حضوری دبیران هم عیر حضوری با هم در رشته کد نویسی رقابت کنند.
همچنین نتایج رقابتهای سلول های بنیادین، پزشکی بازساختی و زیست فناوری و گیاهان دارویی هم دراختتامیه مسابقات اعلام می شود.
اولویت امسال چیست؟
مهمترین اولویت ما در سال جاری در وزارت آموزش و پرورش، اجرای متوازن سند تحول بنیادین است و ما برای این که به تکالیف قانونی خود در برابرسند عمل کنیم باید کارهایی را انجام دهیم تا به این مهم دست پیدا کنیم.
امسال بخشنامه ای در بهمن ماه به ادارات استانها ارسال شده که ۳۰ برنامه حوزه معاونت آموزش متوسطه و دفاتر زیر مجموعه تعیین شده که ذیل آن راهکارها و فعالیت های مرتبط مشخص شده که امسال در همه حوزه ها در بخش متوسطه پیگیری خواهد شد.