سریال «یئدی قاپی» با موضوع اجتماعی/تولید سریال پس از 3سال
این روزها در قاب جادویی شبکه سبلان سریالی با عنوان «یئددی قاپی» در حال پخش است و به روایت داستان زندگی جوانی دانشجو از خانواده ثروتمندی میپردازد. یکی از شاخصههای اصلی این سریال نحوه آموزش سبک زندگی در بین خانوادهها و مخصوصا جوانان در آستانه ازدواج است که خوشبختانه توانسته در مأموریت خود به نحو مطلوب ایفای نقش کند.

این روزها در قاب جادویی شبکه سبلان سریالی با عنوان «یئددی قاپی» در حال پخش است و به روایت داستان زندگی جوانی دانشجو از خانواده ثروتمندی میپردازد.
یکی از شاخصههای اصلی این سریال نحوه آموزش سبک زندگی در بین خانوادهها و مخصوصا جوانان در آستانه ازدواج است که خوشبختانه توانسته در مأموریت خود به نحو مطلوب ایفای نقش کند.
خبرگزاری فارس- اردبیل؛ سرویس فرهنگی: این روزها در قاب جادویی شبکه سبلان سریالی با عنوان «یئددی قاپی» در حال پخش است و به روایت داستان زندگی جوانی دانشجو از خانواده ثروتمندی میپردازد به نام مهران، که فکر میکند میشود هر مشکلی را با پول حل کرد؛ بهویژه که دوستان وی در مقابل پول، هر ناممکنی را برایش ممکن میسازند.
مهران عاشق دختر معلم دوره دبیرستان خود است.
به خواستگاری او میرود اما برخلاف تصورش خانواده دختر از معیارهای متفاوتی صحبت میکنند که پول نقشی در آن ندارد.
از آنجا که آنان میدانند مهران هنوز به تکامل شخصیتی کافی نرسیده است، میکوشد او را در مسیری قرار دهد تا با همنشینی با افراد خاصی که همه آنها روزگاری شاگرد خود او بودهاند شرایطی برای رشد شخصیتی مهران فراهم شود.
بر آن شدیم تا در جریان تولید این سریال با مشکلات و چرایی این تولید آشنا شویم؛ از این رو از برخی عوامل این سریال خواستیم تا در دفتر خبرگزاری فارس در اردبیل به گپ و گفتی صمیمی بنشینیم:
هزینه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی برای تولید
حبیب فتحی؛ تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «یئددی قاپی» از سال ۸۳ در تولید سریالهای آپارتمان چادری، ارثیه ابراهیم خان، خانه وکیل، دورت دووار، آقای وکیل، درزی خانا، آجی نفس که در مجموع به ۲۴۷ قسمت رسیده و در ردیف تولیدات نوع (ب) محسوب میشوند، نقش تهیهکننده را داشته است.
فتحی ضمن ابراز خرسندی از اینکه پس از سالها رسانهای در قالب خبرگزاری به موضوع فیلم و سریال ورود کرده است، اظهار کرد: دغدغه اصلی ما بیشتر این بوده که سریالهای تولیدی در مرکز اردبیل بتوانند به برخی مشکلات اجتماعی در جامعه بپردازند.
وی افزود: یکی از شاخصههای اصلی این سریال نحوه آموزش سبک زندگی در بین خانوادهها و مخصوصا جوانان در آستانه ازدواج است که خوشبختانه توانسته در مأموریت خود به نحو مطلوب ایفای نقش کند.
تهیهکننده سریال «یئددی قاپی» با اشاره به روند ساخت این سریال بیان کرد: «یئددی قاپی» نزدیک به دو ماه زمان پیشتولید خود را در اوایل سال ۹۷ سپری کرد که پس از ۷۵ روز تصویربرداری در اواسط مهرماه به پایان رسید اما با وجود اینکه با شروع تولید -بهطور همزمان- تدوین سریال نیز آغاز شده بود، پس از پایان تصویربرداری، صداگذاری و اِدیت بیش از ۵ ماه به طول انجامید.
وی تصریح کرد: بازیگران پیشکسوت و ارزشمند اردبیلی در این سریال سنگ تمام گذاشتند؛ انرژی مضاعفی صرف کار کردند و نسبت به تولیدات قبلی از هنر خود به شکلی شایسته بهره گرفتند؛ لذا در ایفای نقش و در پی آن، جلب رضایت مخاطبان موفقتر بودند.
فتحی اذعان کرد: وجود بازیگران قدرتمند و پیشکسوت در اردبیل باعث خرسندی است چرا که تئاتر اردبیل در مقطعی از زمان و در اوج قدرت، بازیگرانی را پرورش داده است که امروز شاید نسلهای آخر آن بازیگران به ایفای نقش میپردازند؛ اما در حوزه بازیگران جوان دچار مشکل اساسی هستیم چرا که سالهاست در اردبیل تئاتر به معنای واقعی اجرا نمیشود و پرورش استعدادهای برجسته به نسبت سالهای نه چندان دور اتفاق نمیافتد آن هم شاید به این دلیل باشد که مسؤولان ذیربط این مقوله را جدی نمیگیرند و بودجههای لازم در این مهم را در اختیار متولیان امر قرار نمیدهند.
وی ادامه داد: علت بعدی اینکه تعداد مؤسسات فرهنگی و هنری و فعالیتهای کلاسهای بازیگری به شکل ممکن در اردبیل ملموس نیست که این امر باعث شده در تولید مجموعههای تلویزیونی، افرادی که توان بازیگری دارند اما متأسفانه شناخته نشدهاند، مغفول بمانند و نتوانیم استفادههای لازم را از حضور آنها داشته باشیم.
تهیه کننده سریال «یئددی قاپی» تشریح کرد: یکی از لازمههای جذابیت سریال برای مخاطب، بهرهگیری از چهرههای جدید است که در این سریال باتوجه به وجود قشر جوان در خلق اثر و انتقال پیام به مخاطبان در وهله اول با انتشار فراخوانی از بین ۱۴۰ نفر در بازه زمانی ۱۰ روزه برای نقش اول سریال (مهران) تست بازیگری انجام گرفت و از میان این تعداد، مصطفی سیمانور به عنوان نقش اول مجموعه انتخاب شد.
فتحی بیان کرد: زمانی در شبکه سبلان بازیهای ارائه شده توسط بازیگران کاملا اغراقآمیز بود که این امر خوشبختانه به مرور زمان و با تولید سریالهای متعدد و حضور کارگردانان شاخص و متبحر، به نحو مطلوبی حل شده است؛ در این سریال نیز علی حسنزاده نویسنده و کارگردان نامی کشور و استان توانسته محتوای لازم را بسیار زیبا انتقال دهد.
ادلههای غیر منطقی در گذشته، روند سریالسازی را در شبکه سبلان متوقف کرد
ناصر رهنما آذر، از بازیگران مجموعه «یئددی قاپی» فعالیتهای هنری خود را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرده است.
وی که از پیشکسوتان این عرصه شناخته میشود، در نمایشهای سلحشوران علوی، مکتوم، راه، قایق خون و سریالهایی چون نسخه نهایی، آتش سرد، سایه تاریکی و ...
به ایفای نقش پرداخته است.
وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر اردبیل ساختاری وجود ندارد و به تبع آن مدیریت درستی نیز نخواهیم داشت.
کارگردان مجموعه یئدی قاپی بیان کرد: متاسفانه در مقطعی از زمان آنتن شبکه سبلان چنان افت کرد که حدود ۳ سال روند سریالسازی در مرکز اردبیل متوقف شد!
دلیل آن را هم اینگونه عنوان کردند که در اردبیل نیازی برای سریالسازی وجود ندارد.
این فعال فرهنگی و هنری اضافه کرد: با روی کار آمدن مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز اردبیل شاهد تغییر و تحولاتی در حوزه فیلم و سریال مرکز اردبیل هستیم.
وی ادامه داد: زمانی که سریالی در شبکههای تلویزیونی روی آنتن میرود ما روند تأثیرگذاری این موضوع را در جامعه بهصورت کاملا شفاف مشاهده میکنیم؛ اما متأسفانه برخی ادلههای غیر منطقی باعث شد روند سریالسازی در شبکه سبلان متوقف و خانوادههای اردبیلی از این شیوه عنصرسازی محروم بمانند.
رهنما آذر اذعان کرد: زمانی که از بنده برای حضور در سریال «یئددی قاپی» دعوت شد، با روی گشاده از این دعوت استقبال کردم چرا که همه اعضای این تیم در کارهای قبلی تعهد، تخصص، عشق و علاقه خود را نشان داده بودند و البته در حالی برای ایفای نقش آقای عزیزی در سریال یئددی قاپی آماده شدم که از سال ۸۵ مقابل دوربین قرار نگرفته بودم.
وی مشارکت جوانان را از ویژگیهای اصلی این سریال برشمرد و تصریح کرد: معمولا کارگردانان برای راحتی کار سراغ داستانهایی میروند که به حوزه بزرگسالان مربوط میشود و کمتر سریالی را سراغ داریم که در حوزه جوانان و دغدغههای این قشر تولید شود چرا که کار در حوزه جوانان، تخصص ویژه جامعهشناختی و روانشناختی را میطلبد.
مدیرعامل خانه فرهنگ و هنر اردبیل تأکید کرد: با وجود بالا رفتن آمار طلاق در کشور یقینا تولید سریالهای اینچنینی، علاوه بر جلب نظر مخاطب، در اجرای رسالت اصلی هنری هنرمندان نیز مهم خواهد بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم نظر همشهریان را برای این سریال جلب کنیم و تا امروز پخش این مجموعه تلویزیونی -در چنین فصلی از سال- بازخورد مناسبی داشته است.
رهنما آذر بیان کرد: ویژگی دیگری که باعث شد با اشتیاق در این سریال حاضر شوم، حضور نیروهای کار بلد بومی بود و این نشان میدهد که اگر مدیریت سالم باشد میتواند بستر صحیحی را ایجاد کند چرا که در اردبیل سرمایههای موفقی در حوزههای مختلف وجود دارد.
وی گفت: مردم برای سریالهای شبکههای محلی دغدغهمند هستند و صرفا به عنوان سرگرمی و وقتگذرانی پای تماشای آن نمینشینند زیرا معمولا آثار هنری زمانی مورد توجه قرار میگیرند که مخاطب دغدغههای خود را در آن ببیند و خوشبختانه سریال «یئددی قاپی» با پرداخت به مشکلات مردم و بهخصوص قشر جوان توانسته نظر مخاطب را به خود جلب کند.
با نبود زیرساخت مناسب نباید از هنرمند انتظار کار خارقالعادهای داشت
سید رضی محمودی فخرآبادی، دیگر بازیگر مجموعه تلویزیونی «یئددی قاپی»؛ لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی، بازیگر مطرح تئاتر و تلویزیون اردبیل و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی- هنری هفت برگ سبلان اردبیل، معتقد است در حوزه فیلم و سریال، مشکل اساسی که چند سالی است گریبانگیر شبکههای استانی شده -و اردبیل نیز با اینکه در بین سایر شبکههای محلی در رتبههای بالا قرار دارد اما از آن بیبهره نیست- روند تولید است.
محمودی اظهار کرد: شتاب سریالسازی شبکه سبلان در مقطعی که مدیر حمایت کرده، تند بوده و در سالهای گذشته -که مدیر اعتقادی به سریالسازی نداشت- ایستا بود؛ با این وجود، در مجموع، اردبیل در سریالسازی حرفی برای گفتن داشته و برای مثال در سالهای گذشته سریال «هانسی دوز، هانسی یالان» بهعنوان سریال برتر انتخاب شد.
وی افزود: با حمایتهای انجام شده، روند سریالسازی شبکه سبلان از سال گذشته آغاز شده و به احتمال زیاد امسال نیز دو سریال در شبکه سبلان تولید شود.
این هنرمند اردبیلی تصریح کرد: عموما بیشتر نهادها و سازمانها در بحث شناخت آسیبهای اجتماعی و ارتقای نشاط اجتماعی از صدا و سیما مطالبه دارند، در صورتی که در بیشتر جاها این امر برعکس است و بیشتر نهادها و سازمانها برای کاهش آسیبهای اجتماعی همگام با صداوسیما پیش میروند و در بحث مالی از این سازمان حمایت میکنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بحث تولید سریال شاه اسماعیل صفوی مطرح است و امام جمعه اردبیل نیز پیگیر موضوع هستند.
اگر قرار باشد این سریال تولید شود یا باید کارگردانی در سطح ملی کار را برعهده بگیرد و نیروهای بومی اردبیل نیز زیر پرچم او در این کار فعالیت کنند یا باید کار را به کارگردانهای اردبیلی بسپارند چرا که در داخل و بیرون از اردبیل هنرمندان، کارگردانان و تهیه کنندگان کاربلدی وجود دارند؛ از سویی به یقین، سطح بازی بازیگران اردبیلی قابل دفاع است و میتوانند در حد کشوری حرفی برای گفتن داشته باشند؛ اما گاه شنیده میشود که میخواهند روند ساخت این سریال را به کارگردانهایی بینام و نشان بسپارند که به نظرم اگر چنین شود در حق این سریال جفا خواهد شد.
محمودی با تأکید بر اینکه متأسفانه در اردبیل برای زیرساختهای فرهنگی و پرورش چهرههای هنری و فرهنگی ارزشمند، بهای کمتری داده شده است افزود: در این امر، عواملی چون مدیریتها، اغراض شخصی و کوتهفکریها دخیل هستند.
وی گفت: بهدلیل نبود شرایط مناسب و مساعد برای فعالیتهای هنری، بیشتر هنرمندان، اردبیل را تَرک کردهاند و جای تأسف دارد که اردبیل نمیتواند از هنرها و استعدادهای فرزندان خود بهرهمند شود.
این هنرمند اردبیلی با اعلام اینکه زمانی در اردبیل کارشناس تئاتر وجود نداشت اما امروز تعداد بسیاری فوقلیسانس تئاتر و حتی دانشجوی دکترای تئاتر داریم اظهار داشت: باید بستری فراهم شود تا این استعدادها دیده شوند اما متأسفانه عوامل مختلفی دست به دست هم میدهند تا این بستر فراهم نشود.
محمودی ادامه داد: امکان ندارد سریالسازی در یک استان ۳ سال به خواب رود و بعد از ۳ سال دوباره یک سریال و باز یک خواب چند ساله...
متأسفانه این روند در تئاتر هم وجود دارد و تداوم تئاتر را در این شهر شاهد نیستیم.
چنان که تماشاگر برای تماشای تئاتر به سالن میرود و با جلسه ادارات و جشنها و همایشها روبهرو میشود.
وی تأکید کرد: تا زیرساختهای لازم مهیا نشوند، نباید از هنرمندان کار خارقالعادهای را انتظار داشت؛ زیرا کار آنچنانی زمانی اجرا میشود که زیرساختهای آنچنانی نیز داشته باشد و نمیشود با حداقل امکانات، شاهکارهای هنری خلق کرد.
یئددی قاپی در بین مخاطبان بهخصوص قشر جوان مورد توجه قرار گرفت
مصطفی سیمانور بازیگر نقش اول مجموعه تلویزیونی «یئددی قاپی» متولد سال ۱۳۷۵ بوده، پیش از این تنها تجربه بازیگری بر صحنه تئاتر را داشته و یئددی قاپی نخستین تجربه بازیگری وی در تلویزیون است.
سیمانور اظهار کرد: اولین تجربه تلویزیونی را با یئددی قاپی آغاز کردم و انتظار نداشتم بتوانم در این سریال چندان مورد توجه مخاطبان قرار گیرم اما خوشبختانه فعالیت بازیگری در سریال را در تیمی آغاز کردم که همانند کلاس درس بود.
این هنرمند جوان اردبیلی ضمن اشاره به دشواریهای بازیگری عنوان کرد: روز قبل از تست بازیگری برای نقش مهران آنقدر استرس داشتم که شب تا صبح خوابم نبرد و برای آغاز سریال انگیزه وصفناپذیری داشتم.
سیمانور بیان کرد: خوشحالم که توانستم جواب محبتهای کارگردان، تهیهکننده و اساتید را بدهم و خوشحالم که با ایفای نقش در این سریال فصل جدیدی در زندگی هنریام آغاز شد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه سریال یئددی قاپی و نقش مهران در بین مخاطبان بهخصوص قشر جوان مورد توجه قرار گرفته و معمولا در هر کجا که با همشهریانم مواجه میشوم آخر ماجرا را پیگیر هستند و این نشان میدهد که با وجود پخش سریال در فصل تابستان آنطور که باید، این مجموعه توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
بازیگر نقش اول سریال یئددی قاپی اذعان کرد: بعد از پخش سریال یئددی قاپی، بازی در چند فیلم کوتاه و چند نمایش صحنهای به بنده پیشنهاد شده است.
وی گفت: از خانوادهام تشکر ویژهای دارم که همیشه در همه موارد همراه و همقدم بنده بوده و حمایتهای لازم را دریغ نکردهاند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، تهیه و تولید سریالها و آثار فرهنگی و اجتماعی که بتوانند مشکلات و مسائل جامعه را مطرح و در جهت رفع و یا فرهنگسازی مناسب تاثیری داشته باشند باید مورد حمایت مسؤولان امر قرار گیرند.
انتهای پیام/3463/616/خ