سرپرست وزارت آموزش و پرورش: ما نباید به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت باشیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما نباید به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت باشیم، گفت: سهم آموزش و پرورش از جی دی پی است که در حال حاضر این سهم ۱.۶ درصد بوده، در حالی که استاندارد آن ۶ تا ۷ درصد است.
به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم فرهنگیان سبزوار که در جوانسرای اسرار برگزار شد، گفت: نظام تعلیم و تربیت از ۳ عارضه رویکردی شامل نگاه معلول محورانه به مسائل به جای نگاه ساختاری و علتمحوری، اندیشیدن و تمرکز بر راهکارهای موقت به جای راهکارهای مستمر و پایدار و داشتن نگاه سلیقهای به جای نگاه بنیادین و اساسی رنج میبرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: نگاهها و تصمیمات باید بر این سه عارضه غلبه کند و برای غلبه بر این وضعیت امروز زمان مناسبی است، زیرا تعداد دانشآموزان از ۲۰ میلیون نفر به مرز ۱۴ میلیون کاهش یافته و امکانات آموزشی ۲.۵ برابر رشد داشته است.
وی ادامه داد: همچنین امروز نظام تعلیم و تربیت یک سند راهبردی فرادستی به نام سند تحول بنیادین دارد که عوارض و چالشها را دیده و برای برونرفت از آنها راهبرد ارائه داده است.
حسینی با بیان اینکه تمرکز به این سند عامل رفع مشکلات بیان شده، گفت: ۶۷۰ برنامه از این سند استخراج شده که ۳۷۰ برنامه در برنامه ششم و مابقی در برنامه هفتم تدوین شده و باید در کانون نظام تعلیم و تربیت گنجانده شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش از ابتدای مهر ماه باید ۷۶۰ مدرسه ۷۶۰ میز در این زمینه و برای تحقق این سند و تحول در آموزش و پرورش تشکیل دهند.
وی با تاکید به اینکه یکی از عمدهترین مشکلات آموزش و پرورش این است که این نظام با قوانین عمومی و عادی جامعه اداره میشود، ادامه داد: با این وجود بسیاری از فرصتها از نظام تعلیم و تربیت گرفته میشود.
حسینی افزود: تدوین قوانین خاص نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را در دستور کار داریم تا بتوانیم آن را به تصویب برسانیم، همان طور که آموزش عالی کشور با قوانین خاص اداره میشود و مشکلات امروز آموزش و پرورش را ندارد، بنابراین، این نظام بیشتر به این قوانین خاص نیاز دارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بین اینکه در حال حاضر نگاه بودجهای به نظام تعلیم و تربیت وجود دارد که این نوع نگاه باید تغییر پیدا کند، عنوان کرد: بودجه آموزش و پرورش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ امروز به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ما نباید به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت باشیم، سهم آموزش و پرورش از جی دی پی است که در حال حاضر این سهم ۱.۶ درصد بوده، در حالی که استاندارد آن ۶ تا ۷ درصد است.
حسینی با تاکید به اینکه متاسفانه نظام تعلیم و تربیت سخت از بار سنگین برنامه درس ملی در رنج است، یادآور شد: امروز متاسفانه برنامه درس ملی ما ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت درس و آموزش است که از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم به دانشآموزان دیکته میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: استاندارد جهانی این آموزش ۸ هزار ساعت است، ما در کشور با افزایش ساعات آموزشی کیفیت را کاهش داده و منابع اضافی تخصیص میدهیم.
وی با بیان اینکه اگر کیفیت و بهرهوری همزمان با افزایش ساعات آموزشی افزایش پیدا میکرد ارزش داشت، افزود: اما در حال حاضر شاهد حافظه محوری، آموزش فشرده کپسولی و نگاه غیرمهارتی هستیم.
نظام درس ملی باید کاهش یابد تا به کیفیت در آموزش و پرورش برسیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: همچنین نظام درسی خارج از مدارس در قالب کلاسهای کنکور دانشآموزان را دچار فرسودگی میکند که باید به آن نیز توجه شود.
وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش به سختی از تمرکز رنج میکشد، گفت: نظام پهنپیکر و متمرکز، عمودی و دارای بروکراسی پیچیده و چند لایه مانع خلاقیت و نوآوری شده است.
فاصله ستاد تا مدرسه بسیار زیاد شده، نظام مدیریتی باید صاف باشد یعنی بین تصمیمگیران و کف تصمیمگیری فاصلهای وجود نداشته باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در جهان به ازای هر سه نفر در سر کلاس یک نفر کار اداری انجام میدهد، در حالی که این رقم در کشور ما به ازای هر ۵ نفر یک نفر است.
وی با بیان اینکه از ۷۶۰ منطقه آموزشی در کشور ۶۰ منطقه کمتر از ۵ هزار دانشآموز دارند، اضافه کرد: باید از حجم دولت کاسته شود، زیرا امروز ما آموزش و پرورش را سنگین و گران هدایت میکنیم و کیفیت را کاهش میدهیم.
حسینی با بیان اینکه معلم قلب نظام تعلیم و تربیت است و قلب توسعه در مدارس میتواند کانون اصلی نظام تعلیم و تربیت مدرس است، گفت: مدارس و معلمان باید رتبهبندی شوند و طرح ساماندهی مدارس را باید اجرا کنیم.
بسیاری از مدارس کوچک نباید به عنوان مدرسه ادامه فعالیت دهند و باید تغییر کاربری پیدا کنند، زیرا در این مدارس امکانات ورزشی، فرهنگی و آزمایشگاهی برای دانشآموز وجود ندارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید با احداث مدارس و مجتمعهای آموزشی بزرگ، مدارس کوچک برچیده شوند، عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا این حجم از تنوع در مدارسی که در کشور وجود دارد را نداریم.
۲۴ نوع مدرسه داریم، در حالی که در کشورهای پیشرفته جهان این تنوع در دو بخش دولتی و خصوصی خلاصه میشود.
وی با بیان اینکه در فضاهای هنرستانی با کمبود جدی نیرو مواجه هستیم، گفت: ۱۶ هزار هنرآموز نیاز داریم که در سال جاری ۴ هزار نفر تامین میشود و ۱۲ هزار نفر باقیمانده طی یک برنامه سه ساله تامین میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا حداکثر ۲ درصد دانشآموزان باید زیرپوشش مدارس سمپاد باشند، گفت: متاسفانه در کشور ما در دورههایی این رقم بسیار بالا برده شد.
بحثهای اجتماعی و حقوقی معلمان ابتدایی، عشایری، روستایی و مرزی باید مورد توجه قرار گیرد که این امر کلید خورده است.
وی با بیان اینکه در بحث نظام رتبهبندی با رقم ۲ هزار میلیارد ریال از ابتدای مهر ماه احکام آن در دست معلمان است، گفت: همچنین پاداش معلمان بازنشسته در سال ۹۷ در دو قسط پرداخت میشود که قسط اول آن هفته آینده پرداخت خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین مجوز استخدام ۵ هزار نیروی خدماتی با توجه به کمبود نیروی خدماتی در مدارس گرفته شده که تا اول مهر ماه به کار گرفته میشوند.
انتهای پیام/ 70044/خ