اردوهای دانشآموزی، گامی برای افزایش سرمایههای اجتماعی
نیشابور- سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اردوهای دانشآموزی، برای رهایی از نظام آموزشی آموزش محور، کپسولی و کلاسگرا لازم است و بزرگترین نقش را در سرمایه اجتماعی دانشآموزان دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد حسینی بعدازظهر دوشنبه در اختتامیه نهمین دوره اردوی پیشتازان کشور در اردوگاه کشوری شهید رجایی نیشابور اظهار کرد: کانون نظام عریض و طویل تعلیم و تربیت، جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری دانشآموزان است و به همین جهت است که یک میلیون نفر پرسنل فرهنگی در کشور در حال فعالیت هستند.
وی افزود: اردوهای دانشآموزی را جریانهایی برای رسیدن به حیات طیبه میدانیم و این اردوها، برای رهایی از نظام آموزشی آموزش محور، کپسولی و کلاسگرا لازم است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اردوهای دانشآموزی راه حلی در جهت رهایی از نمرهگرایی است و طبق آموزههای سند تحول بنیادین، این اردوها، راهی برای داشتن دانشآموزانی خودیاور و خودباور هستند.
وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه باید دانشآموزانی با روحیه اجتماعی و دارای درجات بالای خود مراقبتی داشته باشیم، بیان کرد: اردوهای دانشآموزی، بزرگترین نقش را در سرمایه اجتماعی دانشآموزان دارد.
دانشآموزان باید راههای ارتباط با دیگران را یاد داشته باشند چراکه این ارتباط، موجب لذت آنها میشود.
حسینی ابراز کرد: آموزههای سند تحول بنیادین به ما دیکته میکند که در نظام تعلیم و تربیت، موقعیتهای متنوع و جذاب جدید مدرسهای و فرامدرسهای را فراهم سازیم.
وی با اشاره به این نکته که هر دانشآموز، یک تشکل است، گفت: دانشآموزی سرمایه اجتماعی است که بتواند در قلمروهای مختلف اطلاعات کسب کند، کار تشکیلاتی را یاد داشته باشد و با سایرین ارتباطی تسهیلشده داشته باشد.
در همین راستا، اردوهای دانشآموزی گامی برای افزایش سرمایههای اجتماعی در کشور و بهترین نشان از شعار راهبردی «هر دانش آموز، دست کم یک نقش» است.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم حضور یافته و اظهار کرد: اردوهای ملی سازمان دانشآموزی و سایر برنامههای این سازمان، بهترین بستر برای تعلیم و تربیت تمامساعتی است و میتواند موجب ساخت انسانی در ابعاد مختلف باشد.
علیرضا کاظمی افزود: نظم و انضباط، تلاش، نقشپذیری و احساس مسئولیت، به واقع در اعضای سازمان دانشآموزی نهادینه میشود.